högt nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linkan68
    • October 2010
    • 13

    högt nitrat

    Har högt nitrat värde över 100 enligt tetras dropptest. Gjorde ett 50% vattenbyte för 2 veckor sedan samt 30%veckan därpå men fortfarande högt. Vad göra? Har ganska mycket med snabbväxande växter som det börjar komma lite gröna toffsalger på. Hört att för mycket med delvattenbyten ger alger . Funderar på att börja med pmdd men om man har högt nitrat är det så lyckat då? Nitrit värdet är Bra.

    Konstigt nu efter 15 tim är nitratvärdet bra ca 12 . Lät testet jag tog i går stå över natten som var över 100. Gjorde som det stod på bruksanvisningen väntade i 10 min innan jag läste av men man ska tydligen vänta ännu längre. Någon som vart med om detta tidigare?
    Senast redigerad av linkan68; 13 November 2010, 11:11. Anledning: Bra nitratvärde efter 15 tim?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    PMDD har tre olika flaskor - en för nitrat, en för fosfat och en för mikronäringsämnen. Har du högt nitrat eller fosfat, så strunta i att ösa i de båda och kör bara på mikronäringen. Låter dock märkligt att du fortfarande har för höga nitrathalter efter de stora bytena...är datummärkningen på testet ok?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • linkan68
      • October 2010
      • 13

      #3
      Testerna är nyinköpta och hittar ingen märkning på dem. Ska göra nytt delvatten byte i kväll men blir det mer alger om man har högt nitrat värde?

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Om du inte har nitrit men nitrat så tolkar jag det som att du har fått igång nedbrytningsbakterier men matar för mycket dvs all mat bryts ned till
        ammoniak-> nitrit -> nitrat.

        Därefter är bästa sättet att bli av med nitraten att byta vatten, regelbundet 30% varje vecka.

        Du kan räkna lite på dina nitrathalter här:
        Checking out...

        Kommentar

        • linkan68
          • October 2010
          • 13

          #5
          Tack för svaren!

          Kommentar

          Arbetssätt...