Stabilt pH i svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Stabilt pH i svartvatten

    Hoppas jag postar detta i rätt kategori nu

    Som några kanske vet så är det enda jag drömmer om nuförtiden ett svartvattenkar med chokladguramis. Har inte möjlighet att sparka igång något projekt än på länge, men det hindrar inte att jag forskar hur mycket som helst!

    Har läst säkert 100-tals med trådar, men inte riktigt kommit fram till något! Hur får man ett kar som är tänkt ska ha torvbotten, alkottar, ett tjockt täcke med eklöv och massa grenar/rötter samt en hel del flytväxter att hålla ett stabilt pH?
    Här i traken har kranvatten ett pH på 7 jämt, och tanken är väl att sänka det till runt 6.. men hur gör man bäst vid vattenbyten? Det gäller att ha preparerat vatten med rätt pH då va?

    Ja, egentligen alla tips på hur man bäst går tillväga för att få ett stabilt och fungerande svartvattenkar är välkomna!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Har inte hört talas om något seriöst alternativ annat än CO2 med kontroller. Mixa med preparat och blanda vatten vid vattenbyte tar nog snart bort glädjen med det hela..

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      hmm, ja... det är så det har verkat i de andra trådar jag läst också...
      CO2 är något jag har noll erfarenhet av, men det blir väl att forska lite om det då istället...
      Är det väldigt krångligt att hålla på med eller går det att lära sig även för mindre tekniska personer?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Ska du ned till just pH sex är det sannolikt CO2 som gäller. Inte särdeles svårt, även för otekniska personer, men testa i burk utan fisk först. Vill du ned längre är det busenkelt att landa runt pH 4 - 4,5 med osmosvatten och torvfiltrering. Gjort det många gånger själv, och med det jag gjort så ligger pH stabilt men grymt lågt. Torv har en stabiliserande verkan på pH, men jag har aldrig fått till det i pH mellan 6-7. Ett krux med chokladguramis, lågt pH och surt vatten är att de gärna får Oodinium. En luring.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Ja just så... Kanske borde testa med torv först och se vad man landar på, och hur stabilt det är, och om det inte funkar testa med CO2.. Självklart kommer all pH-experimentering ske utan fisk! Och sen ska karet köras in ordentligt med någon mindre känslig fisk än chokladguramis i början..
          Just oodinium har jag läst om någa som råkat ut för, och det får man väl verkligen hoppas man klarar sig undan..

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Torv i kranvatten brukar ta rätt bra tid innan det ger pH-sänkning. Bland ut med osmos eller kör rent osmos för snabb effekt. CO2 märks direkt, men det gäller att se upp där så du inte kväver fisken för att få till pH-sänkningen. Med CO2 kan jag sänka pH i kranvattnet här (KH 5-6) två steg, från ca 8 till 6 - men med så mycket CO2 som pH 6 kräver så skulle fisken vara död för längesedan. "Snabbtest" för CO2:s möjlighet till sänkning är att göra i ordning ett dropptest och sedan blåsa ned utandningsluft i det.

            Fick Oodinium på S. vaillanti när jag provade dem. Det är en rätt lurig sjukdom, syns mycket dåligt. Jag såg det alldeles för sent, så inget hjälpte...
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Men risken att kväva en gurami är väll inte så stor eller har jag fel?

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Nej laburintfiskar skall ju kunna överleva syrebrist genom sitt laburintorgan som kan ta upp syre ur atmosfären...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Torv i kranvatten brukar ta rätt bra tid innan det ger pH-sänkning. Bland ut med osmos eller kör rent osmos för snabb effekt.
                  Det här med osmos, vet inte om jag fattat rätt, kan inte så mycket om vattenkemi och sånt (ännu) men osmosvatten i sig har väl inte lägre pH eller? Är inte det pH nautralt, men med lägre kh? Vad är då skillnaden med att blanda med osmosvatten och vårt kranvatten med pH 7?


                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Fick Oodinium på S. vaillanti när jag provade dem. Det är en rätt lurig sjukdom, syns mycket dåligt. Jag såg det alldeles för sent, så inget hjälpte...
                  Tråkigt! :/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Sant, rent osmosvatten (eller rent vatten öht) är pH-neutralt, ska ligga på pH 7. Skillnaden är mycket riktigt ffa KH. KH och pH hänger ihop, det är svårt att förändra den ena utan att få effekt på den andra variabeln. Grejen med osmos är att det är i princip fritt från KH eller alkalinitet. Det är den som måste bort för att pH ska sjunka under sju. Tillsätter man då torv till osmosvatten kan pH "sjunka fritt", det finns ingen KH som måste förbrukas först innan pH kan sänkas. Med kranvatten finns KH som torven måste förbruka innan pH påverkas nämnvärt.

                    Ungefär så, snabbt beskrivet.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Sant, rent osmosvatten (eller rent vatten öht) är pH-neutralt, ska ligga på pH 7.
                      Det är idealiserat. I verkligheten har man koldioxid i luften, och osmosvattnet får ett pH på sisådär 4.5 - 5.5 när det är i jämvikt med atmosfären. pH är dessutom näst intill omöjligt att mäta i ultrarent vatten, eftersom reagenskemikalierna i sig själva påverkar pH (det gäller tillochmed elektroniska pH-metrar).
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Okej, tack för förklaringarna! Då var det ju lite ditåt till vad jag trodde i alla fall

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det är idealiserat. I verkligheten har man koldioxid i luften, och osmosvattnet får ett pH på sisådär 4.5 - 5.5 när det är i jämvikt med atmosfären. pH är dessutom näst intill omöjligt att mäta i ultrarent vatten, eftersom reagenskemikalierna i sig själva påverkar pH (det gäller tillochmed elektroniska pH-metrar).
                          Intressant, hade inte koll på att pH-testen blir osäkra i ultrarent vatten. Mitt osmosfilter är inte perfekt, släpper igenom lite mög ändå. När jag mäter pH med dropptest får jag förväntat utslag (förväntat enligt mig alltså) på pH sju. Lagrar osmosvattnet i stora tunnor med genomluftning, så CO2 kommer garanterat ned där. pH borde då alltså inte vara sju, utan lägre? Spelar iof ingen stor roll, osmosvattnet använder jag enten för att få lägre pH snabbt med t ex torv eller så blandar jag ut det med lite kranvatten för att få lite KH.

                          Hilsen,

                          /P
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Kan man, på lång sikt, använda shrimp soil för att få pH:t lågt och stabilt? Eller lakas det också ur efter ett tag?

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Soil går att använda för att få ned pH, brukar ge ett stabilt pH också. Kan dippa lite i början, men höjer sig lite efteråt. Här i Malmö brukar pH landa på 6-6,5 efter ett tag. Soil lakas dock ur med tiden. Enkelt att köra den i ett luftdrivet filter, går fort att byta ut den då. Otroligt svårt att säga hur länge den räcker/är aktiv, dels varierar det säkert mellan olika fabrikat och det varierar garanterat med vattenvärdena.

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...