frågor angående rengöringsmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoetrope
    • May 2008
    • 5

    frågor angående rengöringsmedel

    hej!

    jag har möjlighet att köpa ett akvarium som tidigare blivit rengjort med rengöringsmedel. osäker på mängden. nu undrar jag om det finns de som har ordentligt vetskap om hur det verkligen fungerar.

    rengöringen skedde för 3-4 månader sen och det har stått tomt och torrt sedan dess. är det möjligt att det finns kvar dåliga kemikalier i akvariet eller dunstar de kemikalierna under en så lång tid, så att det mest räcker med att skölja rent akvariet med varmt vatten och eventuellt skrubba lite med något passande som inte tillför dåliga ämnen?

    om det nu ändå bevisligen skulle finnas kvar rester trots den tiden, hur går jag tillväga för att vara helt säker på att det inte kommer vara någon fara att hålla i fiskar i akvariet?

    tacksam för svar som är grundade på bra bakgrund och fakta.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är bara att tvätta ur det med lite såpavatten/diskmedel och skölja ur karet noga efteråt, så ska det inte vara några problem.
    Det bästa är givetvis om du först kan ta reda på vad det är tvättat med, och utgå därifrån.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • zoetrope
      • May 2008
      • 5

      #3
      tack för ett snabbt svar

      jag vet inte om de som har det är helt säkra då det var ett tag sen men jag skulle tippa på att de använt någon form av ajax-aktigt som de sprayat lite med när de skrubbat insidan av akvariet och sedan sköljt. men du har ingen aning om det kan ligga kvar efter så lång tid?

      kan såpavatten ta död på sånt då eventuellt?

      en fråga till finns det något kemiskt test man kan göra på vattnet för att se om det finns sådana ämnen närvarande?

      tack igen

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Hej!

        Jag råkade ut för det när jag köpte ett begagnat 250-liters kar - hade tyvärr ingen tanke på att det kunde vara rengjort med nåt medel och köparen sa inget. Så jag fyllde karet och stoppade i fiskarna, det var lite bråttom eftersom mitt gamla kar hade gått sönder. Nästa morgon såg allt bra ut, när jag kom hem från jobbet var alla fiskarna döda och det var lödder på ytan - jag visste direkt vad som hänt!
        Så jag tömde karet, skrubbade väggarna, sköljde massor, tömde helt minst tio gånger, sköljde gruset lika ofta och sen funkade det.
        Men jag var väldigt nojig väldigt länge, stoppade i en enda platy för att se om den skulle klara sig - det gjorde den med besked, blev rätt många yngel efter ett tag.
        Så mitt råd: Blaska på med massor med vatten, och när du är säker på att allt är bort, så skölj tre-fyra gånger till!

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • zoetrope
          • May 2008
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av jenmad
          Hej!

          Jag råkade ut för det när jag köpte ett begagnat 250-liters kar - hade tyvärr ingen tanke på att det kunde vara rengjort med nåt medel och köparen sa inget. Så jag fyllde karet och stoppade i fiskarna, det var lite bråttom eftersom mitt gamla kar hade gått sönder. Nästa morgon såg allt bra ut, när jag kom hem från jobbet var alla fiskarna döda och det var lödder på ytan - jag visste direkt vad som hänt!
          Så jag tömde karet, skrubbade väggarna, sköljde massor, tömde helt minst tio gånger, sköljde gruset lika ofta och sen funkade det.
          Men jag var väldigt nojig väldigt länge, stoppade i en enda platy för att se om den skulle klara sig - det gjorde den med besked, blev rätt många yngel efter ett tag.
          Så mitt råd: Blaska på med massor med vatten, och när du är säker på att allt är bort, så skölj tre-fyra gånger till!

          Hälsningar
          Jennifer
          tack för svaret!

          ja, men då ska jag följa det rådet och se till att vara riktigt noga!

          om någon annan har ännu mer vetskap om det här uppskattar jag mer input

          Kommentar

          Arbetssätt...