märkligt högt KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    märkligt högt KH

    Mitt kranvatten har ett dKH på 3...i akvariet har jag ett dKH på 6..!!
    Har ni någon teori hur det kan komma sig att ngt i karet, eller en process där, höjer mitt KH...det brkar ju vara tvärtom där tex nitrifikation sänker KH..särskilt i mitt fall då ju karet bara vart igång i 5 veckor o ej är helt moget o stabilt ännnu.
    En teori jag själv har är att det kanske kan bero på easy carbo...nån mer som använder deta o märkt högt KH?
    Easy carbo är ju en kolkälla...teoretiskt kan ju kolkällan stimulera heterotrofa bakterier...när dessa oxiderar kolkällan bildas iböand, beroende på vilken kolkälla det är mm...hydroxidjoner..som höjer KH värdet. tex inom saltakvaristiken där man kör med etanol som kolkälla...får man ett högt KH pgr av det. Vidare så höjer denitrifikation KH värdet...det kan nog inte vara förklaringen i mitt fall...kan ju knappast ha en så bra denitrifikation redan efter 5 v.
    Så lite konstigt är det att ett så nystartat kar har högre KH värde än kranvattnet från början.
    Använder inga andra preparat förrutom easy carbo samt profito.
    Hmm..

    skall väl tilläggas det detta är ju inget problem utan tvärtom bara bra...

    /Jonas
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Är du bombsäker på att inget av inredningen kan höja KH? Varken nitrifiering eller denitrifiering torde vara fullt ut i gång efter fem veckor, och definitivt inte i sådan utsträckning att det påverkar KH. Aldrig hört talas om att EC påverkar KH, men vet inte säkert. Hydroxidjoner höjer pH, men såvitt jag greppat det utan att ändra KH. Hur skulle reaktionen där gå till?

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Är du bombsäker på att inget av inredningen kan höja KH? Varken nitrifiering eller denitrifiering torde vara fullt ut i gång efter fem veckor, och definitivt inte i sådan utsträckning att det påverkar KH. Aldrig hört talas om att EC påverkar KH, men vet inte säkert. Hydroxidjoner höjer pH, men såvitt jag greppat det utan att ändra KH. Hur skulle reaktionen där gå till?

      Hilsen,

      /P
      Tjena
      Jag har en del stenar men inga kalkstenar, bottenmaterialet är engelskt grus. Mysko. Håller med dig om att nitrifiering o fa denitrifiering inte redan borde påverka. Kolkällan är min teori...

      Jo, hydroxidjoner höjer alkaliniteten lika mkt som en tex vätekarbonatjon. Alla joner som vill eller kan ta emot en eller flera vätejoner ger ett bidrag till den totala alkaliniteten. Märk att det som ett KH test alltid mäter är just den TOTALA alkaliniteten dvs summabidraget från alla joner i karet som kan ta upp vätejoner. Eftersom karbonatjonerna råkar utgöra ca 95-98% av dessa samtliga alkalinitetsbidragande joner så är karbonathårdheten( som egentligen bara är summan av just karbonatjonerna) i stort sett lika med den totala alkaliniteten. Man förenklar medvete därför o kallar testerna för KH tester.
      Vidare så är sedan pH värdet helt proportionelt mot den totala alkaliniteten vilket ju ligger till grund för koldioxidtabellerna. Viktigt att förstå att koldioxid ej ändrar KH värdet, kallas lagen om alkalinitetens bevarande..bevis för den kan man läsa i mina artiklar i akvariets biokemi;-)

      Ja..intressant att höra om ngn som kör med easycarbo carbo har högre alkalinitet i karet än i kranen?..;-)..intressant!...
      Om inte, så är det nog det du är ute efter..mina stenar o sanden..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        En del Engelsk sjösand kan innehålla en liten del kalk, det kan inte vara en orsak?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Henrik_A
          • August 2010
          • 146

          #5
          Engelsk grus brukar höja, ta en nypa och lägg i ett glas med en sur lösning så lär du märka att vissa gruskorn fräser och löses upp. Brukar själv kolla med ekbarkextrakt.
          Att kol påverkar Kh har jag inte märkt av.

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Tror som ni...e väl gruset då;-)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Mm, är med på att KH-testen egentligen mäter alkaliniteten och har lite pejl på kolsyra- eller karbonatsystemet. Uppenbart inte tillräckligt. Intressant utvikning - men kolla sanden.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Skall kolla sanden med syratestet vid tillfälle;-)

                Kommentar

                Arbetssätt...