Vad kan förändra KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Vad kan förändra KH?

    ...förutom vattenbyte eller tillsatser?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Vissa växter kan tydligen ta upp" bundet kol" i brist på CO2. Vilket resulterar i sjunkande KH.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Sant, en del växter använder karbonater som kolkälla. Ett par ex är vattenpest och Vallisneria. Man kan kolla på dessa växters blad om detta sker i större utsträckning, då finns ett lager med utfälld kalk på en del blad. Låter man ett akvarium tuffa på utan att byta vatten så kommer KH långsamt att sjunka, tills det tar slut - kemiska processer i akvariet "äter" karbonater. Rötter och torv kan avge ämnen som neutraliserar KH.

      Hilsen,

      /Patrik
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Sant, en del växter använder karbonater som kolkälla. Ett par ex är vattenpest och Vallisneria. Man kan kolla på dessa växters blad om detta sker i större utsträckning, då finns ett lager med utfälld kalk på en del blad. Låter man ett akvarium tuffa på utan att byta vatten så kommer KH långsamt att sjunka, tills det tar slut - kemiska processer i akvariet "äter" karbonater. Rötter och torv kan avge ämnen som neutraliserar KH.

        Hilsen,

        /Patrik
        Tack, det var klargörande, jag har bara Vallisneria som växter. Men mitt KH tycks ÖKA - utan att jag gjort vattenbyte...?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Om det ökar torde du ha något material i akvariet som avger karbonater till vattnet. Hittar inga andra förklaringar, om det inte är något mätfel (vad mäter du med? Stickor ger jag inte mycket för). Vad jag vet så KAN helt enkelt inte KH öka i ett akvarium om inte karbonaterna kommer någonstans ifrån. De kommer inte via luft, CO2 eller normala kemiska reaktioner i vattnet. Om de inte tillförs någonstans ifrån så sjunker KH med tiden i vilken sötvattensburk som helst (dvs om man inte byter särdeles med vatten). Håller det för extremt osannolikt att maten kan öka KH.

          En annan sak med pH, om man har karbonatslukande växter. pH kan variera rätt bra under dygnet, enbart pga växternas fotosyntes. Ffa om KH ligger lågt (1-2) eller ännu värre, om KH inte ger utslag i mätningen. I en burk med mycket växter är det bra att mäta pH dels innan ljuset tänts och dels i slutet av belysningsperioden. Då får man en uppfattning om fotosyntesens inverkan.

          Hilsen,

          /P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 November 2010, 09:20.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Om det ökar torde du ha något material i akvariet som avger karbonater till vattnet. Hittar inga andra förklaringar, om det inte är något mätfel (vad mäter du med? Stickor ger jag inte mycket för). Vad jag vet så KAN helt enkelt inte KH öka i ett akvarium om inte karbonaterna kommer någonstans ifrån. De kommer inte via luft, CO2 eller normala kemiska reaktioner i vattnet. Om de inte tillförs någonstans ifrån så sjunker KH med tiden i vilken sötvattensburk som helst (dvs om man inte byter särdeles med vatten). Håller det för extremt osannolikt att maten kan öka KH.

            En annan sak med pH, om man har karbonatslukande växter. pH kan variera rätt bra under dygnet, enbart pga växternas fotosyntes. Ffa om KH ligger lågt (1-2) eller ännu värre, om KH inte ger utslag i mätningen. I en burk med mycket växter är det bra att mäta pH dels innan ljuset tänts och dels i slutet av belysningsperioden. Då får man en uppfattning om fotosyntesens inverkan.

            Hilsen,

            /P
            Tack igen. Jag använder dropptest från Sera. I en tidigare tråd har jag visat hur KH tycks variera mellan 7 o 9 från en dag till en annan. Jag kör CO2 och försöker hitta rätt stabila nivå, men det blir ju omöjligt om KH fluktuerar hela tiden.

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Åh de där med att växterna påverkade PH visste jag inte, får ta och mäta lite sen när jag får min JBL testväska. Stickorna bryr jag mig inte ens om att testa med mer. Har iaf knappt nåt KH alls enligt dem å å PH på 6.4, ska ha mycket mjukt vatten enligt kommunens hemsida iaf.

              Kommentar

              Arbetssätt...