Problem med ytfilm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leador
    • February 2010
    • 3

    Problem med ytfilm?

    Har problem med en stark ytfilm i mitt ena kar. Har starkt strömmande vatten mot ytan men det verkar bara göra allt tjockare. Så vad kan jag göra?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kallas protein hinna. lägg ett tidningspapper på ytan o ta bort efter nån sekund. då suger den upp ytan. testa att mata lit mindre.

    Kommentar

    • Skägget
      • July 2009
      • 96

      #3
      Kan också försöka att få utblåset i höjd med ytan så ytan piskas sönder, kommer att skvala en del men hinnan kommer försvinna. Det är å andra sidan inte farligt så det är mest för ögats skull.
      200 liter SA
      180 liter sällskap
      54 liter viejita med vänner
      mp eheim 60 54 liter

      Kommentar

      • Leador
        • February 2010
        • 3

        #4
        Dagens nyheter fixa jobbet. Tackar för tipset!

        Kommentar

        • Micke Johansson
          • May 2005
          • 73

          #5
          Som "Skägget" säger. Jag har haft problem med en hinna på ytan trots sparsam matning, men sen jag placerade utblåset kring ytan försvann hinnan =)
          Michael Johansson

          Kommentar

          • Leador
            • February 2010
            • 3

            #6
            Utblåset är vid ytan men hinnan blev bara tjockare ju längre tid det gick. Men en halv tidning senare så var problemet borta.

            Kommentar

            • MVN
              • September 2009
              • 181

              #7
              Om det är ett återkommande problem och du tröttnar på tidningsvarianten kan du annars ta och sätta en överdel från en petflaska på ett pumphuvud. I petflaskans kant sågar du så att du får en kamkant, i flaskan sätter du filtermatta och sen sätter du det hela upp och ner i akvariet så du får ytavrinning. Genom att göra små hål under vattenytan kan du justera hur mycket vatten som passerar filtermattan.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ahh en tråd till med samma problem, kan du ha black molly så blir du för alltid av med problemet.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                Arbetssätt...