"Oljebeläggning" på vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    "Oljebeläggning" på vattenytan

    Hej,

    Jag har märkt att det i mitt ena akvarium har blivit som ett fett skikt på vattenytan. Jag bytte 1/3 av vattnet igår men det blev inge bättre iaf. Vad är det som är fel? Fiskarna ser inte ut att må dåligt, men jag vill ändå veta.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är med all säkerhet en proteinhinna. Den kommer troligen av fiskfodret, kanske du har bytt foder eller ger den burken något som inte det andra karet fått? Eller har du kanske ungfödare där det inte är någon hinna, de brukar gå och smutta på ytan så den försvinner...
    Vill du ha bort det så funkar det bra att lägga ett ark hushållspapper på ytan som du byter ut så fort det sugit åt sig vatten, gör detta några upprepade gånger så är det snart bra. Tyvärr tar man bara bort verkan, inte orsaken så här.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lindsey80
      • October 2010
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är med all säkerhet en proteinhinna. Den kommer troligen av fiskfodret, kanske du har bytt foder eller ger den burken något som inte det andra karet fått? Eller har du kanske ungfödare där det inte är någon hinna, de brukar gå och smutta på ytan så den försvinner...
      Det är samma flingfoder till bägge akvarierna och det har jag kört med hela tiden sedan start. I det vänstra karet är det en kampfiskhane och en kampfiskhona plus två stycken guldmalar. I det karet med hinnan är det 10 kardinaltetror, 2 guldmalar, 3 guppys och 2 knorrmalar.

      Kommentar

      • clarias89
        • February 2011
        • 33

        #4
        tjena! jag fick också en sådan hinna på ytan, när jag la i nya rötter. Men vet ej vad det är. // MVH Anna

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ta bort hinnan på samma sätt med hushållspapper, det funkar klockrent. Men man får ofta upprepa det med jämna mellanrum...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Mer ytcirkulation kan "slå sönder" hinnan Dock tar de oftast inte bort allt utan handlar om en för proteinrik matning som ansjo skriver
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • J.Milton
              • January 2010
              • 674

              #7
              Har man lite flytväxter i karet brukar hinnan inte infinna sig. Har hinna i mitt ena kar men inte i det karet jag har mycket flytväxter i.
              Matar med samma mat i båda karen. Tror växterna binder "oljan" på nått sätt. Detta är iaf min erfarenhet.
              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
              Blogg+Galleri

              Kommentar

              • Mr J.E
                • June 2009
                • 276

                #8
                Ursprungligen postat av tulle89
                Mer ytcirkulation kan "slå sönder" hinnan Dock tar de oftast inte bort allt utan handlar om en för proteinrik matning som ansjo skriver
                Har haft samma problem i mitt 450 liters. Problemet kan härledas till foder och kanske lite till växtgödning.. Har gjort gjort precis som du rekommenderar här, fungerar över förväntan!
                Juwel Lido 120, "räkvasen"
                Juwel Vision 450, projektet!
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Marigt det där med ytfilm. Vissa nämner just fodret som orsaken, men jag har inte kunnat se den kopplingen. I samma akvarium med samma foder och foderrutiner kan alltså proteinhinna uppstå, för att sen lika fort försvinna? Hushåll- eller tidningspaper funkar ju för att avlägsna filmen tillfälligt men den brukar ju snabbt infinna sig igen, så det löser som sagt inte problemet.
                  Black Molly eller andra levandefödare brukar dock fixa detta genom sitt "smuttande på ytan" som Anders beskriver. Men att attackera grundorsaken verkar knepigare.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...