Salta eller inte salta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plecostomus
    • March 2002
    • 22

    Salta eller inte salta?

    <font face='Verdana'></font id='Verdana'>
    Hejsan!
    Jag har funderingar kring det här med salt i ett sötvattensakvarium.
    Vissa påstår att det är bra med att tillsätta lite salt vid varje vattenbyte och andra säger att det bara behövs om fiskarna är angripna av parasiter eller liknande.
    Som jag har förstått det så innehåller fisken i sig själv salt, precis som vi människor, och om man inte tillsätter salt i vattnet så "urlakas" fisken på salt och mår då inte bra.

    Om man nu ska tillsätta salt...vilket salt är bäst att använda, Ektozon ska tydligen vara bra om man har växter i akvariet, mindre bra för plånboken dock eftersom det är svindyrt.
    Jag har läst att Ektozonsalt i stort sett bara är vanligt salt med obetydliga tillsatser.

    Min fråga är slltså; bör jag tillsätta salt och isf vilken sorts salt och hur mycket?

    Jag har ett 400 liters akvarium med diskus, praktbotior, plecostumus och ancistrusmalar samt kardinaltetror.
    Inredningen består av grus, en del växter, rötter och kolstenar.

    Tacksam för svar eller synpunkter kring detta.

    Mvh
    Anders



  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    I mitt malawi kar tillsätter jag salt. Det är vanligt grovsalt utan jod och är väll rent till 99.9% tror inte att det finns renare. Till afrikanska ciklider skulle jag nog ha salt men i mina sällskaps akvarier har jag inget salt. Men det är väll en smaksak...

    Simma lungt....Lillfrasse
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej Anders,
      Jag anser inte att det finns någon större anledning att använda salt i ett vanligt sällskapsakvarium.
      Om man ändå vill använda salt i ett växtakvarium så välj Ektozon eftersom växterna tål detta, vilket de oftast inte gör med vanligt salt.
      Om ditt akvarium inte innehåller växter (eller enbart växter som tål salt) så kan du lika gärna använda vanligt grovsalt som Ektozon.
      Kom dock ihåg att det finns en hel del fiskarter som inte heller tål salt. De arter du har TROR jag dock inte är speciellt känsliga för salt.
      Akvaristiska hälsningar
      kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • plecostomus
        • March 2002
        • 22

        #4
        <font face='Verdana'></font id='Verdana'>
        Hej och tack för svaren!

        Jag ska försöka få tag på Ektozon så billigt som möjligt och köra med det ett tag. Kan ju gå över till vanligt salt ett tag och se om/hur växter och fiskar verkar må annorlunda.

        / Anders

        Kommentar

        • Aqua_Max
          • April 2002
          • 511

          #5
          Jag ser inte heller någon större vits med att tillsätta salt i ditt akvarium, med undantag om du t.ex. använder rent osmosvatten utan att blanda i kranvatten och därför vill tillsätta lite ämnen. Det finns diverse märken av salt och buffertlösningar specifikt tillverkade för diskus som i så fall eventuellt kan vara intressant.

          Om någon annan akvarist med annan typ af fisk läser detta meddelande kan jag tipsa om att salt till saltvattensakvarium (t.ex. Coralife, Tropic Marine osv.) brukar vara bra att tillsätta lite grann av tillsammans med bikarbonat i akvarium med fiskar från Centralamerika, Malawi, Tanganyika, Madagaskar etc som gärna vill ha ett högt pH och hårt vatten med tillskott av magnesium, spårelement osv. Det kan ibland löna sig gentemot att köpa specialblandningar till rift-valley ciklider etc.

          ~~~ Max Photo ~~~
          ~~~ Max Photo ~~~

          Kommentar

          • acke
            • June 2002
            • 2

            #6
            Hej ! Jag har hållt på med discus i ca 1,5 år nu och jag kom i kontakt med BL discus i HBG ( en duktig odlare )Hans råd är inga
            tillsatser salt eller aquasafe, enbart kallt kranvatten v-byte 1 gång
            i veckan ca 30%, givetvis beroende på kvaliteten i vattnet.
            Har aldrig haft problem sedan jag börjat med detta.
            Tog en chansning och bytade ut mina gamla till vildfångade och jag tycker att det är lättare att sköta vildfångade än odlade.
            Inte en sjukdom eller matvägran på 6 månader.Ett krav enl min
            erfarenhet är torv i ytterfiltret.Ph strax under 7, temp 27-29,5.
            (Förresten så höjer ju salt hårdheten, discus vill ju ha mjukt vatten.)
            Lycka till.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              På http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188 har vi skrivit en hel del om salt.

              Mvh.

              Ola
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Gud
                • February 2002
                • 11

                #8
                Kolla följande länk innan du lägger pengar på att köpa Ektozonsalt...
                Man börjar ju undra ibland....
                http://hem.passagen.se/mikeno/iekt.htm
                Perra.

                Kommentar

                • Lukas
                  • April 2002
                  • 1211

                  #9
                  Att använda/inte använda salt är ofta en smaksak. Jag som håller på mycket med diskus, har hört en hel del vad gäller salt och diskus. En del anser att det är bra, andra anser det som farligt i längden. Jag använder slat både till vf och odlade, och inte far de illa av det. Men jag har inte i salt varje vattenbyte, utan någon gång ibland i förebyggande syfte.
                  Tycker man inte att det är bra, använd inte slat, tycker man det är bra, förtsätt anvvängda det.
                  /Lukas

                  Kommentar

                  • Akvarium Ronneby
                    • June 2002
                    • 14

                    #10
                    Ektozon i all ära..men varför inte prova Ektol, ett alldeles förträffligt salt från JBL som fixar det mesta..! :-)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...