Det här med lukten i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Det här med lukten i akvariet?

    Läst någonstans att ett akvarie som mår bra kan lukta/luktar lite som jordkällare. Och det är även vad det luktat om man stoppat ner näsan mellan täckglaset och kanten och sniffat. Mest har det luktat precis där doppvärmaren sitter, och det har inte varit en otrevlig lukt.

    I förrgår kväll luktade det VÄLDIGT mycket jordkällare/blöt blomkruka, såpass att man ryggade tillbaka.

    Satte upp en av pumparna så vattnet 'föll' en bit ner, och tog bort täckglasen. Med resultatet att hela rummet luktade blöt blomkruka.. Hällde i 4 liter kallt vatten ur kranen och lät det stå öppet över natten. På morgonen gick det inte urskilja nåon lukt alls varesig i akvariet eller i rummet. La på täckglasen. Samma em luktar det blöt blomkruka igen när man stoppar ner näsan. Inte massor, mindre än kvällen innan men mer än tidigare. Tog bort ett täckglas, och lukten försvann.

    Antar att lukten 'vädras ut' utan täckglas. Men jag blir inte klok på om det är okej, och det bara är så att lukten blir koncentrerad med täckglas men inte utan, eller om det är något som är knas/på väg att bli knas. Vattenvärden (pH, nitrit, nitrat, hårdhet) är bra, fiskarna mår strålande.

    Bytt 40 l vatten (av 150) idag, det var dags. Luktade inget trots jag var och 'rörde runt' lite (skakade på växterna och slamsög botten).

    Men hur starkt/inte starkt ska det lukta - med täckglas alltså.
    Senast redigerad av Alexia; 21 February 2011, 14:03.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Det SKA inte lukta mer än en förnimmelse av frisk jord och absolut inte sprida sig i rummet! Hur mycket cirkulation har du? Har du rötter?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Spre sig i rummet gjorde det ju en stund när jag tagit av täckglasen, inte innan (eller efter).

      2 innerfilter, ett Fluval 2+ på 400 l/min, och ett Aquael Fan 3 Plus på 700 l/h. Så totalt 1100 l/h.

      1 stor rot, såld som mangrove men det säger ju inte så mkt.

      Tilläggas ska kanske att akvariet håller ca 26 grader, dvs varmare än rummet i övrigt, och när jag tog av täckglasen då när det luktade, så det kom som en 'värmepuff' i samband med att lukten spred sig. Det har ju dock inte varit så innan (dvs att det luktat när man tagit av täckglasen).

      Satte dit dem efter vattenbytet i förmiddags, och än är det som 'det ska' nu, dvs känns inget om man inte verkligen stoppar ner näsan till vattenytan, då luktar det jord, men inte otrevligt på något vis. Dock mer än en 'förnimmelse'.

      Det KAN ligga nån död äppelsnäcka någonstans, men den borde väl inte lukta jord. Det bör bo 4 små äppelsnäckor där, men de är tämligen blyga av sig - eller döda - för jag har bara sett en (eller en i taget, svårt att veta) sen de flyttade in för en vecka sen.

      Roten:

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Väldigt kraftig "dammlukt" kan bero på att du har antingen väldigt mycket alger, eller att du har lite dålig cirkulation i akvariet så det blir syrebrist i bottnen. Att vattenbytet hjälpte stöder syrebrist-teorin, dvs om du kan bättra på cirkulationen/syresättningen, så kan det kanske lösa problemet. Slamsuga bottnen kan också hjälpa.

        Döda äppelsnäckor, döda fiskar, eller nitritproblem luktar som du påpekar tydligt illa.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Min tanke med både att höja ena pumpen så att vattnet 'föll' ner på vattenytan, och att fylla på 4 liter KALLT vatten (normalt fyller jag inte kallt utan rumstempererat vatten) var just syrebrist i botten. Samtidigt så vet jag inte riktigt vad man isf kan göra för att få mer syre ner i botten? Det är ju rejäl cirkulation på vattenytan, och samtliga växter i hela akvariet svajar. Även te x stenarna med javamossa, de är ju rätt nära botten.

          Samtidigt så är det ju svårt veta hur det är i själva botten. Har 4 - 6 mm grus. Slamsög gjorde jag idag, och vid förra vattenbytet. Det är dock inte helt lätt att komma åt bland alla jäkla växter. Det jag kom åt idag så var det inte speciellt mycket som 'följde med'.

          Fiskarna (och malarna) verkar som sagt må prima, och uppehåller sig i alla skikt på akvariet (dvs det verkar inte vara syrebrist i själva vattnet nere vid botten). Och det växer något förbannat om du ursäktar språket.

          Inte massa alger. Har sen någon vecka lite alger, men med betoning på lite. De tycks ha stannat av (om än inte dött/minskat) sen jag började med EC för en dryg vecka sen.

