Kan man märka om det är obalans i akvariet utan att ha mäthjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Kan man märka om det är obalans i akvariet utan att ha mäthjälp?

    Undrar om man kan märka om det är obalans i akvariet utan att mäta med diverse mätsaker? Om det är något man kan vara observant på?
    Byter ca 25 % vatten en gång per vecka,fiskarna verkar må bra,växterna växer..jag gissar dock att jag matar dom en aning för mkt då det blir en hel del "lass" på botten.Försöker fånga upp det med slangen som jag kör med när jag bytar vatten,men allt kommer ju definitivt inte upp.Matar 2 ggr om dagen så det ska bli utspritt med lite i taget,guppisarna är riktigt på hugget så dom hinner äta upp nästan all mat innan dom andra fått sitt o då får jag ju hälla i lite till.,dom äter upp det på nolltid.Vill inte svälta mina fiskar...men vill inte att det ska bli konstig obalans i akvariet.
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #2
    Hej!
    Min uppfatting är denna:
    om allt för ögat ser fint ut så är det balans. Verkligheten ljuger så att säga aldrig. Mättester kan dels mäta fel..men fa så är det ju otroligt mkt vi inte kan mäta. Vi har ju i stort sett bara kväve o fosfor, pH o hårdhet, temp..som vi kan mäta..inte så sällan tycker jag man hör hur alla värden är perfekta mm ändå ser akvariet för j..igt ut!..tja, så..lita mer på din intuition ibland o den information själva karet ger dig. Saker som jag tycker andas friskhet i ett kar är
    Obetydligt med alger, o om alger isåfall grönalger
    Vattnet luktar gott..frisk bäck
    Vattnet hyffsat klart
    Ren vattenyta
    Bra tillväxt på växter såklart
    Fräsch sandbädd med lite lagom skräp i o där man i de djupare lagren inte ser svarta beläggningar(tecken på svavelväte)
    Filtret luktar gott
    Inte alltför snabb algåterväxt på rutorna

    O kanske det viktigaste..ändra inte på ett vinnande koncept. Du beskriver inga problem med ditt kar så kör på som du nu gör med möjligen lite mindre matning bara

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Har man sandbotten så är jag stark förespråkare av malaysiska sandsnäckor, utöver att dom luftar botten så är dom en utmärkt indikator på balansen i karet, om du inte ser dom alls (utom möjligen lite efter en matning) på dagtid så har du riktigt bra i karet, håller dom sig ovanpå sanden är inte allt optimalt men helt ok, osv, sitter dom på glaset precis vid vattenytan så är det riktigt illa ställt

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Jag håller med Jonasroman. Viktigast är att allt ser bra ut och fiskarna inte blir sjuka och dör. Om man har problem med akvariet så kan man mäta diverse saker för att komma på vad som är fel, men avvikande mätvärden skall alltid ses med en stor nypa salt (dock inte bokstavligen)..
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Tack för era svar.Det låter lugnande Är lite osäker på det här med lukten ändå...det har ju en säregen lukt..akvarielukt helt enkelt...har kloggat igen ett par ggr i pumpen..men då har jag kramat ur den försiktigt i utömt akvarievatten som jag läst att man ska göra..Kanske den kloggar igen för att jag just varit lite för flitig med att ge mina små gynnare mat?..men vet ju själv att det är inte skoj att gå hungrig

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Blir lätt så att man övermatar sina fiskar, väldigt sällan som nån faktiskt råkar svälta dom.
            Men sen är det lite så att om filtret kläggar igen så är det för litet för karet, ett väl anpassat filter går inte ner mer än 30% i flöde vid kraftig övermatning

            Kommentar

            • Kisekatten
              • January 2011
              • 126

              #7
              Jo jag har hört det också...men dom ser ju så väldigt hungriga ut när jag visar mig Ska försöka dra ner något på matningen...liiite iallafall...
              Pumpen ska vara anpassat till akvariet jag har....

