Nystart på akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chilly
    • March 2011
    • 9

    Nystart på akvariet

    Hej på Er igen!

    För ett tag sedan dog alla mina fiskar efter att jag varit SÅ SMART att byta allt vatten, pump, sten, växter... Ännuen gång så TACK för alla goda råd (men det var för sent).
    NU, är vi igång igen. Akvariet har varit igång i en vecka och de två Oranga Platys som fick hoppa i först fick sällskap av 4 till igår. Dom verkar trivas fint!
    Min dotter lyckades övertala mig att köpa en liten sååå söt groda. Det plaskar omkring och ser lycklig ut.
    Men! Nu är min fråga till Er: Kan jag städa akvariet nu eller tar jag bort de goda bakterierna igen?
    Tänkte ta bort bajs och så, för det synd så mycket på den svarta sanden. Tänkte ta ca 1/3.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Köp absolut inte något mer nu! Ni borde ha väntat en månad innan ni köpte några fler än de 2 första.. Att det är mycket skit på botten visar bara att karet inte har kommit igång ännu, finns inga/inte tillräckligt många bakterier som ska bryta ner skiten..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur menar du med städa?
      en försiktig slamsugning kan väl gå bra. men inte tokrengöra. bajs kommer det alltid finnas i karet. det får ni leva med. har man ett bra filter och tex snäckor som kan dra ner skiten i gruset som kommer det minimeras, men annars får man leva med det. det kan inet vara kliniskt rent i karet.

      1/3 blir nog bra. det är det ni ska ta ut varje vecka sen med så.

      kom ihåg att nitritspikarna kommer efter ca 2-3 veckor. så inte mer fisk i karet nu. på ett par veckor till. T Å L A M O D.


      hur stort var karet?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        grattis mli.

        mli vs hannes: 7-140

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          grattis mli.

          mli vs hannes: 7-140
          *Studsar runt i en liten glädjedans* Det tar sig!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            du är värd den dansen

            Kommentar

            • Chilly
              • March 2011
              • 9

              #7
              Det var killen i djuraffären som tyckte vi kunde 4 till. Jag hade egentligen tänkt mig 2.
              Jag hade tänkt köra med "damsugaren" (vad det nu heter) och ta upp det värsta. Är lite rädd att det ska bildas för många "elaka" bakterier, som det gjorde förra gången. det blir väl ca 15 liter som åker ut. Karet är 55 L

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag är ledsen men lyssna inte på vad de säger i djuräffen. självklart säger han att det går bra! han vill ju sälja fisk såklart!

                hmm.. känns inte bra med 6 platy o en groda i ett helt nystartat kar. det hade räckt med de 2 första.

                slamsug lite försikt då. inte för mycket. för du kommer suga upp de nyttiga bakterierna med.

                har ni tester hemma för nitrit? annars gå o köp det. dropptester är att föredra..

                mata mer eller mindre inte alls nu i ett par veckor. lite varannan dag kanske.

                Kommentar

                • Chilly
                  • March 2011
                  • 9

                  #9
                  Vi får hålla tummarna att dom klarar sig.
                  Barnen har matningsförbud.
                  Men, klarar fiskarna sig med mat varannan dag?
                  Jag har stickor hemma, som mäter värdet. Får prova med en sådan.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    oja de klarar sig. åker jag iväg en vecka så får de ingen mat alls. så gör de flesta här.

                    mät varje dag. det går fort när nitriten kommer.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Som hannes säger, de klarar sig bra När jag var till turkiet 2 veckor fick de vackert klara sig utan mat och de led de ingen skada av. Håll koll på nitriten nu så hoppas vi att det går bra för er

                      Kommentar

                      • Chilly
                        • March 2011
                        • 9

                        #12
                        Ok. Koll på Nitriten. Vad gör jag om det är dåliga värden då?
                        Kan man tillsätta något eller?

                        Kanske ska hålla mig till pälsdjur haha

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          vattenbyten 25% varje dag i en vecka om du får problem med nitrit. i värsta fall hälla i Nitrivec.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...