Funderingar ang. kranvatten till nanokaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

    Funderingar ang. kranvatten till nanokaret

    Godkväll!

    Jag är på ingång med att skaffa en liten kub (31liter) och mina planer är att invånarna ska bestå av ett litet gäng rasboror (galaxy) och lite räkor.

    Har nu gjort lite tester kring kranvattnet som visade mig att pH låg på 7,5-8 och dkH på 4.
    Norrvatten: http://www.norrvatten.se/PageFiles/3..._mars_2010.pdf

    Hur ser ni till detta? Hur pass fungerar detta med invånarna då pH ligger lite högre än det dom normalt ska ha.

    Tacksam för svar så jag kan fortsätta på karets inredningsplaner!
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Funkar perfekt med dina värden Jag kör själv en nanokub med boraras brigittae och räkor med liknande värden, tänkte från början köra galaxy men prislappen var 55kr styck så det blev billigare brigittae istället, riktigt trevligt litet kar
    Senast redigerad av åheim; 24 November 2010, 18:48.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Jag har läst rapporten eftersom jag bor i Sollentuna. Och testade även kranvattnet med dropptest som mycket riktigt visade på ca. 8 i Ph-värde. Jag har ett akvarium på 280 liter och byter 15% av vattnet i veckan, och mitt Ph-värde ligger konstant på 7, har bara en mindre rot i vattnet som möjligtvis kan dra ner Ph-värdet marginellt. Så jag tror inte du kommer få några problem.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad ska du ha för räkor?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • crossniklas
          • October 2003
          • 223

          #5
          Tack för svaren. Då kan jag fortsätta med mina planer!

          Steff777: Jag bor i Väsby, så det låter klockrent.

          ansjo: Har inte bestämt än. Blir nog lite det som finns tillgängligt. Typ Crystal Red liknande.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Just därför jag frågade, ett pH på 8 är inte perfekt för Chrystalräkor så ska du ha dessa är det inte fel att försöka få ner pH:t till under 7. Prova Ebi Gold Shrimp Soil som drar ner pH:t till bättre nivåer och håller det där, och när du byter vatten kör hellre med fler men mindre byten än tex ett stort i veckan.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • crossniklas
              • October 2003
              • 223

              #7
              Jo exakt. Ska försöka hitta någon mer lämplig räka!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ja fast nu är det ju så att du har ett ganska lågt KH och då kommer PH säkerligen ändå krypa ner en del!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  pH i kran är inte lika med pH i kar... pga kolsyreupptagning och växterna bikarbonatförbrukning bör ph gå ner en halv enhet...

                  Dessutom har åheim rätt.. förutsatt att du inte byter för mycket vatten.. byt max 1/6 i veckan och du kommer inte att ha några problem..
                  Se dock till att byt minst 1/6 i månaden.. det skulle jag göra

                  Kommentar

                  Arbetssätt...