vatenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decals
    • January 2011
    • 101

    vatenbyten

    Hej!

    Hur ofta gör ni vattenbyten och hur ofta slamsuger ni bottnen?

    Dum fråga men ; har startat ett nytt kar , kan det vara smartatt blanda i lite bakteriekultur efter jag har slammsugit bottnen?
  • Maria822
    • May 2010
    • 24

    #2
    sug en gång i veckan.. jag har hört att vattnet ska stå någon vecka om du startar nytt akvarium eller köp hem en flaska med bakteriekultur... man ska köpa en mindre mängd fiskar när man startar nytt akvarium för att se hur de mår innan man köper fler. och så ska man ha easy balance eller ph buffert som stabiliserar ph värdena, ektozonsalt och aquasafe som du lägger i vid varje vattenbyte. och så ska man köpa hem 2 olika burkar med mat. 50% kött och 50% grönsaker ska fiskarna ha..

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Så invecklat behöver man inte göra det.

      Hur nystartat är karet och hur många och vilka fiskar har du i det?

      De förssta veckorna behöver du inte göra något vb, men håll koll på nitritvärdet. Får du nitrit ska du genast göra ett 30-50% vb och fortsätta med det en gång om dagen tills nitriten är borta.

      Annars brukar man göra ett ca 30% vb per vecka.

      Jag slamsuger själv botten väldigt sällan, typ aldrig, då det inte behövs. Matar man tillräckligt lite och har ett tillräckligt filter borde det inte samlas så mycket skit på botten

      Kommentar

      • Decals
        • January 2011
        • 101

        #4
        Hm , jag startade akvariiumet för fyra veckor sedan nu..
        Har tre guppys ( + något yngel ) , åtta neontetror , en mal och snäckor som följde med växterna.

        Är det förresten sant att vattnet blir bara bättre ju mer växter man har i?

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          det beror på vilken växt du har i fast jag är inte säker om alla växter gör vattnet renare, men andmat ska i alla fall vara väldigt bra på att rena vattnet. men jag råder dig att inte lägga i nått sånt för om du tröttnar på det så är det väldigt svårt att bli av med.

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Ursprungligen postat av Decals
            Hm , jag startade akvariiumet för fyra veckor sedan nu..
            Har tre guppys ( + något yngel ) , åtta neontetror , en mal och snäckor som följde med växterna.

            Är det förresten sant att vattnet blir bara bättre ju mer växter man har i?
            Startade du akvariet för 4 veckor sedan kan du nog börja med vattenbyte en gång i veckan nu om du inte gjort det tidigare. Byt ca 30% åt gången, börjar det samlas väldigt mycket skit på botten kan du ju slamsuga upp det i samband med vb.

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              Hum.. Hur stort är ditt kar? Det är ganska relevant i frågan!
              Men generellt sett så brukar man nog göra det en gång i veckan..
              Hemma hos oss gör vi alla kar på söndagar (Förutom Yngelburkar som behöver tätare VB)
              Andmat pratar ni om här.. det finns ju även Flytormbunke med som inte förpestar karet lika mycket
              Personligen försöker jag använda så lite Kemikalier som möjligt..

              Lycka till med karet och fiskarna

              /Tommy

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Veckovis vattenbyten är bra men slamsugning ska man inte behöva göra alls, i ett så pass nystartat kar är det normalt att det bildas lite skit då du inte än har bakterier nog att bryta ner det, men du ska absolut inte suga bort allt i början för då får bakterierna ingen mat och du får fortsätta i all eveighet, bättre sakta lämna mer och mer tills karet tar hand om allt självt
                Fast har du för svag/liten pump kan problemet med skit finnas kvar i all framtid.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Litet steg tillbaka. Anledningen till att du ska byta vatten överhuvudtaget är för att ta bort avfallsprodukter som inte är nyttiga i ett akvarium. I princip kan man tänka sig ett helt kretslopp där man inte byter vatten alls, men det är inte troligt att man har så pass få fiskar i förhållande till vattenvolym och bakteriemängd.

                  När du matar tillför du bland annat protein som är huvdkällan till avfallet. Fiskarna äter upp maten och avfallet blir ammonium/ammoniak, balansen mellan dessa är beroende på pH. Detta bryts sedan ned till nitrit av en bakterie. Nitriten bryts sedan ned till nitrat av en annan bakterie. Förenklat kan man säga att du byter vatten för att bli av med nitraten i vattnet. Nitrat tas också upp av alla växter, och de som växer snababst är också de som tar upp mest nitrat.

                  Ammoniak och nitrit är giftigt för fiskarna, det hämmar deras syreupptagning via gälarna. Därmed vill man ha många av de bakterier som bryter ned dessa ämnen till nitrat. Nitrat är inte direkt skadligt vid rimliga nivåer.

                  Dessa bakterier (goda bakterier) finns inte automatiskt i ditt akvarium i tillräkligt antal, men de växer till så snart ammoniak/ammonium tillsätts. Dock till tillväxten en viss tid och för att hantera ett fullt belastat akvarium tar det c:a 1 månad. Om du sedan ändrar belastningen tar det en liten stund för bakteriefloran att "hänga med".

                  Länk där mer diskussion finns:
                  Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    #10
                    Dre det var en mycket bra förklaring.. jag fick lära mig lite jag med

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Litet steg tillbaka. Anledningen till att du ska byta vatten överhuvudtaget är för att ta bort avfallsprodukter som inte är nyttiga i ett akvarium. I princip kan man tänka sig ett helt kretslopp där man inte byter vatten alls, men det är inte troligt att man har så pass få fiskar i förhållande till vattenvolym och bakteriemängd.

                      När du matar tillför du bland annat protein som är huvdkällan till avfallet. Fiskarna äter upp maten och avfallet blir ammonium/ammoniak, balansen mellan dessa är beroende på pH. Detta bryts sedan ned till nitrit av en bakterie. Nitriten bryts sedan ned till nitrat av en annan bakterie. Förenklat kan man säga att du byter vatten för att bli av med nitraten i vattnet. Nitrat tas också upp av alla växter, och de som växer snababst är också de som tar upp mest nitrat.

                      Ammoniak och nitrit är giftigt för fiskarna, det hämmar deras syreupptagning via gälarna. Därmed vill man ha många av de bakterier som bryter ned dessa ämnen till nitrat. Nitrat är inte direkt skadligt vid rimliga nivåer.

                      Dessa bakterier (goda bakterier) finns inte automatiskt i ditt akvarium i tillräkligt antal, men de växer till så snart ammoniak/ammonium tillsätts. Dock till tillväxten en viss tid och för att hantera ett fullt belastat akvarium tar det c:a 1 månad. Om du sedan ändrar belastningen tar det en liten stund för bakteriefloran att "hänga med".

                      Länk där mer diskussion finns:
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63533
                      kul att du gillar överslagsräkning - ett stort nöje att läsa
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jodå nåt skoj ska man ha...
                        Checking out...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...