Stabilt pH i svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #31
    Ursprungligen postat av bossep
    Har du provat med kranvattnet direkt i torven?
    Iofs inte Men då jag ändå har en RO maskin som går direkt på krantrycket så kostar det mig inte så mycket o få bra vatten.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #32
      Ursprungligen postat av bossep
      Vet någon klok människa hur det här med pH upp och ned funkar egentligen? Förr när jag odlade fisk var jag noga med att sänka pH i vattnet jag hällde i vilket oftast var avhärdat eller regnvatten. Då använde jag oftast någon droppe av lämplig syra.
      Men av en händelse, troligtvis lathet skvalpade jag i o sänkt vatten och det blev bra fart på leklusten hos bl.a. diskus. Så jag slutade med syra paltet.
      Vet någon om detta har några negativa effekter?
      Det enda negativa jag kommer på direkt är det med pH 7 och ammonium/ammoniak. Annars lite lurigt, men en del fisk verkar vara mycket känsliga för svängningar i ledningstalet. Kör man en simulerad regnperiod är det en parameter att leka runt med, men leklusten brukar öka vid sänkt ledningstal, inte vid höjt. I dunno, ledningstalet kanske höjs precis i början av regnperioden med allt som sköljs ned i vattnet, för att sedan sjunka igen med utspädningen?

      Hörnfiltret är annars klockers, kommer funka perfekt med soil i. Kajs filter kör jag mängder av, men se upp med "kopior". Huey Hung tycker jag är bäst, de håller - med en del verkligt billiga "kopior" går ofta anslutningen för luftslangen av (kass plast). Lite bökigt att borra upp det och sätta dit nytt rör.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 14 February 2011, 08:05.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #33
        Intressant tråd! Läser följer och lär mig

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #34
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Jag kör RO genom ett stort durkslag med torv Efter det runnit igen om så har jag mS kring 15 o pH runt 4.5. Späder sedan mitt vanliga vatten med 7,5 liter av detta per 100 liter.
          Det här är när du gör vb då eller? Det är det jag funderat mest på, hur man smidigast sköter vb utan att höja pH:t varje gång..

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #35
            Jag har kört ett svartvattenkar i snart ett halvår nu utan bekymmer och gör det enkelt för mig. Har en stor plastbalja som jag sätter igång ett par dar innan vb där jag sätter ned ett innerfilter, en doppvärmare och en påse torv sen får det puttra tills ph är rätt och byter vatten. Kollar inte ph så ofta men det verkar ligga stadigt på 5.5 enligt dropptesterna.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #36
              Intressant! Hur ofta gör du vb? En gång i veckan? Det blir inte jobbigt att hålla på och blanda och ha sig hela tiden?

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #37
                Målet är veckovis men i ärlighetens namn blir det väl snarare varannan vecka. Gör inte heller så stora vattenbyten, max 20%.
                Jobbigt att blanda? I med vatten och torv och sen vb när ph är bra. Ganska snart lär man sig ungefär hur mycket torv och hur länge det ska dra så det är väldigt enkelt tycket jag.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #38
                  Menar kanske mer om det inte blir jobbigt att släpa fram och städa bort blandbaljan hela tiden Eller kanske den står framme permanent?

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #39
                    Mer eller mindre permanent, beror på hur välstädat jag vill att det ska se ut. Annars skjuter jag in den under nån möbel typ.
                    Men grejerna har jag i permanent, så jag tycker det är smidigt.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #40
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Det enda negativa jag kommer på direkt är det med pH 7 och ammonium/ammoniak. Annars lite lurigt, men en del fisk verkar vara mycket känsliga för svängningar i ledningstalet. Kör man en simulerad regnperiod är det en parameter att leka runt med, men leklusten brukar öka vid sänkt ledningstal, inte vid höjt. I dunno, ledningstalet kanske höjs precis i början av regnperioden med allt som sköljs ned i vattnet, för att sedan sjunka igen med utspädningen?

                      Hörnfiltret är annars klockers, kommer funka perfekt med soil i. Kajs filter kör jag mängder av, men se upp med "kopior". Huey Hung tycker jag är bäst, de håller - med en del verkligt billiga "kopior" går ofta anslutningen för luftslangen av (kass plast). Lite bökigt att borra upp det och sätta dit nytt rör.

                      Hilsen,

                      /P
                      Jag skall kolla upp det där med ledningstalet. Det borde vara som du säger och kanske helt orsaken till lektriggning!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Mer eller mindre permanent, beror på hur välstädat jag vill att det ska se ut. Annars skjuter jag in den under nån möbel typ.
                        Men grejerna har jag i permanent, så jag tycker det är smidigt.
                        Att ha vattnet stå ett tag innan man byter, speciellt med lite luftning har många positiva effekter!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #42
                          Ja, då lät det ju strax smidigare

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #43
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Jag skall kolla upp det där med ledningstalet. Det borde vara som du säger och kanske helt orsaken till lektriggning!
                            Det är samma hormon (prolactin) som styr lekbeteendet och den osmotiska pumpen. Dessto lägre ledningstal dessto större produktion av hormonet behövs o vice verca.
                            Tycker det beskrevs klockrent på akvariets dag o erfarenheterna av lek av elefantfisk.

                            Carsten Schradin and Gustl Anzenberger “Prolactin, the Hormone of Paternity” News in Physiological Sciences, Vol. 14, No. 6, 223-231, December 1999
                            Senast redigerad av kaj.p; 17 February 2011, 15:21.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Det är samma hormon (prolactin) som styr lekbeteendet och den osmotiska pumpen. Dessto lägre ledningstal dessto större produktion av hormonet behövs o vice verca.
                              Tycker det beskrevs klockrent på akvariets dag o erfarenheterna av lek av elefantfisk.

                              Carsten Schradin and Gustl Anzenberger “Prolactin, the Hormone of Paternity” News in Physiological Sciences, Vol. 14, No. 6, 223-231, December 1999
                              Tack för det klargörandet Kaj! Det förklarar ju en hel del. Jag skall kolla in referensen. Synd att man inte kan medverka på Akvariets dag och liknande, man lär sig ofta otroligt mycket på sådana möten. Jag skall i alla fall försöka vara med på Poecilia träffen i Maj men det är lite tight med tiden.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...