Silikon som inte har torkat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosenlind
    • January 2011
    • 6

    Silikon som inte har torkat?

    Hej alla.

    Jag köpte helt nytt Juwel Vision 180L kar. köpte även back to nature bakgrund.
    Jag lät silikonen torka i ca 12 timmar tyckte att det kändes tort då. men nu efter jag har startat upp de så ser vattnet ut som jag vet inte vad. tycks vara lite damm partiklar i hela akvariet. Drar man med fingret på insidan av akvariet så är det precis som att man drar fingret på en smutsig bil.
    Och sen är vattnet väldigt mjölkigt/dimmigt.

    vad ska jag göra? har stått nu i en vecka. Kan det vara silikonen som ej har fått torka ordentligt?

    ska jag tömma hela akvariet och låta det stå tomt ett dygn eller räcker det med att byta vatten?

    Tacksamm för alla svar. Och fiskarna vill inte trängas i de lilla karet dom är i nu.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    har du sand i karet så är det fullt normalt att det dammar i början. tvättade du sanden?

    gör totalt vattenbyte om du vill. spelar ju ingen roll då du inte har några fiskar i så har inte bakterieprocessen kommit igång ändå så. töm o fyll på igen så har du förmodligen fått bort allt skit.

    Kommentar

    • Rosenlind
      • January 2011
      • 6

      #3
      Hej.

      Tack för välkommnadet.

      Ja jag har sand i karet och tvättade innan. saken är det att jag hade mina fiskar i karet men 80% av dem dog. Trodde först på nitritförgiftning men nitrit syns ju inte. därför blev jag orolig för de mjölkiga vattnet.
      Men jag ska göra totalt vattenbyte men ska jag låta karet stå helt tomt ett tag utan vatten eller kan jag fylla på med nytt direkt tror du??

      MVH

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        kanske säkrast att låta stå en dag tomt. dokc har jag inte hört att silikon kan ge den effekten. men det kanske var nått på bakgrunden eller så.

        Kommentar

        • Rosenlind
          • January 2011
          • 6

          #5
          Ja jag tror att jag låter de stå tomt. Det skadar ju aldrig. tack!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ne det kan ju itne skada :P

            skriv sen hur det gick.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag undrar ändå om inte silikonet är boven i dramat, först och främst hoppas jag det var akvariesilikon du använde.
              Har du lagt ett tjockt lager har silikonet troligen bara torkat på ytan, och när du hällde på vatten fortsatte silikonet att härda men ättikan dunstade inte...
              Silikonet härdar med ca 2-3 mm/dygn.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Rosenlind
                • January 2011
                • 6

                #8
                Ja det var akvariesilikon. Nej det var inte så tjockt lager faktiskt. men jag tömmer det och låter det stå i 24 timmar tomt sen häller jag på nytt vatten och gör ett nytt försök. går de inte så får jag göra om allt. De tar tid men bra ska de bli

                Kommentar

                • Rosenlind
                  • January 2011
                  • 6

                  #9
                  Äntligen bättre.

                  Efter att ha tömt ut akvariet, fyllt det igen, låtit stå och ej tagit i några medel för att göra vattnet bättre utan bara tagit lite från det andra akvariet så har det blivit jätte bra..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...