"grumlig" vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    "grumlig" vattenyta

    Ska akvarie vattnet ha en...typ, som flytande olje beläggning på ytan ?
    Jag bytade hälften av vattnet igår på mitt 60 l. akvarie. Hällde i ljummet vatten. 20 ml. flytande filter medel, Easy- life och fyra timmar senare 1 msk. Ektozone .
    Nu är platty honans fanor platta igen. Tre fiskar har dött tidigare.
    ...hjälp någon?!
    Senast redigerad av camilla-p-a; 02 February 2011, 11:09.
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Den där beläggningen kan tydligen komma av övermatning, man kan suga upp den med ett tidningspapper, eller slå sönder den via ytcirkulation. Jag har fått den i ena akvariet, men satte pumpen så den slog sönder ytan en stund och drog ner på maten och den har inte kommit tillbaka.

    Men iom att dina fiskar dött, och den där ytan kan bli av övermatning, kanske du har problem med vattenvärdena?

    (Antar du fyllde 20 liter vatten och inte i 20 ml förresten)

    Kommentar

    • camilla-p-a
      • January 2011
      • 100

      #3
      Jag ger 1 krm mat, 2 ggr per dag för 7 fiskar och 6 bebisar. 1 tablett 2 g. per dag. till dansarna och 1 tablett på kvällen till malen.

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Jag har tyvärr ingen aning var gränsen för övermatning etc går, beror ju på hur länge karet varit igång (dvs hur många 'goda nedbrytningsbakterier som finns), hur många fiskar man har i vilken storlek på akvarium etc. Men om du söker i forumet på oljig hinna etc så finns det massa trådar om det, och där nämns oftast övermatning som anledning, samt då att man kan få bort ytan med tidningspapper och/eller att slå sönder den med cirkulationen. Har för mig det var platy det stod tyckte om att äta den med, men är inte hundra på det.

        Men prova söka så finns det flera trådar om det. Jag fick sån, men där var nog boven övermatning trots att jag bara matade 'två tre flingor varannan dag' (till 5 neoner och 2 guppys) och ½ algtablett varannan dag (till en liten ancistrus). 40 l kar och nystartat, så uppenbarligen blev det nog för mycket ändå. Jag tog bort hinnan och drog ner maten och än ingen ny hinna iaf *peppar peppar*. Har dock börjat mata malen med mindre algtabletter och mer gurka och sånt (det 'geggar' inte vattnet på samma sätt om h*n inte är där och äter direkt)

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Hinnan som bildas kallas proteinhinna och har inget med övermatning att göra utan snarare vilken sorts mat man använder. Dock kan den försämmra syresättning i akvariet, så tidningspapper eller hushållspapper går bra att använda för att få bort den.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • camilla-p-a
            • January 2011
            • 100

            #6
            Nu har jag rätt igång pumpen rejält så det dansar små bubblan i hela akvariet. Vi får se om det hjälper. Jag får väl mäta varann!n dag.
            Gurka så du !?

            Kommentar

            • camilla-p-a
              • January 2011
              • 100

              #7
              Nu har jag rätt igång pumpen rejält så det dansar små bubblan i hela akvariet. Vi får se om det hjälper. Jag får väl mäta varann!n dag.
              Gurka så du !?

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Nu svarade ju Steff777 att det inte beror på övermatning, jag går/gick på det jag hittade när jag sökte. Sen exakt vilket som gav skillnaden i mitt kar vet jag ju inte. Kanske gått lika bra att mata som innan (jag har inga yngel heller som du har) utan hinna.

                Men algtabletterna, så min ancistrus är inte alltid så sugen på att äta när jag tycker han ska äta, och de där förbenade tabletterna löses ju upp hyfsat 'fort' (jag lägger i innan jag går och lägger mig). Så läste jag både här och där att ancistrus brukar gilla gurka, skalade gröna ärtor, broccoli, zucchini osv. Så jag provade med gurka (sen provat med broccoli med). Och det både gillade ancistrusen, samt att jag kan släppa ner en gurkbit när jag lägger mig, och ta upp den på morgonen utan att den lösts upp. Så kändes för amatörmig som det var en bra ide för vattnet att ge gurka/annan grönsak varannan gång och tablett varannan gång (det blir var fjärde dag per grej, då jag matar varannan dag än).

