Varför får jag ingen nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Varför får jag ingen nitrit?

    Inte alls något 'problem' egentligen, men det förbryllar mig.

    Jag får ingen mätbar nitrit under uppstart. Inte ens när jag överbefolkat och/eller introducerat fisk för fort.

    Lilla karet hade jag inget test först 2 v. Efter 2 v ingen nitrit och 25 mg/l nitrat. Nu har det gått i 4 v, och pga yngel har jag fått övermata en hel del. Ingen mätbar nitrit alls någon enda gång hitills.

    Stora karet har gått 2 v med (för mycket sett ur uppstartsperspektiv) fisk nu, och än så länge ingen mätbar nitrit alls.

    Haft startkultur på flaska i båda karen, dock olika sort. Lilla har haft hyfsat mkt växter hela tiden, stora karet hyfsat med växter i början och nu rejält med växter. Stora karet fick PMDD från början och får sen några dagar EC. Lilla karet fick klara sig helt utan sånt.

    Men vad händer med nitriten, var tar den vägen?? Jag saknar den inte alls, men jag har ju ängsligt väntat och väntat och testat och testat för att se när nitritspiken kommer - men den tycks inte komma? *ta i trä, annars kraschar väl stora karet imorgon*

    Trodde först det var dåligt test, dvs att testat visade fel. Men nu har tre olika test visat samma sak, både stickor och dropptest. Alla test säger envist att det inte är någon mätbar nitrit.

    Så, hur i hela friden går det till?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är inte säkert att man får nitrit. det är inget som hör till uppstarten,att man ska få det asså. grattis du har klarat dig kan man väl säga.

    filtret har väl orkat med att ta upp alla ämnen.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Det låter som det skall tycker jag. Växterna tar till sig Ammoniumet som bildar Nitrit och bakterierna i filtret får tid på sig att förökas. Jag skulle nog ta det försiktigt med EC.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Varför skulle du ta det försiktigt med EC? *nyfiken*

        Och jo, vet ju att idealet är att inte få mätbar nitrit. Samtidigt så enligt 'allt jag läst' borde jag åkt på minst en nitritspik, just då jag kört lite väl häftiga uppstarter fiskantalsmässigt, därför jag är förbryllad - men tacksam - att det inte blivit någon nitrit.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Alexia
          Varför skulle du ta det försiktigt med EC? *nyfiken*

          Och jo, vet ju att idealet är att inte få mätbar nitrit. Samtidigt så enligt 'allt jag läst' borde jag åkt på minst en nitritspik, just då jag kört lite väl häftiga uppstarter fiskantalsmässigt, därför jag är förbryllad - men tacksam - att det inte blivit någon nitrit.
          Jag TROR EC fungerar som desinfektions medel vilket betyder att det kan döda en del bakterier.
          Fiskmängden står i relation till växternas näringsupptag. Så ju bättre dina växter växer ju säkrare är du. Det finns altid en risk för alger dock!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Ah, då förstår jag. Läst den farhågan innan, och med tanke på vad glutaldehyd används till så är ju farhågan inte alls långsökt. Verkar dock som de flesta tror (obs tror) att i normaldos ska det vara lugnt.

            Det växte ju ordentligt innan EC med, milt sagt (finns lite bilder i tråden 'Öka ljus - dumt eller ej?'), dock började det komma alger så efter råd i den tråden har jag ganska nyss gått över till EC, fulldosera PMDD veckovis i komb med vattenbyten. Nu har det inte gått en vecka än ens, men det är bara på de här fyra dagarna eller vad det är blivit en rejält märkbar skillnad i tillväxt. Nu är det ju fyra dagar sen VB och fulldos PMDD med, så vad som är vad är ju svårt att säga. Algerna har hitills med ngt litet undantag stannat upp i tillväxt i alla fall, och växterna verkar trivas än bättre än innan. T ex Bacopa amplexicaulis som växte rejält innan växer nu hysteriskt, och de nya bladen nu är markant större än tidigare.

            Så, förhoppningsvis så om nu EC t ex ev skulle ta kål på lite filterbakterier uppvägs det av att växterna hjälper till att ta hand om ännu mer? Men tack för varningen, antar det inte finns ngt sätt att se om det är 'på gång', alltså om filterbakterier börjar dö?

            Kommentar

            Arbetssätt...