Pmdd för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karanzas
    • June 2007
    • 28

    Pmdd för nybörjare

    halloj ni allihoppa precies börjat mäska mitt 300 kar =o) och jag skulel vilja ge mig på pmdd men jag fattar inte alls hahah, kan nån förklara för mig vart jag ska börja så att jag kan göda karetoch komma in i det?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag föreslår att du först skaffar tester för nitrat, fosfat och järn, för att kunna se vad för halter du har i karet nu.

    Växter behöver tre stora näringsämnen, kväve (dvs t ex nitrat), fosfor (dvs fosfat) och kalium. Tyvärr finns inga kaliumtester.
    De behöver också kol och ljus.
    Sedan behöver de mikronäringsämnen, som t ex järn.

    Vitsen med PMDD är nämligen att du har tre beståndsdelar, som du kan variera efter vad du behöver.
    Du kan alltså t ex ösa i mera nitrat, fosfat eller mikronäringsämnen, oberoende av varandra. De växtnäringar man annars köper går ju inte att variera.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja då lägger jag väl upp mina bilder igen.

      du får hem 5 påsar. ( eller kanske 4 o en liten flaska. ) sen står det vilka påsar som ska vara i vilken flaska. använd 0,5L cola flarror tex.


      sen vid ditt vanliga vattenbyte du gör varje vecka så doserar du i 10ml ( 1 kork) av varje flaska för varje 100L ditt kar är på.

      i ditt fall 30ml från varje flaska.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Du får plocka bort den Kjell om det är för mycket reklam.

        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          ja då lägger jag väl upp mina bilder igen.

          du får hem 5 påsar. ( eller kanske 4 o en liten flaska. ) sen står det vilka påsar som ska vara i vilken flaska. använd 0,5L cola flarror tex.


          sen vid ditt vanliga vattenbyte du gör varje vecka så doserar du i 10ml ( 1 kork) av varje flaska för varje 100L ditt kar är på.

          i ditt fall 30ml från varje flaska.
          Alltid lika fantastiskt pedagogisk! Tumbs up!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            man försöker ju!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Ämnena i sig är en grund, men PMDD brukar förutsättas av Estimative Index, ett slags mål att sikta på. Kan verka lite lurigt, men ta dig tid. Finns lite skrivet här, men sök vidare på det, finns inget om målnivåer och sådant i länken.



              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Fick Pmdd igår med posten, men kom hem sent. Så det har ju legat ute i typ 7 minusgrader i ett antal timmar..Hur påverkar det?!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  förmodligen inte alls.

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Strålande!! Tänkte mest på flaskan, då det gällade typ vitaminer till hästar är väldigt känsligt för kyla och så. Men det är kanske inte riktigt samma sak.Nu återstår och se om jag verkligen vågar börja med det här, då ljuset är lite klent i det stora karet. Vad händer om man dåligt lyse och göder? Blir mängder med alger?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...