Grönt vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Grönt vatten??

    Akvarie vattnet har av någon konstig anledning blivit grönt det har aldrig hänt förut. Alla värden är ok och jag har bytt vattnet regelbundet. Allt som har ändrats är att jag köpt en ny växt. Vattnet är lite dunkelt och ljusgrönt. Vad göra och hur farligt är det (ska på resa hela nästa vecka så tacksam för snabba svar).
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #2
    UV-enhet. Finns från 500. Skiten borta på 24-48h
    460L Amerika

    Kommentar

    • alfreds
      • January 2009
      • 293

      #3
      vad är UV-enhet? Kommer vattnet att skada fiskarna under veckan jag är borta?
      Med vänlig hälsning
      Alfred
      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

      Kommentar

      • Hepzheba
        • June 2010
        • 104

        #4
        Låter som någon algblomning eller något liknande (har lite svårt att förstå alla skillnader mellan olika gröna vatten). Dessa är helt ofarliga för fiskarna, men inte så trevliga att ha då de inte alltid är lätta att bli av med. Som vordf skrev så är uv-filter något som tydligen ska hjälpa, men till dessa räknas inte innefilter med uv-dioder trots att tillverkarna gärna vill påstå att de funkar (jag vet av erfarenhet). För vissa hjälper det med mörkerläggning, alltså att man släcker akvariet och hänger en filt eller liknande över så att det blir helt mörkt. Detta tar ju dock växterna stryk av. Att vänta ut det har tydligen hjälpt vissa också, men det har inte funkat för mig. Filtermedium kan tydligen också hjälpa (dock inte nya nitrivec)
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510 I den tråden står det mycket om detta problem och hur just den tjejen löste det

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ett UV-filter är en grej man sätter på slangen på utsuget till ytterfiltret. ( man kapar slangen asså) det är en UV-lampa i som dödar alla små infusorier.

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Det där var mer än jag visste om uv-filter. Man måste alltså ha ett ytterfilter? Finns det inget uv-filter som man kan ha utan ytterfilter? :S

            Kommentar

            • vordf
              • May 2010
              • 106

              #7
              Köp en green killing machine - det är en enhet som du sätter i akvariet med UV. Det fungerar perfekt. Kostar ca 700kr.
              460L Amerika

              Kommentar

              • Hepzheba
                • June 2010
                • 104

                #8
                Kul namn på enheten... XD Vet du var man kan hitta en sån? Har varit i samtliga tre djuraffärer här i staden, men det enda de har är uv-filter med lysdioder (som ju inte funkar...)

                Kommentar

                • 96 tubo
                  • November 2008
                  • 238

                  #9
                  har ett massivt problem i mitt kar nu vattnet är knallgrönt.. har ett uv filter i som inte hjälper har provat alg medel samt igår prövade jag och byta vatten tills det var kristallklart och nu när jag kom hem från jobbet har det redan börjat bli grönt igen.. nån som har en ide vad jag kan göra för att det ska bli bättre.. det sura med detta är att min jätte gurami dött när jag har kämpat med detta..

                  info om karet
                  540 liter
                  3 hajmalar
                  1 red tail
                  4 fengäddor
                  1 goby
                  1 algätare

                  filter
                  fx5
                  innerfilter resun 2000 l/h
                  ett uv filter

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    #10
                    Hur mycket effekt har du på UV-filtret?
                    Till ett så pass stort kar behövs nog iaf ett 10w filter för att få en snabb effekt.

                    Kommentar

                    • 96 tubo
                      • November 2008
                      • 238

                      #11
                      det är på 24 watt

                      ett sådant här http://www.akvarieshopen.com/green-k...4w-p-4537.html
                      men vart får man tag på ny lampa om den nu gett sig
                      Senast redigerad av 96 tubo; 08 March 2011, 17:33.

                      Kommentar

                      • 96 tubo
                        • November 2008
                        • 238

                        #12
                        ingen som har nån idé kommer problemet följa med pumparna när jag flyttar dom till mitt 1000liters kar?

                        Kommentar

                        • firren_99
                          • September 2009
                          • 237

                          #13
                          När jag starta upp mitt kar så fick jag grönvatten. Jag ville inte köpa UV-filter, så jag matade mindre (lite var annan dag). Långsamt klarna vattnet och tillslut så blev det klart.
                          Fast då hade jag ju förstås bara en fisk i akvariet, så det var ju inte så mycket belastning på karet.

                          Lycka till med ditt problem!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Ursprungligen postat av 96 tubo
                            ingen som har nån idé kommer problemet följa med pumparna när jag flyttar dom till mitt 1000liters kar?
                            Ett bra fungerande UV-filter fixar "grönvatten" på ett par dygn. Tror inte problemet "smittar" via ditt filter utan uppträder när rätt förutsättningar finns i akvariet. Fungerar inte din Green Killing Machine så är nog lampan trasig, eller så är det inget vidare UV-filter över huvud taget.

                            Kommentar

                            • 96 tubo
                              • November 2008
                              • 238

                              #15
                              uv filtret har funkat klockrent tills nu när jag fått problemet har alltid haft glasklart vatten innan. vågar man ha lampan i det fria och se om den verkligen tänder sig eller kan det vara farligt på nått sätt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...