Nitrit Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Nitrit Hjälp!!!

    Hej Gjorde ett vattenbyte på 5 liter som jag gör varje onsdag och lördag i mitt 30 L räkakvarium och gjorde lite tester och så gå att nitrit halten hade ökat! tidigare låg den på noll men nu Låg den på kanske 0,50 mg/l - 0,90mg/l. Använder sånnahär stickor till det så jag vet att dem inte visar hundra så kan inte säga exakt. Jämförde testet med ett test som jag gjorde i ett annat kar och där låg det på noll.

    Vad ska jag göra åt detta?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    gör 5L vatten byten varje dag i ca 3-5 dagar. kolla värden varje dag. mata sparsamt under denna tiden.

    Kommentar

    • chrippe
      • September 2010
      • 214

      #3
      Okej! Efter som det är ny startat och det har bara gått räkor där i i drygt 1 och en halv vecka nu betyder det att nedbrytningsprocesserna börjat komma igång? läste det på en annan tråd...

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        mjao ja typ kan man väl säga. fast om man gör uppstart ordentligt o bra så slipper man nitrit. men det är vääldigt lätt hänt i början. så kän dig inte misslyckad på nått sätt. bara att mata mindre nu o gör vattenbyten. det är säkerligen pga övermatning som detta hänt.

        Kommentar

        • chrippe
          • September 2010
          • 214

          #5
          Nja över matning vet jag inte efter som dem inte fått så mycket mat eftersom maten kom för drygt 3 dagar sen och har bara matat lite lite... innan matade jag dom med spenat och morot.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ja hur mycket spenat o morot gav du dom? det var väl bara räkor du hade. de äter ju inte särskillt mycket. men skit samma. gör VB i ett par dagar så ska det försvinna.

            Kommentar

            • chrippe
              • September 2010
              • 214

              #7
              Japp får göra det! Men Idag fick jag hem mitt planaria utrotnings medel från ebishop (eradica) och tänkte behandla vattnet snart. Kan jag göra det medans det är nitrit eller kan det gå galet? Vet inte hur jag fick planaria om du undrar hur jag fick det! :P

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ingen aning. aldrig haft så har inte koll på det. brukar stå i beskrivningen om man kan göra VB eller inte

                Kommentar

                • chrippe
                  • September 2010
                  • 214

                  #9
                  Står att man ska göra ett vatten byte efter 7 dagar men jag har läst om folk som gör det efter en dag så jag gör det!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...