Kristallklart vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knud Lavard
    • October 2010
    • 63

    Kristallklart vatten

    Jag har köpt ett nytt 240 liters som har stått på i en vecka. Vattnet har dock inte blivit 100% kristallklart utan ser en aning mjölkigt ut. Jag planterade växter för några dar sen och då blev det klarare, men nu tycker jag det ser lite smådimmigt ut i igen. Vad kan det bero på och kan man göra nåt? Kanske är jag alltför kräsen med att vilja ha kristallklart vatten innan cikliderna flyttar in?
    Senast redigerad av Knud Lavard; 03 November 2010, 17:57.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    vad har du för botten ?

    viss grus / sand kan damma i flera veckor innan det har fastnat i pumpen.

    ----om man inte rengjorde den ordentligt innan den åkte ner i karet-----





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Knud Lavard
      • October 2010
      • 63

      #3
      Ja det är mellangrovt grus. Sköljde varje omgång åtta gånger så det borde vara hyfsat rent. Men du tror alltså det kan vara gruset. Frågan är om dammet på nåt sätt kan påverka vattenkvalitén och fiskarna? Annars gör det ju inget om det försvinner efter några veckor.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Brukar som sagt lägga sig efter ett tag, och brukar inte vara någon risk för fiskarna.
        Är ju faktiskt inte många av dom tropiska fiskarna som lever i kristallklart vatten, snarare tvärtom.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Knud Lavard
          • October 2010
          • 63

          #5
          Ok, då är det bara att köra på. Tack båda för info!

          Kommentar

          Arbetssätt...