För varmt...utan doppvärmare..!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    För varmt...utan doppvärmare..!

    Hej!

    Har det för vamt i akvariet. Jag har tittat då och då...och tittade nu i morse, 30 minuter efter att jag tänt......29 grader och jag har ingen doppvärmare...grattis Candra!! .

    Men jag tycker samtidigt att temperaturen varierar lite ibland 27, 28 och ibland 29..men det är ju inte konstigt kanske..om man rättar sig efter elementen.

    Men vad är det för fläkt jag skulle behöva..för att sänka tempen?
    Senast redigerad av candra; 22 February 2011, 08:15.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    En sån liten fläkt man brukar ha i dator lådor brukar funka bra. Fläktar den ytan lite så brukar tempen sjunka. Kör själv med sånna när det är som varmast på sommren. Har du täckglas så är även det en bov, händer mycket med tempen om man tar bort glaset.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Om du får så pass varmt så lär du flytta akvariet bort från elementet!! Du kan väl inte ha mer än 20-23gr i rummet och vattnet kan inte bli mer än max 0,5gr varmare än luften, innan belysningen tänts (om du inte har en pump som håller på att skära ihop vill säga)!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av J.Milton
        En sån liten fläkt man brukar ha i dator lådor brukar funka bra. Fläktar den ytan lite så brukar tempen sjunka. Kör själv med sånna när det är som varmast på sommren. Har du täckglas så är även det en bov, händer mycket med tempen om man tar bort glaset.
        Frågan är hur jag skulle sätta den fläkten...har juwel ramp...

        Ja, jag har gjort så att jag har dragit tillbaka täckrampen lite bakåt ....så det är en springa framtill...men så har jag haft det länge. Men om jag tar bort dom svarta skivorna som är löstagbara på ett juwel akvarium så syns lysrören...

        Vill inte ha det för kallt i lgh..men inte heller för varmt i akvariet...sicket dilemma...
        Senast redigerad av candra; 22 February 2011, 10:02.
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Om du får så pass varmt så lär du flytta akvariet bort från elementet!! Du kan väl inte ha mer än 20-23gr i rummet och vattnet kan inte bli mer än max 0,5gr varmare än luften, innan belysningen tänts (om du inte har en pump som håller på att skära ihop vill säga)!

          Har inget element där....Nä, pumpen är det nog inget fel på...

          Men jag får väl ta bort den bakre täckskivan helt..men jag har heller inga reflektorer..så skenet/ljuset kommer ju stråla ut och upp..

          Men det som retar mig är att det varierar, köpte en ny termometer..en sån där gul smal sak...och då var tempen på 27 grader...perfekt tänkte jag...

          Får se hur jag ska lösa detta.... börja med att ta bort den bakre täckskivan..några dagar och ser om det håller sig på stabil temp...hoppas inga fiskar får för sig att hoppa ut... =)
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Täckskivan du pratar om, borra massor med små hål i den i en ca 5*5 cm fyrkant, och sen fläkten på undersidan så en drar ner luft genom hålen.
            Blir rätt diskret lösning och du kommer kunna ha täckskivan på plats och inte släppa ut ljus.

            Men med täckglas menade jag igentligen om du har nån glasskiva mellan rampen och ytan , är vanligt att man har det.

            Sen hur du lyckas få det så varmt är en annan fråga, nått verkar ju konstigt.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ursprungligen postat av J.Milton
              Täckskivan du pratar om, borra massor med små hål i den i en ca 5*5 cm fyrkant, och sen fläkten på undersidan så en drar ner luft genom hålen.
              Blir rätt diskret lösning och du kommer kunna ha täckskivan på plats och inte släppa ut ljus.

              Men med täckglas menade jag igentligen om du har nån glasskiva mellan rampen och ytan , är vanligt att man har det.

              Sen hur du lyckas få det så varmt är en annan fråga, nått verkar ju konstigt.

              Ja, det var ju en smart ide...borra hål....

