tips från proffsen! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattiasmillberg
    • February 2010
    • 165

    tips från proffsen! :)

    Hej!

    Har nu satt igång mitt andra kar ( 360 l ) och det har varit igång i ca 1 vecka, Har matat sparsamt har 4 fiskar i karet. Nitriet ligger på mellan 0.5 och 1.0. Har slutat mata nu i 2dagar. fortfarande samma nitrit i karet. Bytte 1/3 vatten igår då det gick upp i nitrit. idag 0.5.

    Har ett 240 liters discus kar som har varit i gång i 1 år utan problem, dock haft vit skitare o behandlat för 3 veckorsedan ( alla friska o äter nu )

    Båda 2 är med bottenfilter.

    Hur hade ni gjort för att få igång mitt nya kar snabbare? Skall jag byta vatten med det gamla eller skall jag bara bita ihop o mata lite?
    Vad tycker ni?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Töm det gamla på 2/3 dels vatten och pumpa in allt det vattnet i det nya akvariet. Kör med vattenberedningsmedel för att minimera klor som dödar de "goda" bakterierna. Kan du klämma ur någon filtermatta i det nya från det gamla så kan det vara bra.
    Checking out...

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Töm det gamla på 2/3 dels vatten och pumpa in allt det vattnet i det nya akvariet. Kör med vattenberedningsmedel för att minimera klor som dödar de "goda" bakterierna. Kan du klämma ur någon filtermatta i det nya från det gamla så kan det vara bra.

      det är klockrent om man kan klämma ut lite filtermatrial i ett nytt kar....

      dock...inte för mycket nu i ett kar med fisk i....

      samt att det är bra att göra det när insuget i den nya pumpen...


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • mattiasmillberg
        • February 2010
        • 165

        #4
        Jag har ju dock bottenfilter... ´

        Man slår inte ut det gamla karet om man byter 2/3 delar? Mata försikigt ett tag efter? eller no problemos?

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Det är ok, men även där skulle jag använda vattenberedningsmedel så klor och dylikt slås ut annars får du effekter på nyttiga bakterier och därmed kan du få nitrit innan de nyttiga vuxit till sig i antal igen. du kan i kombination med detta mata mindre ett par veckor för att vara säker.
          Checking out...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Ursprungligen postat av mattiasmillberg
            Jag har ju dock bottenfilter... ´

            Man slår inte ut det gamla karet om man byter 2/3 delar? Mata försikigt ett tag efter? eller no problemos?
            Ta bara ca 25% av vattnet ur det fungerande karet men ta däremot nån liter sand och växla mellan karen, då för du över mängder av nitrifierningsbakterier!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ursprungligen postat av mattiasmillberg
              Hej!

              Har nu satt igång mitt andra kar ( 360 l ) och det har varit igång i ca 1 vecka, Har matat sparsamt har 4 fiskar i karet. Nitriet ligger på mellan 0.5 och 1.0. Har slutat mata nu i 2dagar. fortfarande samma nitrit i karet. Bytte 1/3 vatten igår då det gick upp i nitrit. idag 0.5.

              Har ett 240 liters discus kar som har varit i gång i 1 år utan problem, dock haft vit skitare o behandlat för 3 veckorsedan ( alla friska o äter nu )

              Båda 2 är med bottenfilter.

              Hur hade ni gjort för att få igång mitt nya kar snabbare? Skall jag byta vatten med det gamla eller skall jag bara bita ihop o mata lite?
              Vad tycker ni?
              Tycker absolut inte att du skall använda vatten från annat kar!...bakterierna finns inte i vattenkolumnen i huvudsak utan på sand, sten o filtermedia. I gammalt vatten får du bara med sånt du inte vill ha...dvs näringsämnen o organiskt avfall mm!
              Köp bakteriekultur på flaska...det funkar klockrent
              Jag startade ett nytt kar för exakt tre veckor sedan...mätte nitrit i veckan o då har jag redan en hel del fisk...0.0 på nitrit!...
              Vattenbyten hjälper dåligt så här i början..det bildas nytt nitrit direkt. Jobba istället på att få upp en bakterieflora. Jag har kört med easycares bakterier..en dos dag 1,7 o 14..o som sagt inte ett spår av nitrit.
              Senast redigerad av Jonasroman; 14 February 2011, 21:17.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Ursprungligen postat av Jonasroman
                Tycker absolut inte att du skall använda vatten från annat kar!...bakterierna finns inte i vattenkolumnen i huvudsak utan på sand, sten o filtermedia. I gammalt vatten får du bara med sånt du inte vill ha...dvs näringsämnen!
                Stämmer verkligen detta, jag har dragit igång små akvarium på det sättet och helt sluppit nitrit. Många gånger dessutom, därav mitt råd. Annars har dessa akvarium varit helt nya/tomma.
                Checking out...

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dre
                  Stämmer verkligen detta, jag har dragit igång små akvarium på det sättet och helt sluppit nitrit. Många gånger dessutom, därav mitt råd. Annars har dessa akvarium varit helt nya/tomma.
                  Hur man än gör så får man ju till slut sina nitrifikationsbakterier mm...men dom lever på substrat. Ja...vi har nog olika åsikter här;-)...

