Hjälp! Vatten blir grått och fiskarna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chilly
    • March 2011
    • 9

    Hjälp! Vatten blir grått och fiskarna dör

    Vi gjorde "fint" till våra husdjur i helgen. Ny sand (svart), ny pump och nya växter.
    Men fiskarna bara dog! 2 scalarer, 2 slöjstjärtar, 6 nyinköpta neonterta.
    Vattet blev aldeles dimmigt och grått. Kan stenen färga av sig i vattnet tro?
    Ikväll har jag börjat om från början och när jag tappat ut allt vatten så var sidorna alldeles hala och nästan lite filkiga. Har någon en idé om vad detta kan vara för nåt?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    sköljde ni sanden?

    kan vara nitritspik med. man ska absolut aldrig byta filter,byta sand och allt vatten samtidigt. rena självmordet för fiskarna. ni tar ju bort alla nyttobakterier!

    Kommentar

    • Chilly
      • March 2011
      • 9

      #3
      Jo, vi sköljde sanden nogrant. Kan vi ha bytet ut för mycket på en gång? Men vi har ju bytat allt vatten förr och rengjort pumpen och fiskarna har klarat sig.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Läs denna länken, där finns det information och tips om hur man sköter sitt akvarium
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ojoj så ska ni verkligen inte göra. läs artikeln som Pia länkade till . mycket nyttig och viktig info.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Chilly
            Jo, vi sköljde sanden nogrant. Kan vi ha bytet ut för mycket på en gång? Men vi har ju bytat allt vatten förr och rengjort pumpen och fiskarna har klarat sig.
            Ni har nog snarare haft tur innan.

            Så jag håller med hannesc och PiaJo
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Chilly
              • March 2011
              • 9

              #7
              Joha, då har man mördat dotterns fiskar då.
              Nu har jag startat om med nytt vatten så får det stå ett tag nu innan vi släpper i några nya fiskar.
              Men varför blev det grått? Vet ni det?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Chilly
                Joha, då har man mördat dotterns fiskar då.
                Nu har jag startat om med nytt vatten så får det stå ett tag nu innan vi släpper i några nya fiskar.
                Men varför blev det grått? Vet ni det?
                Omöjligt att veta. Mest sannolikt är väl ändå att sanden inte var tillräckligt rengjord.
                Minimal chans i alla fall för att det var något fel på stenen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  damm från sanden. blir det alltid hur mycket man än sköljer. det lägger sig efter ett par dagar

                  vattnet behöver inte stå ett tag. då händer ingenting. i med ett par fiskar. exempelvis de 6 neonerna. så får de gå själva i karet i en månad för att "pinka in" det. dvs så att bakteriekulturen kommer igång.

                  Kommentar

                  • Chilly
                    • March 2011
                    • 9

                    #10
                    Jaha, men nu fattar jag ingenting. Nu är det ju bara "rent" vatten i karet. Och sanden är nysköljd igen. Dör inte fiskarna om jag släpper i några nu?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      har du inget vattenberedningsmedel eller så?

                      läste du artikeln innan?
                      det man vill åstakomma är att få igång en kultur av nyttiga bakterier i filter och sanden. dessa bakterier bryter ner skadliga ämnen som nitrit och amoniak som kommer från fiskarna avföring. detta tar ett tag. sådärför börjar man alltid ett nystartat kar med några "pilotfiskar". dvs ett par stycken som får gå i karet i ungeför en månad. stoppar man i massa fisk på en gång finns det ingen möjlighet för bakterierna att bryta ner all "skit" .
                      för de har inte hunnit bildas än. detta leder till att vattnet blir giftigt och fiskarna dör. och det kan gå fort!.

                      så ett filter ska ni enbart rengöra när det markant tappar flöde. och då ska ni bara skölja av det värsta gojset.

                      sen ska ni bara byta 30% vatten 1 gång i veckan. mer behöver ni inte göra.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        ...samt mata dessa få fiskar väldigt snålt första veckorna eftersom det är mängden mat som avgör hur mycket avfall fisken producerar!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Chilly
                          • March 2011
                          • 9

                          #13
                          Vi har lagt i Aquasafe 5ml per 10l vatten. Finns det något annat jag ska lägga i?
                          Om inte, så kanske vi ska testa med några neoner imorgon då.
                          Ska kanske tillägga att vi har köpt konstgjorda växter.
                          Tusen tack för er hjälp

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Plantera riktiga växter istället. Plast gör ingen nytta

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              håller med fremar. kasta plastväxterna. gör som sagt ingen som helst nytta. vilket riktiga växter gör

                              aqua-safe är bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...