Mossa på rötter + Dålig lukt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    Mossa på rötter + Dålig lukt?

    Aloha...
    Har en stor tank på 500L med diverse större fiskar...
    Använder mig utav en fluval FX5, en annan ytterpump av okänt märke, samt en innerpump - Fluval 4 plus... Så det är ju riktigt bra cirkulation på vattnet...

    Lysrören jag använder är beställda ifrån bromma zoo, där de hjälpte mig med att få rätt ljus och styrka med tanke på storleken samt djupet...

    Och nu till problemet... Jag har 3 större rötter i tanken, och det växer mossa på 2 av dom. Och då menar jag riktigt mossa... ungefär sådan man kan finna ute i skogen
    Vet inte om jag tycker det ser ballt ut eller om det ser helt misslyckat ut... Men frågan är om det indikerar på att något inte står rätt till?!???

    Problem 2 uppstår ALLTID vid utfodring... Jag varierar min kost mellan fryst artemia, pellets och räkor... jag byter vatten 1 gång i veckan och byter då nästan 40% med tanke på att fiskarna skitar ner så pass mycket...

    Lukten som sprider sig... är... förjävlig... Luktar unket, instängt och rent ut sagt skit...
    Denna doft, kommer strax efter att jag börjat mata fiskarna och sprider sig OFTAST i hela lägenheten... och håller i sig i upp till 24 timmar...

    Jag byter som sagt vatten regelbundet och har tänt som HÖGST i 10 timmar per dygn...
    Jag matar ganska mycket med tanke på att de äter mycket, men det är faktiskt inte alls mycket mat som blir över... och oftast plockar jag upp det som de inte käkar upp...
    Vad är detta för något? Nitrit? ska man byta vatten ännu mer?

    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    #2
    56 visningar och inga svar :-/ NÅGON MÅSTE ju kunna något om det här... tankar? förslag? någon som haft liknande problem?
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ingen aning. men vad är det för rötter o vad är det för mossa? nått du hittat i skogen så är det ju inte så konstigt kanske. jag startade just ett kar med bambu o det luktar lite nu medans bambun blir vattensjuk. m,en det räknanr jag med att det kommer gå över.

      Kommentar

      • sandish
        • August 2009
        • 462

        #4
        Nej det är rötter jag köpte från zoobutiken... Mangroove rötter tror jag de hette... Stora som satan
        500L Monster Tank
        1st Paroon haj
        3st Påfågelciklider (Oscar)
        1st Gibbicep

        1 st Redtail Catfish

        Kommentar

        • sandish
          • August 2009
          • 462

          #5
          Ingen som haft liknande eller som kan tänka sig vad det kan vara för fel?!?
          Det är INTE rötterna det är fel på, och jag har inte tagit de utifrån...

          Vattnet luktar BARA efter att jag matat... spelar ingen roll hur mycket eller hur lite. Det luktar förjävligt rent ut sagt och doften sitter kvar flera timmar... Den sprider sig i hela lägenheten och det doftar unket... ruttet och instängt typ.

          Har 3 akvarium och detta gäller enbart det större på 500L... Har 2 ytterfilter och en innerpump, dvs så är det bra ytrörelse...
          Akvariet är inkört sedan september 2009 och ser allmänt rent ut...

          NÅGON som kan hjälpa till?!?... Byter vatten ungefär 40% 1 gång i veckan med tanke på invånarna...
          kan det vara nitrit? problem med sanden?... det är som sagt jätte konstigt och jag har aldrig upplevt eller hört talas som något liknande...
          500L Monster Tank
          1st Paroon haj
          3st Påfågelciklider (Oscar)
          1st Gibbicep

          1 st Redtail Catfish

          Kommentar

          • Boyyo
            • March 2011
            • 32

            #6
            jag har haft rutnade växter och växtdelar. speciellt lökar som rutnar runt rötterna. det luktar inte hallon efter dom

            Kommentar

            • sandish
              • August 2009
              • 462

              #7
              Men kom lukten enbart efter utfodring?... för så är det i mitt fall... Det luktar helvete 1-2 minuter efter att jag matat dom
              500L Monster Tank
              1st Paroon haj
              3st Påfågelciklider (Oscar)
              1st Gibbicep

              1 st Redtail Catfish

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #8
                Har du sand eller grus i bottnen?

