Byta ut vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terzy
    • February 2011
    • 28

    Byta ut vatten

    Kanske låter lite dumt men ska man tömma vattnet från botten eller nära ytan.
    jag vet att vattnet cirkulera men finns det dåliga vattnet mer på en viss nivå

    Och finns det något av det som är bäst för fiskar eller växter?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag brukar slamsuga samtidigt, och med fördel kan du ta en avsågad PET-flaska som du trär på slangen när du suger i bottenregionen.
    Annars spelar det ingen roll, har du bara cirkulation på vattnet så är det samma vatten överallt i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag sätter fast slangen 1/3 ner i karet med en klämma. sen kan m,an lämna karet. det slutar ju suga när vattennivån kommit ner till slangen.

      Kommentar

      • Kisekatten
        • January 2011
        • 126

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        jag sätter fast slangen 1/3 ner i karet med en klämma. sen kan m,an lämna karet. det slutar ju suga när vattennivån kommit ner till slangen.
        Kan inte någon fisk råka sugas in i slangen då?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Kisekatten
          Kan inte någon fisk råka sugas in i slangen då?
          Jo därför är det viktigt att sätta ett skydd på insuget! Man kan sätta en bit filtermatta på slangen eller som jag, ett insugsskydd från ett ytterfilter!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag har inget insug på min slang o jag har aldrig varit med om att det kommit med nån fisk, o då har jag stim med 40-talet tetror. men säger inte att det är en dålig ide. det är en skitbra ide med ett insugsskydd. jag är nog bara lat.

            Kommentar

            Arbetssätt...