                Men jag kan ju inte svära på att det har spelat in att hinnan inte kommit tillbaka - den kanske hållit sig bort om jag gjort precis som innan med. Men då ancistrusen gillar sina grönsaker och växer som sig bör, har jag inte sett någon anledning att gå tillbaka till att ge algtablett varannan dag, utan varvar de och grönsaker.

                (Guppyna var hemskt intresserade av broccolin med igår.. förvånande nog )

                I övrigt ger jag som sagt flingfoder, och någon gång i veckan får de skalfri artemia istället för flingfoder. Det fick de inte när jag hade hinnan, men vet inte om det heller påverkat. Så största skillnaden innan/efter hinna är minskning på algtablett till förmån för grönsak/er. Sen om det spelat roll som sagt - vem vet. Men har du grönsaksätare som te x ancistrus kan den ju uppskatta lite gurka osv oavsett om det hjälper med din hinna eller ej =)

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Ett kanske dumt förslag på lösning: göra rent filter/filtermedia?
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • camilla-p-a
                    • January 2011
                    • 100

                    #10
                    Gjorde jag igår vid vattenytan !

                    Kommentar

                    • camilla-p-a
                      • January 2011
                      • 100

                      #11
                      I början köpte vi t.o.m en ny pump, 500 o sjön, gjorde ingen skillnad:'(.

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #12
                        Ursprungligen postat av camilla-p-a
                        Jag ger 1 krm mat, 2 ggr per dag för 7 fiskar och 6 bebisar. 1 tablett 2 g. per dag. till dansarna och 1 tablett på kvällen till malen.
                        Jag tycker det låter som om du övermatar. Ge inte fiskarna mat mer än en gång per vecka och då bara några flingor som du smular sönder.
                        Prova med att byta bara lite vatten varje dag i ett par veckor, då menar jag bara 2-3l per dag. Mät vattenvärden hos en djuraffär så får du reda på om något är fel med vattnet.
                        Köp också några nya växter för bättre vattenkvalitet gärna snabbväxande så som vattenpest. Ta bort alla gamla löv och växtdelar. Slamsug botten.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          a fast lite mer än 1 gånmg i veckan kan h*n mata.

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #14
                            Om det blivit en rejäl övermatning och Ancistrusen inte är kvar och rengör skule jag nöja mig med 1g/v övergödning kan ju förgifta vattnet.

                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lineli
                              Jag tycker det låter som om du övermatar. Ge inte fiskarna mat mer än en gång per vecka och då bara några flingor som du smular sönder.
                              Prova med att byta bara lite vatten varje dag i ett par veckor, då menar jag bara 2-3l per dag. Mät vattenvärden hos en djuraffär så får du reda på om något är fel med vattnet.
                              Köp också några nya växter för bättre vattenkvalitet gärna snabbväxande så som vattenpest. Ta bort alla gamla löv och växtdelar. Slamsug botten.
                              Som biolog blir jag vansinnig på det här snacket om att mata en gång i veckan - visst fiskarna överlever men det är inte bra för vare sig tarmsystem eller ämnesomsättning.
                              Däremot så är det sant att det ser ut som övermatning i det här fallet.
                              Men mata minst en gång per dygn för att hålla de fysiologiska processerna igång i fiskarna. ALLT annat är djurplågeri även ett lagbrott efter jorbruksverkets allmänna regler för djurhållning.

                              Mata med en eller två smulade flingor per dygn Fysiologer vill väl att man matar ett par gånger per dygn.... oavsett vilka djur det är frågan om - med undantag för reptiler som är extremt anpassade för att äta med speciell tidperiod.

                              - dessutom är det som Stefff777 säger - hinnan är frågan om en hinna av protein eller om den bryter i blått eller regnbågens färger består den av fett. Ofta ett resultat av att man har för dålig cirkulation (vilket är fixat i det här fallet) och för att fodret innehåller för mycket protein eller från fett som är tillsatt i fodret.
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...