Snabba fiskdöden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jube
    • March 2011
    • 12

    Snabba fiskdöden!

    Tjosan!

    Jag har ett stort problem med mitt nystartade akvarium! Info om akvarium och problem:

    - Jag har satt i 14 neontetror. 10 st dog inom 12 timmar. Resten räddade jag till mitt gamla akvarium. (56 liter)
    - Jag planterade in 4 st fjärilscikliden. 2 dog inom 24 timmar. Räddade 2.
    - Jag har testat med 3 st guppys. Fick rädda alla då de verkade sega och bara simmade vid ytan (inte flämtandes så vitt jag kan se.)
    - Jag har tre st botier i akvariet (från mitt gamla akvarium). Bl.a. 1 praktbotia. Alla lever och har varit i akvariet i några dagar.
    - Det har varit igång i 1 vecka och två dagar.
    - Bytte 50% av vattnet i förrgår och behandlade åter igen med nitricev och aquatan. Jag har även hällt i Easy-Life ProFito växtnäring.
    - Det är 325 liter.
    - Pump är Fluval innerfilter för akvarium upp till 250 liter. Jag har testat att ha det på max, minimum och mellan nivå. Tror inte att det är strömmen som är problemet.
    - Tidigare har akvariet använts för sköldpaddor. De har dock även haft fiskar med dessa så det borde inte vara en smitta.
    - Mina multistick visar att värdena i vattnet är perfekta, vilekt även bekräftats av ArkenZoo.
    - Gruset köptes nytt, men sköljdes aldrig. Enligt nutik ska inte det orsaka någon fiskdöd, eventuellt göra vattnet skitigt.
    - Jag har nu saltat akvarievattnet enligt rekommendationer (ca 2,5 dl totalt) för att ta död på eventuella sjukdomar eller liknande.

    Vad kan problemet vara? Varför dör fiskarna och varför överlever botierna? Jag har beställt ett ytterfilter som kommer att installeras inom en vecka. Något speciellt jag bör tänka på?
    Jag har idag testat att plantera in en av mina neontetror och en guppy för att se hur de klarar vattenbytet och saltningen.

    Hjälp mig!

    MVH
    Jube
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du har troligen fått en nitritspik i akvariet. Det tar ca 40 dagar att starta upp ett kar, innan bakterierna i filtret mm har utvecklats så pass att de kan ta emot restprodukter från ett större antal fiskar. De där multistickorna är inte pålitliga - ett dropptest för att testa nitrit är mycket bättre (och kolla datumet, så att det inte är utgånget!).
    Pytsa i Nitrivec och salt (dock bara 1 tsk per 100 liter) och låt det rulla med bara ett fåtal fiskar som du matar mycket sparsamt. Mät nitrithalten varje dag, är den för hög, byt 25 % av vattnet. Håll på så, tills filtret är igång (vilket du kan se om du har ett nitrattest - Tropic Marine har ett test som tar både nitrit och nitrat).
    Att sätta i ett nytt filter är som att starta upp ett nytt kar. Krama ur goja från det gamla filtret ner i det nya, och kör gärna båda filtren parallellt ett tag.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vad har du för temp?

      håller för övrigt med jens

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Nyfiken fråga, lånar tråden lite, men kan man verkligen lita på ett nitrattest ang att se när karet är igång?

        Nu har jag ju so far inte fått minsta mätbar nitrit alls under uppstart i 2 kar (det ena har gått 6 v och det andra i 4 v). Lilla yngelkaret har gått en dryg vecka bara. Men nitrat har jag - i alla tre karen. Och det hade jag redan från början. ÄVEN om jag drar av de 10 mg/l nitrat som kranvattnet innehåller så har jag haft nitrat tiiiidigt i karen.

        Det stora karet hade 25 mg/l nitrat 4 dagar efter fiskisättning, det fick dock PMDD innan. Det lilla karet hade efter 2 v (testade inte innan) 25 mg/l nitrat - inget PMDD eller liknande. Yngelkaret hade 25 mg/l nitrat 3 dagar efter fiskisättning.

        Både lilla och stora karet är rent skolboksmässigt för hårt belastat för tidigt.

        Jag har ironiskt nog identiska vattenvärden i alla tre karen. Trots att de sköts olika, belastas olika och får gödning etc olika (däremot om jag slutar göda stora karet t ex, då sjunker nitrathalten - ganska logiskt, det är proppat med växter). Gemensamt är dock att jag har rätt bra med växter i samtliga och haft från uppstart. Har trippeltestat då jag började ana ugglor i mossen när de var så lika värden, men tre olika test, både sticka och dropptest, är rörande överens..

        Så, kan man verkligen se på nitrat att det är incyclat? Isf skulle mina kar varit incyklade efter 1 v och det tror jag inte riktigt de var/är

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag går inte på tester för att veta om karet är incyklat utan på erfarenhet och observationer. efter en månad så är det incyklat alltid. blir så bara.

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Jo, det 'ska' ju ta 1 månad för det att cykla färdigt. Men när Jens skrev: Håll på så, tills filtret är igång (vilket du kan se om du har ett nitrattest - Tropic Marine har ett test som tar både nitrit och nitrat), så började jag ju fundera - och känna hur mitt inre 'protesterade' att så kan det väl inte vara

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              aaha. då är jag med

              Kommentar

              • Jube
                • March 2011
                • 12

                #8
                Temperaturen ligger på 25 grader.

                Jag har kollat nitritvärden upprepade gånger med både dropptest, multisticka och på ArkenZoo men inte en enda gång visade det olämpliga halter. Alla tester ser perfekta ut. Det är det som är så konstigt!

                Jag ska hälla i lite skit från det gamla filtret, det är väl det enda jag inte testat.

                Hur kan botierna klara vattnet då ingen annan fisk gör det?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kanske tåligare. har du koppar rör i huset? kan vara metaller kanske? bara en tanke

                  Kommentar

                  • Jube
                    • March 2011
                    • 12

                    #10
                    Japp, vi har kopparrör. Vad kan jag göra åt det?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      aqua-safe tex. men osäkert om det är det. men har du botiorna i karet nu? låt de gå själva i en månad nu innan du lägger i er fisk.

                      Kommentar

                      • Jube
                        • March 2011
                        • 12

                        #12
                        Botierna är i akvariet nu. De gömmer sig, men det gjorde det från början i gamla akvariet också. (såg de inte på 1,5 mån.)
                        Jag har dock kolla på dem nu. De gömmer sig under en stor sten. Ser dem med ficklampa

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          har du en bild på karet?

                          Kommentar

                          • Jube
                            • March 2011
                            • 12

                            #14
                            Det verkar som att jag inte har rättigheter att posta bilder.

                            Kommentar

                            • Jube
                              • March 2011
                              • 12

                              #15
                              Ni kan gå in på min gamla blogg (som egentligen inte används längre) för två bilder på akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...