hur kallt/varmt vatten första gången man fyller ett kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    hur kallt/varmt vatten första gången man fyller ett kar?

    ja som rubriken så är jag nyfiken på hur kallt/varmt vatten ni använder första gången ni fyller ett akvarium? (fyllde ena mitt idag som de inte går fisk i än och upptäckte att någon vridit på termostaten så vattnet va ca 13grader vilket inte va skönt att stoppa ner armen i brr.)
    http://myraakita.blogspot.se/
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    jag brukar ha någon grad kallare än akvarievattnet.
    jag har 27 och brukar fylla på med 24-25. känner med handen att det är lite svalare.
    Men det är när jag har ett inkört kar med fisk i och allt.

    När jag fyller på ett nytt kar så har jag kallt vatten, så gör doppvärmaren resten
    13 grader är på tok för lite, men nu har du ju ingen fisk i så vänta tills det stabiliserat sej på den tempen du vill ha.
    Hade det varit fisk så hade det inte vart speciellt skönt för dom.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2887

      #3
      Skall man inte plantera växter i samband med nystart och skaffa fiskar senare, så kan man ju använda kallvatten och låta rumstemp och doppvärmare sakta värma vattnet till "rätt temp".

      Kommentar

      • Narien
        • August 2010
        • 181

        #4
        Det finns fler bakterier i varmvatten (inte bra akvarie-bakterier), så desto kallare desto bättre när man inte behöver ta hänsyn till några levande varelser.

        Kommentar

        • MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

          #5
          nu är det stabil vatten temp, och idag började jag ha i lite växter och lite annat som jag hade hemma, ska köpa rötter men dom e ju så dyra
          http://myraakita.blogspot.se/

          Kommentar

          • Comfort
            • February 2010
            • 24

            #6
            ut och plocka!

            ut och leta själv i skogen! Jag tog in en ek-gren häromdagen. Eftersom den var rätt gammal var barken redan borta, så jag tog en svamp och tvättade bort allt löst material, lade den i en balja och hällde kokande vatten över.
            Nu har den legat i karet ett par dagar och färgar vattnet (ser grönt ut men det är nog för att jag har blå bakgrund). Har hittills bytt 50% vatten varannan dag, nån som kan svara på om det är för mycket?

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              Lite jobbigt att hitta en ek i norrland och speciellt att hitta rötter/grenar i 50cm snö
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...