Hjälp med att cykla in akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    #46
    Dom rekommenderade nåt dom hade i hyllan =)

    Idag när jag kom hem möttes jag av någonting nytt i akvairumet. När jag lämnade var sanden vit, när jag nu tittade in va den nästan svart!!!
    Försökte luska ut vad det va, och det va så mycket fiskskit överallt att det nästan såg overkligt ut. Trodde aldrig att det kunde bli så mycket på en gång. Ser ut att vara malarna (har numera två stycken ancistrus).
    Verkar kommit igång rejält med alger i karet. Börjar se riktigt grönt på sten och vägg. Brunaktig alg på väggen.
    Har inte kunnat mäta värdena då stickorna är slut, inhandlas imorgon. Men med så här mycket skit lär ju vattnet bli dåligt snart eller? =)

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #47
      Du har nog inte fått igång full bakteriekultur i karet än. Slamsug väldigt försiktigt upp skit om du vill, men rubba inte bakterietillväxten.
      De har gjort sitt jobb iaf!

      Ps, Köp dropptester istället när du ändå är igång, de är bättre. Mina dropptester är inte slut än på ett bra tag och de börjar snart bli ett år gamla!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #48
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Du har nog inte fått igång full bakteriekultur i karet än. Slamsug väldigt försiktigt upp skit om du vill, men rubba inte bakterietillväxten.
        De har gjort sitt jobb iaf!

        Ps, Köp dropptester istället när du ändå är igång, de är bättre. Mina dropptester är inte slut än på ett bra tag och de börjar snart bli ett år gamla!
        Håller med skit i stickorna och köp dropptester. Jag tror du får mer rätt om du smalkar eller luktar på vattnet en med stickor.
        Skitkorvarna, va bra! Då gör dina inkörningsfiskar sitt jobb, dvs matar bakterier. Sug up och häll i i filtret så slipper du se det. Senare kan du bara vattna blommorna med det.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #49
          Ursprungligen postat av bossep
          Håller med skit i stickorna och köp dropptester. Jag tror du får mer rätt om du smalkar eller luktar på vattnet en med stickor.
          Skitkorvarna, va bra! Då gör dina inkörningsfiskar sitt jobb, dvs matar bakterier. Sug up och häll i i filtret så slipper du se det. Senare kan du bara vattna blommorna med det.
          Dock har jag fått höra att det är bra att späda ut innan man vattnar så man inte mördar växten!
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #50
            Dropptest ska köpas. Har dropptest för Ammonium redan men dessa var inte riktigt pålitliga?

            Ang. skitandet. Jo nu börjar det faktiskt kännas i karet att saker är på gång. Alla verkar må skitbra och letar käk överallt. Frågan är nästan om jag matar för dåligt, försöker ta det lugnt med matandet till bakteriekulturen är ordentligt utvecklad.
            Börjar längta efter första vattenbytet!!! Rötterna har den där vita sörjan som är överallt, nu börjar det släppa från rötterna och hamnar lite överallt i karet. Inte så snyggt direkt. Vill suga bort det.

            Måste en gång till få tacka för feedbacken samt råd och tips!
            Känns enormt roligt och inspirerande att höra vad ni har att säja, otroligt skönt när man känner sig osäker.
            Så ett stort tack och även en skål så här på fredagskvällen =)

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #51
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Dock har jag fått höra att det är bra att späda ut innan man vattnar så man inte mördar växten!
              Fegis!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Ursprungligen postat av Bass
                Dropptest ska köpas. Har dropptest för Ammonium redan men dessa var inte riktigt pålitliga?

                Ang. skitandet. Jo nu börjar det faktiskt kännas i karet att saker är på gång. Alla verkar må skitbra och letar käk överallt. Frågan är nästan om jag matar för dåligt, försöker ta det lugnt med matandet till bakteriekulturen är ordentligt utvecklad.
                Börjar längta efter första vattenbytet!!! Rötterna har den där vita sörjan som är överallt, nu börjar det släppa från rötterna och hamnar lite överallt i karet. Inte så snyggt direkt. Vill suga bort det.

                Måste en gång till få tacka för feedbacken samt råd och tips!
                Känns enormt roligt och inspirerande att höra vad ni har att säja, otroligt skönt när man känner sig osäker.
                Så ett stort tack och även en skål så här på fredagskvällen =)
                Ge fiskarna mat och sugrent från skiten samt skvätt i lite nytt vatten! Men skippa nitrivec och annat jox om du inte har massor med klor i vattnet.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #53
                  Försvinner fiskskiten fortare från botten när bakterierna kommit igång i akvariet? Får också rätt mycket som samlas på vissa platser. I gropar och runt en del växter, beror väl på strömmarna i vattnet. Syns ju rätt tydligt mot den ljusa sanden från Jula.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...