                Jag gissar på att dina fiskar bökar i gruset efter mat och det släpper ut något ämne, antagligen svavelväte. Det luktar rätt illa så skulle kunna tänka mig att det är något sånt.
                Senast redigerad av MVN; 12 March 2011, 08:08.

                Kommentar

                • sandish
                  • August 2009
                  • 462

                  #9
                  Ursprungligen postat av MVN
                  Har du sand eller grus i bottnen?

                  Jag gissar på att dina fiskar bökar i gruset efter mat och det släpper ut något ämne, antagligen svavelväte. Det luktar rätt illa så skulle kunna tänka mig att det är något sånt.
                  Svart sand har jag... Någon aning om hur man får bukt med problemet?
                  Börja Dammsuga botten lite oftare kanske?!?
                  500L Monster Tank
                  1st Paroon haj
                  3st Påfågelciklider (Oscar)
                  1st Gibbicep

                  1 st Redtail Catfish

                  Kommentar

                  • MVN
                    • September 2009
                    • 181

                    #10
                    Japp du får slammsuga vid varje vattenbyte (nu förutsätter jag att du har inga eller få växter som klarar sig). Svavelväte är dock mycket giftigt både för djur och människa ifall det nu är detta ämnet så kanske är något annat men oavsett bör det rimligtvis finnas i bottnen. Du kan även känna på rötterna, har de mjuknat så ruttnar de och det luktar inte godis det heller men då borde du märka det hela tiden runt akvariet.

                    Nackdelen med sand är just att den stänger lätt in ämnen som sen frigörs så fort det rörs om. Jag tror att när du har fått bukt på problemet skulle du kanske kunna införa malaysiska snäckor som lever i sand och vänder den, de fungerar mycket bra som renhållare.

                    Kommentar

                    • sandish
                      • August 2009
                      • 462

                      #11
                      Ah kanon... Får prova det...
                      Gjorde visserligen ett ganska stort vattenbyte idag, men får börja lite smått redan nu i helgen med att lite snabbt dammsuga botten. För att sedan upprepa veckan efter, tills problemet EVENTUELLT försvunnit!
                      500L Monster Tank
                      1st Paroon haj
                      3st Påfågelciklider (Oscar)
                      1st Gibbicep

                      1 st Redtail Catfish

                      Kommentar

                      • Moisen
                        • February 2011
                        • 5

                        #12
                        fick samma problem i mitt 540 där jag har oscar, bytte vatten , tömde karet, tvättade som san men ingent hjälpte.. aktivft kol är en grymt bra grej att ha kan jag säga, köpte det och slängde ner den "strumpan" brevid min filtermatta och vips så va lukten borta på 1 timma
                        1190l i min ägo =
                        500l malawi 200*50*50
                        540l amerikans 150*60*60
                        150l diskus 110*40*35

                        Kommentar

                        • SuperiorTub
                          • April 2010
                          • 13

                          #13
                          Är fiskarna (antar de är de i din sign.) stora? Tycker det låter lite med 40%/veckan...
                          Pröva 50% 2ggr/veckan och se om lukten försvinner då.

                          Kommentar

                          • sandish
                            • August 2009
                            • 462

                            #14
                            Ursprungligen postat av Moisen
                            fick samma problem i mitt 540 där jag har oscar, bytte vatten , tömde karet, tvättade som san men ingent hjälpte.. aktivft kol är en grymt bra grej att ha kan jag säga, köpte det och slängde ner den "strumpan" brevid min filtermatta och vips så va lukten borta på 1 timma

                            Låter som en rätt bra ide! Blir att inhandla aktivt kol imorrn då :-)
                            500L Monster Tank
                            1st Paroon haj
                            3st Påfågelciklider (Oscar)
                            1st Gibbicep

                            1 st Redtail Catfish

                            Kommentar

                            • sandish
                              • August 2009
                              • 462

                              #15
                              Ursprungligen postat av SuperiorTub
                              Är fiskarna (antar de är de i din sign.) stora? Tycker det låter lite med 40%/veckan...
                              Pröva 50% 2ggr/veckan och se om lukten försvinner då.
                              Ahhh körde ett 50% vattenbyte idag... Får väl vänta någon dag och köra 50 till :-)
                              500L Monster Tank
                              1st Paroon haj
                              3st Påfågelciklider (Oscar)
                              1st Gibbicep

                              1 st Redtail Catfish

                              Kommentar

                              Arbetssätt...