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Dre och Jonas,
                    Jag tror ni har rätt men på olika vis. ”nyttobakterierna” är ljusskygga individer och far inte runt i vattnet så ofta. Däremot finns det nog en del andra bakterier i det. Dessutom finns de bakterier som bryter ned proteiner till Ammonium i det. Filtermulm är kanon men i filtret inte akvariet där dör de och ökar belastningen.
                    Om man kör bottenfilter funkar det att ta grus från det gamla akvariet till det nya. Man kan också slamsuga det gamla och sedan fylla bottenfiltret via stigar röret med mulmen. Den tiden pallar de i ljuset.
                    Det där med klor eller kloramin är nog en av de stora bovarna när man har problem med nya akvarier och stora vattenbyten. Det behövs inte stor slurk med klor för att slå ut en bakterie stam.
                    Bakterier i all ära men inget slår rejält med växter som slickar i sig Kvävet som inte bakterierna klarar.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Kan ju vara så att när jag pumpar över vatten så suger jag intill botten eller inredning. Det gör jag nog när jag tänker efter. Bra då har jag lärt mig något. Jag brukar dessutom sätta i ett innerfilter i det gamla akvariet någon vecka för att flytta över den till det nya när det ska startas upp.

                      Protein nedbrytningen sker väl i huvudsak av enzymer i fiskarnas tarmar, eller? Därefter pinkar de ammonium (delvis ammoniak beroende på pH) som bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat som man byter bort vid vattenbyte eller så tar växterna upp det (nitrat har kväve i den form som växter gillar någorlunda). Den översiktliga bilden har jag av processen. Stämmer denna beskrivning?
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • GöranE
                        • November 2008
                        • 735

                        #12
                        Såvitt jag vet låter detta rätt men det måste nog till en del proteinnedbrytning även i vattnet då t.ex allt mat inte blir uppäten.
                        Vrider alltid ur filtermulm i dom karen jag har startat några dagar innan jag läger i fisken, även i dom karen med bottenfilter. Har alltid funkat för mig..
                        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dre
                          Kan ju vara så att när jag pumpar över vatten så suger jag intill botten eller inredning. Det gör jag nog när jag tänker efter. Bra då har jag lärt mig något. Jag brukar dessutom sätta i ett innerfilter i det gamla akvariet någon vecka för att flytta över den till det nya när det ska startas upp.

                          Protein nedbrytningen sker väl i huvudsak av enzymer i fiskarnas tarmar, eller? Därefter pinkar de ammonium (delvis ammoniak beroende på pH) som bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat som man byter bort vid vattenbyte eller så tar växterna upp det (nitrat har kväve i den form som växter gillar någorlunda). Den översiktliga bilden har jag av processen. Stämmer denna beskrivning?
                          Den stämmer precis!

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av GöranE
                            Såvitt jag vet låter detta rätt men det måste nog till en del proteinnedbrytning även i vattnet då t.ex allt mat inte blir uppäten.
                            Vrider alltid ur filtermulm i dom karen jag har startat några dagar innan jag läger i fisken, även i dom karen med bottenfilter. Har alltid funkat för mig..
                            Det stämmer också! den proteindedbrytningen sker mha vanliga sk heterotrofa bakterier, som alltså käkar organiskt material/ föda. När en sådan bakterie ger sig på en stor organisk molekyl så är bakterien främst ute efter kolvätedelen av den stora organiska molekylen. Bakterien bryter därför loss allt kväve o fosfor från molekylen så det blir rent kolväte kvar. Detta då "tvättade" kolväte kan sedan användas av bakteriem som rent bränsle i bakteriens cellandning. Det lossbrutna kvävet är i formen av ammonium. En liten del av ammoniumet kan bakterien använda själv till sin uppbyggnad av nya cellstrukturer mm...men oftast innehåller organiskt material mer kväve än cellen behöver så det blir alltid ändå ett nettoöverskott kvar av ammonium som sprids ut i vattnet. Den process som sker när bakterien bryter loss kvävet från den organiska molekylen kallas deaminering..eller mineralisering.

                            /Jonas
                            Senast redigerad av Jonasroman; 15 February 2011, 06:56.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jonasroman
                              Det stämmer också! den proteindedbrytningen sker mha vanliga sk heterotrofa bakterier, som alltså käkar organiskt material/ föda. När en sådan bakterie ger sig på en stor organisk molekyl så är bakterien främst ute efter kolvätedelen av den stora organiska molekylen. Bakterien bryter därför loss allt kväve o fosfor från molekylen så det blir rent kolväte kvar. Detta då "tvättade" kolväte kan sedan användas av bakteriem som rent bränsle i bakteriens cellandning. Det lossbrutna kvävet är i formen av ammonium. En liten del av ammoniumet kan bakterien använda själv till sin uppbyggnad av nya cellstrukturer mm...men oftast innehåller organiskt material mer kväve än cellen behöver så det blir alltid ändå ett nettoöverskott kvar av ammonium som sprids ut i vattnet. Den process som sker när bakterien bryter loss kvävet från den organiska molekylen kallas deaminering..eller mineralisering.

                              /Jonas
                              Snyggt förklarat Jonas!
                              Dre: Det är ofta ett missförstånd och ett stort sådant att det bara är fiskarna som står för 2 saker.
                              1. Syrekonsumptionen
                              2. Ammonium produktionen.
                              Normalt är det heterotrofa och andra bakterier som står för detta. Tänk så här: En biff eller palsternacka spjälkas upp vare sig du äter dessa eller inte! Det är i princip bakterier som fixar detta.
                              Det är därför jag insisterar på att man skall plocka bort organiskt material så fort som möjligt.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...