          Akvariet har varit igång i 3 v på torsdag. (och nu såg jag nyss 2 äppelsnäckor framme samtidigt, så 2 av 4 lever iaf.)

          Så, hur får man isf ner mer syre till botten? Och är det troligt med den utökade informationen att det är det?
          Senast redigerad av Alexia; 21 February 2011, 14:05.

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Från en newbee som hade problem med dålig lukt i stora baljan. Kolla att du inte köpt nån växt som egentligen är sumpväxt. De luktar peck om de får stå för länge helt under vatten. Funkade för mig att ta bort dessa. Och med dem den dåliga lukten.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Alexia
              Inte massa alger. Har sen någon vecka lite alger, men med betoning på lite. De tycks ha stannat av (om än inte dött/minskat) sen jag började med EC för en dryg vecka sen. ---
              Så, hur får man isf ner mer syre till botten? Och är det troligt med den utökade informationen att det är det?
              Nja, det låter inte som typfallet när det är syrebrist i bottnen, det gör det inte... En möjlighet är att du har en massa döda alger i akvariet - EasyCarbo är giftigt för alger, och om algerna håller på att brytas ner så kan de definitivt lukta. I så fall inte så mycket att göra åt, och lukten torde försvinna på nån vecka.

              Om du har möjlighet kan du sätta in aktivt kol i filtret, det tar bort lukt & färg på vattnet.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Filtret ja.. jag kanske löst problemet. När det frågades om cirkulationen, så slog det mig att jag faktiskt inte ens tittat på filtren sen jag startade, och att det kanske VAR dålig cirkulation fast det 'inte borde'.

                Så jag fiskade upp ett filter i taget och studerade. Det lilla (fluval) var rätt okej, satt en del döda växtdelar men inte så farligt. Sitter en väldigt grov filtermatta i den dock.

                När jag fiskade upp aquaelfiltret slog blomkrukelukten emot mig. Det satt VÄLDIGT mycket växtdelar på filtermaterialet. Tagit bort det så mycket jag vågat (skrapat med fingrarna, och så kramat ur det en gång i akvarievatten). Nu är det hela havet stormar bland växterna, inte bara 'svajar'.

                Men iom att ffa det stora filtret lukade blomkruka, så kan det + minskad cirkulation vara källan?

                Annars är det ju inga större problem att köpa kol till ena filtret (för det räcker med det ena va?), men vad gör kolen med bakteriekultur, EC och PMDD? Hur länge ska jag köra kol isf?

                Inga växter som inte är okej, dubbelkollar alltid växterna här på zoopet + googlar dem när jag köpt. Det sen jag köpte en ampellilja.. (Den åkte ur karet efter 12 h dock och är ett tag sen så borde inte ha med det här att göra.)
                Senast redigerad av Alexia; 21 February 2011, 14:42.

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Hmmm, med lysrören tända, så luktar det betydligt mer än med lysrören släkta. Dvs jag undrar om det på något vis blir varmt av lysrören, och det i kombination med 'tilltäppt' av täckglasen gör att det blir starkare lukt?

                  Frågan är ju fortfarande om det är i sin ordning eller ej? Nu med lysrören släckta sedan 20 så är det just bara en svag förnimmelse av jord även om jag stoppar ner näsan i 'kabelhålet' i hörnet på täckglaset. Men när de var tända kändes det mer, och då kändes det även 'varmt' (tänk er som det känns ovanför vattenytan på badvatten t ex).

                  Akvariet håller 26 - 27 grader dagtid, och doppvärmaren går aldrig då. När det är släckt så går doppvärmaren ibland, rumstempen är dock väl över 22 grader så den har inte så drygt jobb direkt, den är inställd på att slå på när tempen går ner till 25 grader.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag tror du får vänta och se litegrann. Om lukten verkligen stör dig kan du som sagt filtrera över aktivt kol, eller skaffa/bygga en oxydator - bägge metoderna tar effektivt bort lukt.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      När jag hade problem med lukt samlades det under locket, så att öppna och stoppa dit näsan direkt var som att be om trubbel. Därför öppnade jag, räknade till 5, därefter började jag sniffa.

                      Kan tänka mig att lysrören värmer luften inne i akvariet som står och pyr under locket.

                      Sen kan man fråga sig om man ska känna efter så mycket, verkar det ok, kör på.

                      (Äh, jag har ingen koll fråga nån annan, men ruttna växter var mitt trubbel, lukten försvann när jag tog ut dem)
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Lukten som är nu (dvs det luktar när man stoppar dit näsan, luktar inte illa men betydligt mer än en förnimmelse av jord) stör mig inte alls. Jag behöver ju inte stoppa ner näsan där Var mer orolig för vad det kunde bero på, att något var på tok/påväg att bli på tok.

                        Men då avvaktar jag lite och ser =) Om jag väljer att köra kol, hur länge ska jag isf ha det?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...