Nystart av akvarium, filterfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollusken
    • November 2010
    • 57

    Nystart av akvarium, filterfråga

    Hej!

    Jag har bestämt mig för att starta om mitt akvarium på 96 l. Det innehåller för höga värden av nitrit eller nitrat, minns inte vilket av dem det var. Jag startar om det dels för att bli av med nitriten/nitraten men också för att jag vill skapa en annorlunda miljö i karet.

    Nu när jag ska starta om det är min fråga om jag ska rengöra filtret eller inte?

    Tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inte!
    Och rengör du karet kommer du att få fortsatta problem med nitrit eftersom det måste ha sin gång innan karet kommer i balans, du skjuter bara problemet framför dig...
    Sedan är det stor skillnad om du har höga värden på nitrit eller nitrat, det måste man veta vilket av dessa det är.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mollusken
      • November 2010
      • 57

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Inte!
      Och rengör du karet kommer du att få fortsatta problem med nitrit eftersom det måste ha sin gång innan karet kommer i balans, du skjuter bara problemet framför dig...
      Sedan är det stor skillnad om du har höga värden på nitrit eller nitrat, det måste man veta vilket av dessa det är.
      Jag har tänkt att byta mitt nuvarande grus till sand, följer inte nitriten/nitraten med gruset och vattnet ut?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu vet jag inte hur erfaren du är inom akvaristik, men lite kort fungerar processen så här:
        Du startar upp ett akvarium med ett fåtal fiskar och matar försiktigt. Dessa fiskar lämnar avföring som bakterier "käkar" upp och de bakterierna kallas för goda bakterier. De finns i sanden och pumpen i huvudsak, men även till en del i vattnet.
        Men kruxet är att det tar ca en månad för dessa att komma igång på ett bra sätt, och innan dessa bakterier förvandlar det giftiga nitritet till nitrat som växterna tar hand om som gödning, bör de få vara ifred under tiden.
        Gör du då om karet så blir det nästan som att starta om från början igen med hela processen, trots att du har ett filter som har gått en tid.

        Skulle nitriten under uppstarten hamna i höga skadliga nivåer är min åsikt att göra ett delvattenbyte för att inte fisken ska dö, men där går åsikterna isär då en del förordar att man inte byter vatten vid dessa tillfällen. En salttillsats på ett par msk/100 liter vatten kan hjälpa fisken att klara lite högre nivåer på nitrit, och man bör hålla en koll på nitritnivåerna var dag under denna tiden.
        En daglig tillsats av tex Nitrivec under den första tiden är inte fel heller, trots att det kostar några kronor.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mollusken
          • November 2010
          • 57

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nu vet jag inte hur erfaren du är inom akvaristik, men lite kort fungerar processen så här:
          Du startar upp ett akvarium med ett fåtal fiskar och matar försiktigt. Dessa fiskar lämnar avföring som bakterier "käkar" upp och de bakterierna kallas för goda bakterier. De finns i sanden och pumpen i huvudsak, men även till en del i vattnet.
          Men kruxet är att det tar ca en månad för dessa att komma igång på ett bra sätt, och innan dessa bakterier förvandlar det giftiga nitritet till nitrat som växterna tar hand om som gödning, bör de få vara ifred under tiden.
          Gör du då om karet så blir det nästan som att starta om från början igen med hela processen, trots att du har ett filter som har gått en tid.

          Skulle nitriten under uppstarten hamna i höga skadliga nivåer är min åsikt att göra ett delvattenbyte för att inte fisken ska dö, men där går åsikterna isär då en del förordar att man inte byter vatten vid dessa tillfällen. En salttillsats på ett par msk/100 liter vatten kan hjälpa fisken att klara lite högre nivåer på nitrit, och man bör hålla en koll på nitritnivåerna var dag under denna tiden.
          En daglig tillsats av tex Nitrivec under den första tiden är inte fel heller, trots att det kostar några kronor.
          Jag ska starta om mitt akvarium helt, ungefär som att jag köper ett nytt akvarium med helt ny inredning, bara filtret som följer med från det gamla akvariet. Fiskarna från det gamla karet har flyttat till ett annat hem i huset och kan bo där så länge som det behövs.

          Det gamla akvariet har förhöga värden av nitrit eller nitrat, ska jag rengöra filtret eller inte när jag sätter det i det nya karet?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det beror på om det står igång eller inte under tiden samt hur lång tid den här omorganisationen tar?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mollusken
              • November 2010
              • 57

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det beror på om det står igång eller inte under tiden samt hur lång tid den här omorganisationen tar?
              Förstår inte riktigt din fråga, men jag kommer tappa ut vattnet, ta ut gruset, fylla på med sand, fylla på med nytt vatten.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Om du kan ha pumpen igång under tiden i ett annat akvarium och hur lång tid du beräknar att den här make-overn kommer att ta?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mollusken
                  • November 2010
                  • 57

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Om du kan ha pumpen igång under tiden i ett annat akvarium och hur lång tid du beräknar att den här make-overn kommer att ta?
                  Runt en till två timmar.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Då bör du inte rengöra filtret om du kan ha den igång i ett annat akvarium under tiden.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mollusken
                      • November 2010
                      • 57

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Då bör du inte rengöra filtret om du kan ha den igång i ett annat akvarium under tiden.
                      Och det är ingen fara att filtret kommer att skapa förhöga värden av nitrit eller nitrat mitt omstartade akvarium?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Tvärtom, det hjälper dig att få ner värdena då bakterierna som bryter ner nitriten finns i filtret.
                        Men bli inte förvånad om du råkar ut för precis samma sak en gång till, det är liksom den naturliga vägen ett kar måste ta för att få balans.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mollusken
                          • November 2010
                          • 57

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Tvärtom, det hjälper dig att få ner värdena då bakterierna som bryter ner nitriten finns i filtret.
                          Men bli inte förvånad om du råkar ut för precis samma sak en gång till, det är liksom den naturliga vägen ett kar måste ta för att få balans.
                          Jag är inte förvånad att det hände alls, hade lite tappat suget för akvariet och det skötes inte om särskilt bra, men nu vill jag ha en nystart, för jag har fått upp lusten för akvarier igen

                          Tack för bra och snabba svar!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Lycka till!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...