Vårt första växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloPettersson
    • January 2011
    • 40

    Vårt första växtkar.

    Hejsan!
    Jag och min pojkvän har ett akvarium som vi vill ha som växtkar med lite tetror och diverse fiskar i.
    Vi köpte idag en massa växter och PH-tester.

    Eftersom vi är nya på det här så skulle vi gärna vilja ha lite tips om hur vi ska lyckas med att få fina och frodiga växter där fiskarna kommer att trivas som fisken i vatten så att säga.

    Det är ett ganska litet kar på endast 112liter så vi tänkte prova med mäskmetoden för att få igång Co2 tillförseln för att senare kanske övergå till trycksatt Co2anläggning om vi får det att fungera



    Så vi har lite funderingar, vilket PH ska vi ligga mellan? just nu står det på PH-testet att det är för lite Co2, alltså för högt PH???


    Skulle vara jättetacksam om nån som är lite mer "haj" på det här med växtkar kan beskriva lite för oss hur vi ska gå till väga för att få ett fint växtkar

    Vi har förövrigt väldigt kalkrikt vatten här hos oss vilket våra malawisar gillar men växterna verkar inte gilla det så himla mycket.



    Tacksam för ALL hjälp vi kan få
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    om ni vill sänka PH't så har jag märkt att rötter funkar skitbra.
    och om ddet nu är ett renodlat växtkar ni vill ha så borde väl torv funka utmärkt, eller? :P
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Ljus, näring och koldioxid i ungefär den ordningen är vad ni behöver.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Mollusken
        • November 2010
        • 57

        #4
        pH-värdet ni borde ha varierar utifrån vad ni har för kH-värde, se länken nedan.



        Jag tror det är viktigare att ni fixar näring och CO2 som passar ert nuvarande ljus och ser om det räcker innan ni börjar fundera på mer ljus.

        Kommentar

        • LolloPettersson
          • January 2011
          • 40

          #5
          Okej, tack för hjälpen

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Ett litet förtydligande...antagligen onödigt...
            Rätt ovan att pH varierar med dKh värdet...och det är ett proportionellt samband...men varierar också med co2...dvs kurvan där vi har pH på x axeln o dKH på y axeln förskjuts åt höger vid lägre co2 o åt vänster vid högre co2...
            Senast redigerad av Jonasroman; 13 February 2011, 17:08.

            Kommentar

            • Uffelpuff
              • February 2010
              • 95

              #7
              har inte testat själv men lägg planteringsjord under gruset på botten har läst om nån som testat det här på zoopet men kommer inte ihåg vem.

              sök lite så hittar du säkert mer om det.

              ska även ha fördelen att det hjälper till att bryta ner bakterier bättre vilket medför at man inte behöver städa i det lika ofta.

              tror jag läste om samma kille inte hadde städat i det på typ ett halvår och var fortfarande inget problem med dåliga värden i vattnet
              Senast redigerad av Uffelpuff; 13 February 2011, 19:23.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Jordbotten är bra för nedbrytningsbakerier, inte för att bryta ned bakterier .

                Kommentar

                Arbetssätt...