Genomskinlig hinna på roten,,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Genomskinlig hinna på roten,,

    Startade upp ett 45L kar för ett par dagar sedan med jordbotten. Använde såjord ca 2cm och sedan ett par cm grus på jorden.
    I dag upptäckte jag att det har blivit "dimma" i vattnet samt en genomskinlig hinna på roten, dessutom såg kamphanen inget vidare pigg ut (vet inte om det var vattnet eller för att han precis fått flytta och bli ensammen).
    Vad kan detta bero på? Är det pga jorden?

    Jag har flyttat kamphanen till en plastbalja som jag tänkte att han får bo i tills i morgon, då ska jag mest troligt göra om hela karet och ta bort jorden,,,
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Jord innehåller ofta lite växtdelar som inte är förmultnat eller gödsel. Detta ger ammonium, därför brukar man "lufta" jorden genom att ha den i en hink med vatten och en syresten i botten i ett par veckor. Därefter har man det i akvariet.

    Ammonium är inte farligt men ammonium blir ammoniak, dvs lite ammonium blir ammoniak. Mängden ammoniak beror på PH (blir en balans mellan ammonium och ammoniak), och ammoniak är mycket giftig vilket är antagligen varför din fisk inte mådde bra. Jordbotten är riktigt nice för växter så ska du ha växter tycker jag att du ska ha kvar jordbottnen men du får lufta den ifall du inte har det eller låta fisken vara någon annanstans ett tag.

    Den genomskinliga hinnan brukar malar äta glatt, är antagligen sporer av någon svamp men oavsett försvinner det oftast efter ett tag.

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Tack så massor mycket för ditt svar! Får se hur jag gör men mest troligt plockar jag bort jorden och försöker igen någon annan gång, behöver detta karet just nu för fisken så jag kör nog på gamla "vanliga" sättet ett tag.
      Men det stämmer helt det du sa, jag har inte luftat jorden något utan jag stoppade bara i den på en gång,, Känner mig som en djurplågare
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      Arbetssätt...