Mangroverötter = nitritspik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Mangroverötter = nitritspik?

    Jag köpte tre medelstora mangroverötter i helgen till 280 liters akvariet, fick äntligen tillåtelse att kasta ut plastbergen. Gjorde ett nitrittest igår (brukar testa en gång i veckan, ibland varannan), värdet låg plötsligt på 0,6, ligger vanligtvis på 0,01. Kan också nämna att Ph-värdet gått ner från 7,2 till 6,8, mer förståligt eftersom rötter vanligtvis sänker Ph-värdet.

    Kan nitritspiken ha med rötterna att göra, eller är det något annat som ligger bakom?

    Lite fakta om karet:
    280 liters hörnakvarium
    Fiskar: 15 tigerbarb, 12 guldbarb, 4 pakistanbotior, 6 siameser och 5 Ancistrus
    Växter: 7st Anubias, 1 Aponogeton ulvaceus, 8st Echinodorus osiris, 3st Vallisneria och Egeria densa.
    Grus: Engelsk sjösten 2-3 mm
    Sten: 1 kalksten
    Innerfilter: Biobollar, makaroner och grov filtermatta

    Akvariet startades upp i augusti 2010, gjorde en omstart i november (alginvasion).
    Vattenvärdena har legat relativit konstant på: Nitrit 0,01 och Ph 7,2
    Förändringar den senaste tiden förutom rötterna, är att 1 stor och 4 små Ancistrus flyttat in för 1 ½ vecka sedan.
    //Stefan Lindgren
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Kan tillägga att jag sköljde rötterna noga under hett vatten (sedan kallt vatten) innan jag la ner dem i karet.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      Är nog snarare att fiskbelastningen ökade som är orsaken men alltid svårt o veta. Det tar tid för bakterier att anpassa sig till en ökad mängd fisk även om det i detta fallet inte borde vara så högt värde såvida rötterna inte har något organiskt material som bryts ner som du inte fick bort. Du rengjorde inte filtret också innan fiskarna kom i eller strax efter?

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Jag gjorde rent innerfiltret för en månad sedan och testerna därefter har inte visat några förhöjda värden, fram tills igår. Det kan, som du säger, ha med fiskarna att göra, malar skitar ju ner en hel del, men jag tycker ändå att det verkar osannolikt. Jag ska byta ut innerfiltret i helgen mot ett ytterfilter och förhoppningsvis löser det problemet, om det nu inte har med rötterna att göra.
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          osannolikt att det skulle ha med rötterna att göra.. kanske helt enkelt dålig timing.. vad är "en stor" gibbi?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Steff777
            • August 2010
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            osannolikt att det skulle ha med rötterna att göra.. kanske helt enkelt dålig timing.. vad är "en stor" gibbi?
            Nä, 12cm, dom andra 4 är 3-5 cm
            //Stefan Lindgren

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Det som jag tidigare befarade verkar nu ha bekräftats när jag startade upp mitt nya 840 liters akvarium. Trots att jag har tagit filtermaterial och akvarievatten från ett väl inkört akvarium, matat sparsamt, introducerat få fiskar m.m. m.m. fick jag en nitritspik efter att jag har lagt i en större mängd mangroverötter (sköljde dem noga i hett vatten, sedan kallt vatten).

              Hittade en artikel på nätet som berör detta till viss del, även om artikeln innehåller en hel del upprepningar så är den klart läsvärd.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Nämns väl bara färska rötter i den artikeln?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag har själv varit med om att rötter fått vattnet i ett kar att bli väldans konstigt. Har du en rot som börjat murkna så tar det dels mycket bakterier för att bryta ner den, sedan sänker det pH:t ganska duktigt.
                  Mitt pproblem började med sämre tillväxt på växterna, och när jag tog ett pH-prov låg detta på otroliga 3,8 men skalarerna lekte på som vanligt! När jag letat bra länge efter problemkällan kände jag på roten, och den hade börjat bli mjuk och mosig så den åkte ur karet. Efter det stabiliserade sig karet och problemet försvann.
                  Så min åsikt är att visst kan roten göra så du får förhöjd nitrit, antingen primärt eller sekundärt pga ökad nedbrytning i karet, sedan om det är orsaken i ditt kar kan man spekulera i. Att det är de nya Ansictrusarna som orsakat nitriten kan jag aldrig tänka mig!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jag har själv varit med om att rötter fått vattnet i ett kar att bli väldans konstigt. Har du en rot som börjat murkna så tar det dels mycket bakterier för att bryta ner den, sedan sänker det pH:t ganska duktigt.
                    Mitt pproblem började med sämre tillväxt på växterna, och när jag tog ett pH-prov låg detta på otroliga 3,8 men skalarerna lekte på som vanligt! När jag letat bra länge efter problemkällan kände jag på roten, och den hade börjat bli mjuk och mosig så den åkte ur karet. Efter det stabiliserade sig karet och problemet försvann.
                    Så min åsikt är att visst kan roten göra så du får förhöjd nitrit, antingen primärt eller sekundärt pga ökad nedbrytning i karet, sedan om det är orsaken i ditt kar kan man spekulera i. Att det är de nya Ansictrusarna som orsakat nitriten kan jag aldrig tänka mig!
                    Tack Ansjo, utförliga och tydliga svar som alltid.
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    Arbetssätt...