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Dom rekomendationer som står på kartongen till innefilter stämmer väldigt sällan och överdriver oftast deras förmåga, en bra tumregel är att pumpen ska cirkulera 6-8 ggr akvariets volym per timme för ett normalt sällskaps akvarie där man vill slippa otrevliga överraskningar

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Jag håller med om att våra sinnen l smak, syn, hörsel och fingertoppskänsla är utomordentliga indikatorer. Blandar man det med lite sunt förnuft går det sällan fel.


                  Det här med mätande och teknik går ofta hand i hand. Om man har en ljusramp eller doppvärmare kan det vara bra att mäta temperatur exempelvis. Om man av olika anledninigar vill ha lite eller inga växter i akvariet KAN det vara bra att kolla exempelvis Nitrit med ett test. Detta för att veta hur bakterierna i filtret mår.


                  Jag tycker att alla akvarister borde testa det vi i dag kallar low-tech akvarium. Ett lagom stort akvarium gärna 250 liter eller mer. Sedan ett bra lager med sand eller grus, ej för finkornigt. Sedan en massa växter och lite fiskar. Förstås ett par liter vatten att fylla upp med. Detta är egentligen vad man behöver. Man kan behöva en ljusramp om man inte har nog med solljus en doppvärmare om det är kallt i rummet. Men man behöver sällan mer. Tålamod är ofta en bra ingrediens att ha också.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Tålamod är ofta en bra ingrediens att ha också.
                    I´ll drink to that...

                    Instämmer annars med ovanstående. Med "erfarna ögon" kan man komma rätt långt utan att testa något alls.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Har tänkt på det där med lite fiskar...250 liters akvarium
                      Med bara få fiskar. Hur är det då med vb, fortfarande
                      En gång i veckan? men filtret inte klotter igen
                      på samma sätt heller Och botten blir ju inte lika belastat.
                      Så hur blir bytena då med mycket växter och lite fisk, sådär på
                      Ett ungefär ? Som det är nu har man ju mycket växter men
                      Även en del fisk och jag byter vatten en gång i veckan
                      Senast redigerad av candra; 06 March 2011, 19:14.
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Jag brukar normalt rekommendera vb med 25-30 procent varje vecka, nästan oavsett kar. Generellt en nyckel till ett väl fungerande kar i lång tid. Finns en del undantag (t ex räkakvarium), men generellt brukar det vara bra med vb. Krux om kranvattnet är kasst bara, men där gäller samma som ovanstående - observera fisken och livet i karet. Man lär sig rätt snabbt vad som är naturligt/normal beteende och vad som är något vajsing.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • candra
                          • January 2010
                          • 455

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Jag brukar normalt rekommendera vb med 25-30 procent varje vecka, nästan oavsett kar. Generellt en nyckel till ett väl fungerande kar i lång tid. Finns en del undantag (t ex räkakvarium), men generellt brukar det vara bra med vb. Krux om kranvattnet är kasst bara, men där gäller samma som ovanstående - observera fisken och livet i karet. Man lär sig rätt snabbt vad som är naturligt/normal beteende och vad som är något vajsing.

                          Hilsen,

                          /P


                          Okej... =)
                          // Candra


                          240l sällskap 20l Nano


                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Eftersom jag inte har Modernt Svenskt kommunalt vatten skall jag kanske inte säga emot Patrik men jag byter betydligt mindre vatten. Speciellt om jag är osäker om vad det innehåller.
                            Jag tror nog Patrik håller med om att ett enkelt kolfilter på slangen man fyller på med kan ta bort en del av den osäkeheten. Jag tycker mig se här på forumet att många har problem när de byter för mycket vatten för ofta. Jag TROR detta beror på klor eller kloramin samt diverse snabbverkande pH buffrar som används. Detta kan variera från kommun till kommun och årstid till årstid.
                            Kan du ge oss lite detaljer och kanske en bild av ditt akvarium? Det är mycket enklare att ge råd då!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Sant, ett kolfilter på kranvattnet är en enkel och billig försäkring mot en del problem. Väl värt att prova om man har "skumma" problem med akvariet.

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...