Easy life vs Pond activator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Easy life vs Pond activator

    Hej på er
    Jag använder alltid Easy Life vid varje vattenbyte i mina kar. (jag har 1 Malawikar, 1 Malawi yngelkar, 1 Nano med fiskar och 3 nano med räkor).

    Så det går ju åt lite Easy life... Byter 50 % varje vecka i fiskkaren och 20-30% varje vecka i räkkaren.

    Men idag när jag var i zoo-affären och skulle köpa en dunk med Easy life så sa han att jag kunde köpa Aquatic Nature Pond Activator istället. Den gör samma sak men är MYCKET billigare!! Man får dock blanda ut den med vatten själv för det är ett pulver. Kostar ca 270 kr och räcker till 10.000 liter...

    Någon som vet om det stämmer?? Vågar inte testa utan att få lite gensvar först. Framför allt så är ju räkorna lite känsliga mot olika vattenberedningsmedel.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #2
    Ingen som vet något om detta?? :-(
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag använder inga medel vid vattenbyten. bara vid uppstart.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Googlade lite och hittade diskus ägare som använder Pond Activator och tillsynes är väldigt nöjd:

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av Torreador
          Ingen som vet något om detta?? :-(
          Det jag vet är att dom flesta klarar sig precis lika bra utan alla sorters preparat om man har hyggligt vatten, vilket dom flesta med kommunalt vatten har.
          Om du behöver nåt medel så är ju frågan varför? ingen kan rekomendera ett medel om dom inte vet vad du ska ha det till

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Jag vet egentligen inte varför ;-) Jag vill dels få bort koppar som jag vet att vi har i vattnet. Vi har egen brunn och jag vet inte hur bra kvaliteten är på vattnet. Vet bara att vi har PH 7,5 med hjälp av PH höjande medel i filtret, för annars är PH ca 5,5 och det käkar för mycket på ledningarna och det är inte nyttigt för oss heller.

            Det jag upplever när jag använder Easy Life är att både fiskar och räkor blir pigga och glada av det men varför vet jag dessvärre inte.
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Har man onormalt höga halter koppar är det nog en bra ide med nåt medel som binder det och till sånt funkar nog dom flesta vattenberedningmedel helt ok.
              Kan väl annars säga att om ni själva dricker vattnet lär det i nog vara rätt ok även för fiskar, ett ph på 7,5 är inte så långt från vad man brukar ha i vanligt kommunalt vatten så det är bra

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Detta var intressant jag har alltid använt ett vattenberedningsmedel (förut aqua safe nu Easy Life) utan att tänka på varför... Sug på ordet vattenberedningsmedel det kan ju inte vara dåligt... hihi Så tänker jag att det är "better to be safe then sorry"...

                Men varför skall jag använda det om jag tänker på det?

                Enl tillverkaren så har den följande egenskaper/fördelar:
                "POND ACTIVATOR is a high-porous mineral, reduces nitrite, phosphotes and ammonia, clears the water.
                POND ACTIVATOR activates different filter materials and increases the development of the bacteria in combination with BIO-BACTER POND

                Its minerals improve growth of fishes and plants.

                This product has an unlimited tenability and treats up to 10.000L "
                Källa:


                I ett kar som inte är nystartat ser jag inte något behov för mig att ha något av de ovanstående. Näring får växterna med PMDD och bakterier har jag i filtret och jag byter med rent vatten ofta som inte innehåller "nitrite, phosphotes and ammonia" Så jag skall nog sluta med denna okynnes tillsatts när flaskan är slut. Bor i Malmö och deras kommunalvatten.
                Låter detta vettigt?

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  på den beskrivningen låter inte pond activator som ett vattenberedningsmedel i vanlig benämning och som du säger Lusse borde det inte finnas nån som helst andledning att använda det till annat än nystartade kar.

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Hm, tyckte det också när jag läste om det och tyckte inte alls att det överrensstämde med vad som står på Easy Life. Men eftersom han i affären sade att det är samma sak så blir man ju tveksam.

                    Men jag fortsätter nog med Easy Life iallafall till räkorna för de gillar det verkligen. Men ska sluta med det till mina Malawi och se om jag märker någon skillnad.
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Tänk vad skönt det vore om alla försäljare va ärliga och visste vad dom pratar om

                      Kommentar

                      Arbetssätt...