              Nä, jag har ingen glasskiva undertill . Täckskivan jag har är i hårdplast. Och ett mellanstag som lysrampen lutar på, lysrampen kan jag då dra fram och tillbaka...
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vad mäter du tempen med? Har du provat en annan termometer?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Vad mäter du tempen med? Har du provat en annan termometer?
                  Termometern är inköpt för ca 1 månad sen...Bromma Zoo, vet inte om du vet vilken jag menar om jag säger att den är väldigt smal och gul.

                  Tänkte den tanken imorse...att jag skulle testa med en annan termometer också... får nog göra det ikväll....

                  Men jag tycker det verkar helt otroligt att det ska kunna bli 29 grader....och ändå har jag ena täckskivan öppen va 1 cm...på framsidan av akvariet...
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag skulle nog kolla med en annan termometer, det är inte den första som visar fel.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag skulle nog kolla med en annan termometer, det är inte den första som visar fel.
                      Jag gör det..annars så får jag väl hitta på nåt annat...

                      Eller lägga nån sorts lätt kloss på staget..så kan jag dra in täckskivan lite till...för som det är nu, så har jag bara en liten pyttekant som skivan vilar på.... så det blir mellanrum...

                      Vill helst undvika att borra i det, om jag ska sälja det nån gång...
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • ilzetas
                        • January 2011
                        • 278

                        #12
                        Jag fick precis samma problem när jag nyligen startade upp mitt 300 L. Där har jag täckglas och en hängande lysramp. Hamnade direkt på 29 grader och fick lite smått panik! Jag har två termometrar, en som flyter omkring och en på glaset o dom visar samma som tur är.
                        Lösningen blev att höja lysrampen en bit. Voilá, 26-27 grader dygnet runt. Phu! Med 108 W i lysrampen lär inte min doppvärmare få jobba särskilt hårt

                        Hoppas det löser sig, Candra
                        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                        Kommentar

                        • Jina
                          • August 2009
                          • 182

                          #13
                          Hade det problemet hos mina räkor, och eftersom jag har katter måste liksom kåpan sitta där den sitter. Köpte ledlampa och så var problemet löst.

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #14
                            Som ansjo säger: Kolla först med en ny termometer. Hade samma problem att det var för varmt (trodde jag) då min digitala termometer visade 31 grader. Tog upp termometern och la själva sensorn bredvid hållaren (inne- ute termometer med silikonad sensor) och då diffa det på 6 grader när de låg bredvid varandra... Mja där var nog något fel på den haha. Skaffade en nya termometer, den gula långa med sugpropp som du förmodligen också har och då visade den mer realistiskt. Ligger på 28-29 grader.

                            Men att akvariet ska hålla max +0,5 grader mer än rumstempen när ljuset är av vill jag inte hålla med om. Har inte mer än 23-24 grader i rummet och det skiljer ändå en 3-4 grader. En cirkulationspump alstrar bra mycket mer värme än vad man tror och har man då ett par stycken som jag har stiger tempen. Kan tänka mig att ditt juwelfilter och ger en del värme.

                            Placeringen tror jag också kan ha en stor betydelse. Står karet mot en yttervägg blir det kallar än om det står mot en vägg mitt i huset.
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • Mr J.E
                              • June 2009
                              • 276

                              #15
                              Nu antar jag att du har ett Juwel akvarium eftersom du säger att du har en Juwel ramp.. Jag har själv haft 3 Juwel kar (2 just nu) alla kar har T5 lysrör. I samtliga 3 kar har jag haft problem med hög temperatur. Det senaste karet(Juwel Vision 450liters) när jag använder täcklocken är 30 grader inte svårt att uppnå. Det enda tipset jag kan ge dig, eftersom jag själv gör så. Är att skippa täcklocken! Då ligger jag på 26,5 -27 grader i mitt stora och runt 25 i mitt 120 liters...

                              Hur det är med T8 rören ska jag inte uttala mig om, tror inte T8 ger ifrån sig så mycket värme som T5 gör med tanke på uteffekten
                              Juwel Lido 120, "räkvasen"
                              Juwel Vision 450, projektet!
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...