Vattenvärden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hyperkentaboy
    • October 2004
    • 4

    Vattenvärden!

    Vilka värden är de man behöver hålla koll på förutom Ph och Kh i ett växtakvarium som man tillsätter Pmdd och Co2?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Nitrat, fosfat och järn är bra.

    I o f s har du utmärkta indikatorer i form av just växterna, det går att se på dem vad de behöver, med lite efterforskningar. Själv är jag inte så haj på det, så jag mäter istället.
    Senast redigerad av Jens A.; 16 February 2011, 13:36.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Maria822
      • May 2010
      • 24

      #3
      lägg i easy balance som ska stabilisera ph och kh värdena. mitt ph ligger på samma 7,5 när jag använt detta. en flaska kostar 60 kr. räcker flera ggr.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Kollar bara pH (främst genom permanent test) i mitt kar med PMDD och trycksatt CO2 med pH-kontroller. Kan dock vara värt att veta KH i kranvattnet vilket ju styr CO2/pH. I övrigt kollar jag bara vattentemp. emellanåt.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av Maria822
          lägg i easy balance som ska stabilisera ph och kh värdena. mitt ph ligger på samma 7,5 när jag använt detta. en flaska kostar 60 kr. räcker flera ggr.
          fast varför då. jag tycker man ska hålla kemikalier så länge man kan utanför akvariet ( förutom då PMDD)
          man kan lätt stabilisera pH o Kh om man bara håller koll på vad man gör.

          onödigt med sånna grejjer. kan vara bra om det verkligen håller på att skita sig och man inte får bukt med det. men annars nej.

          jag använder inga som helst medel i mina kar. har enbart lite happy life när jag startar upp ett nytt kar. annars inget. o mina kar frodas.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av hyperkentaboy
            Vilka värden är de man behöver hålla koll på förutom Ph och Kh i ett växtakvarium som man tillsätter Pmdd och Co2?
            Om allt fungerar och du inte öser på enorma mängder co2 (då ev fiskar riskerar stryka med) så behöver du egentligen inte göra några tester alls, om du har för lite näring av nåt slag så syns det på växterna, med pmdd ökar man normalt bara dosen på allt om man ser nån form av brist, att räkna ut exakt var bristen ligger är lite överkurs

            Kommentar

            Arbetssätt...