"grumlig" vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #16
    Ursprungligen postat av 022helpek
    Som biolog blir jag vansinnig på det här snacket om att mata en gång i veckan - visst fiskarna överlever men det är inte bra för vare sig tarmsystem eller ämnesomsättning.
    Däremot så är det sant att det ser ut som övermatning i det här fallet.
    Men mata minst en gång per dygn för att hålla de fysiologiska processerna igång i fiskarna. ALLT annat är djurplågeri även ett lagbrott efter jorbruksverkets allmänna regler för djurhållning.

    Mata med en eller två smulade flingor per dygn Fysiologer vill väl att man matar ett par gånger per dygn.... oavsett vilka djur det är frågan om - med undantag för reptiler som är extremt anpassade för att äta med speciell tidperiod.

    - dessutom är det som Stefff777 säger - hinnan är frågan om en hinna av protein eller om den bryter i blått eller regnbågens färger består den av fett. Ofta ett resultat av att man har för dålig cirkulation (vilket är fixat i det här fallet) och för att fodret innehåller för mycket protein eller från fett som är tillsatt i fodret.
    För rovfiskar med en långsammare ämnesomsättning kan det räcka att mata en gång i veckan.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • camilla-p-a
      • January 2011
      • 100

      #17
      Ahhhh! Manga åsikter. Men finns det inte ett samband m att när jag bytade 10% m rent kallt vatten så blev platy honan fenor bra igen. Den andra dog timmarna innan . Sedan när jag bytade 50% , ljummet vatten, dammsög, 20 ml filter medel. 4 timmar senare 1 msk ektosalt. Nu är miin lilla mal död :'(
      Senast redigerad av camilla-p-a; 03 February 2011, 07:14.

      Kommentar

      • camilla-p-a
        • January 2011
        • 100

        #18
        Jag matar nu 1/2 krm varje morgon, jag smula det och då håller det sig på ytan längre så att fiskarna hinner äta. Resten som ramlar ner blir pansarmalarnas mat.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          låter bra det

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            men om man får en vitaktig hinna då, vad är det?
            har mänt mig några gånger men det har fixat sig efter det vanliga vattenbytet.

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #21
              Ursprungligen postat av Lizardking
              För rovfiskar med en långsammare ämnesomsättning kan det räcka att mata en gång i veckan.
              Ja men långsam ämnesomsättning betyder stor kroppsvolym vilket inte är fallet här... Jag anser docka att 1 gång i veckan är för lite även för en stor långsam ämnesomsättning... man bör mata var tredje dygn i vart fall... man får ta till mindre mat i taget...
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #22
                Ursprungligen postat av camilla-p-a
                Ahhhh! Manga åsikter. Men finns det inte ett samband m att när jag bytade 10% m rent kallt vatten så blev platy honan fenor bra igen. Den andra dog timmarna innan . Sedan när jag byjatade 50% , ljummet vatten, dammsög, 20 ml filter medel. 4 timmar senare 1 msk ektosalt. Nu är miin lilla mal död :'(
                hmm både snabba temperaturförändringar och salt är menligt för malar många arter... men hög värme kan oxå hjälpa elaka bakterier att överleva så det är ganska kinkigt...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • camilla-p-a
                  • January 2011
                  • 100

                  #23
                  Tack, för alla råd!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...