Hjälp med att cykla in akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Hjälp med att cykla in akvariumet

    Hejsan!
    Ännu en tråd.. men denna är specifik. Kommer behöva lite hjälp så jag inte sabbar detta innan diskusarna kommer.
    Jag har lite svårt att förstå själva processen med bakteriekulturen och vad jag ska leta efter osv när det gäller testerna.

    Akvariumet har gått 14 dagar. Kört med Sera Aqutan och Nitravec.
    Efter ett tag så hade jag i liiiite torrfoder för att hjälpa till lite med bakterieprocessen.
    Efter en vecka hade jag i några Kardinaler. Gett dom väldigt sparsamt med mat, men de verkar nöjda ändå.
    Nu hade jag efter vecka 2 i några Sterbai. Samma sak här, försöker mata väldigt sparsamt och ser till att ingen överbliven mat finns kvar.

    Idag mäter jag vattenvärden:
    NO3 mg/l = 10
    NO2 mg/l = 0
    GH = >6d
    KH = 3d
    PH = 7.0

    Dessa har sett ut så här hela tiden egentligen.. innebär detta att jag inte fått igång processen ordentligt ännu?
    Borde jag mäta Ammonium.
    Vad är det som borde ske här med nitritvärdet exempel
    Kan jag snabba på processen ännu mer för att hinna få klart karet på 2 veckor till?

    Mvh Bass
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är helt normalt. man startar upp sakta för att slippa nitritspikar. men det tar ett par veckor för att det ska blir en spik så just nu är du egentligen i riskzonen. så fortsätt du i två veckor till. då borde allt vara okej. gör man rätt från början slipper man nitrit.

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #3
      Borde inte nitriten börjat visa sig?

      Alright, finns det nåt sätt att påskynda processen. Inte för att jag vill ha i mer fisk tidigare utan för att om två veckor ha så stabilt vatten som möjligt?
      Andra frågan är.. hur länge ska jag köra min nya pump. Har kört den några dagar nu paralellt med Juwels innerfilter.
      Men det blir sånt jäkla drag i vattnet att växterna börja ge upp =P

      Ska jag slänga in en räka och låta den ruttna? =D Läst att vissa börjar så med akvariumet.
      Problemet är väl att tetrona och Sterbai skulle käka sig överfeta på den räkan kanske ^^

      Hennesc - Hade nästan tänkt skapa en tråd om dig och ett gäng andra. Ni är ju helt otroliga som svarar och delar med er så här extremt mycket.
      Har läst hundratals trådar nu och du och ett gäng till är alltid där. Grymt tacksam!!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        om det blir nån ja. startar man rätt ( vilket du gör ) så blire ingen nitrit. det är ju hela syftet :P

        du kan nog ta ur det gamla filtret. o du kommer ha bra värden om två veckor. 4 veckor brukar man räkna med när allt är nytt. så du har ju redan påskyndat processen. ta du ur det gamla filtret o kör karet precis som det ska vara sen. om 2 veckor kan du börja intruducera nya fiskar. inte en jäkla massa på en gång men ett litet gäng till iaf

        strunta i räkan. verkar som en dålig ide :P

        nemen tack! vad glad man blir
        är man nörd så är man .
        starta gärna en tråd !

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Hur stort är karet

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #6
            Karet är 260 liter.
            Problemet är att nästa i sättning av fisk blir 6-7 diskusar, svårt att ha i några i taget med diskusen =/

            Kan man på nåt sätt mäta hur långt in i processen man kommit? Tänker på ammonium test kanske?


            nemen tack! vad glad man blir
            är man nörd så är man .
            starta gärna en tråd !
            Nerds for president!

            Kommentar

            • Fishface
              • October 2010
              • 385

              #7


              Jag har själv ett 250 kar som Hannesc har hjälpt mig med och det är inte samma kar idag som dag 1, många ändringar som utförts

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ingen nitrit men nitrat borde betyda att du lyckats få igång en fullständig kvävecykel och en bra bakteriekoloni! Lite känslig kan den dock vara.
                Eller vad säger ni andra?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  håller med dig VD. just runt 2 veckor har jag fattat är lite av den kritiska perioden. misslyckas man brukar det visa sig då typ. men TS håller sig på rätt spår tycker jag.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Jag tycker du kan ta bort innerfiltret nu. Men krama ur det i akvariet så får du kvar en massa av bakterierna som finns i det. Det mesta ”mulmet” hamnar i ytterfiltret reste i sanden där det också gör nytta.
                    Räktricket fungerar om du har 0 fisk i akvariet, alltså inte nu!
                    Jag har följt din andra tråd http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143128&page=1 med intresse och har lite synpunkter.
                    Det ser riktigt snyggt ut men innan jag skulle koppa in diskusarna skulle jag dubble växt mängden.
                    Dels kommer detta att öka stabiliteten i vattnet och sedan har diskusarna något att gömma sig i så du undviker för mycket stress.

                    Det här med Kväve och dess cykel är riktigt svårt men generellt fungerar det så här i ett modernt akvarium.
                    • Protein bryts ned till Ammonium av bakterier
                    • Ammonium bryts ned till Nitrit av andra bakterier
                    • Nitrit bryts ned till Nitrat av ännu en typ av bakterier.

                    Dessa bakterier finns i filtret, sanden, på växterna och fritt i vattnet.

                    Växter och framför allt alger och cyanobakterier kan ta åt sig Ammonium. Nitrit har framför allt växter problem med men även alger. Nitrat gillas av Växter men är lite mer problematiskt för alger och cyanobakterier.
                    Förutom Kväve behöver både växter och bakterier Kol och Fosfor samt spårämnen.

                    Jag tror att många av dagens uppstartsproblem är relaterat till för lite växter. Så jag skulle börja med PMDD redan nu. Sedan skulle jag nog fundera starkt på någon form av CO2 lösning om jag vore du.

                    När du ser att växterna börjar växa så är det ganska riskfritt att släppa i fisk eftersom de sannolikt drar i sig det mesta av Ammoniumet vilket i sin tur inte blir Nitrit.

                    Kanske man kan använda Easy Carbo vid upp start men jag är inte helt säker på denna soppa.
                    Senast redigerad av bossep; 01 November 2010, 18:36. Anledning: fixade till avstånd mm.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bass
                      Hejsan!

                      Idag mäter jag vattenvärden:
                      NO3 mg/l = 10
                      NO2 mg/l = 0
                      GH = >6d
                      KH = 3d
                      PH = 7.0
                      Mäter du med stickor? Dom ger opolitliga värden och du skall inte fästa för mycket vikt på det.

                      Dessa har sett ut så här hela tiden egentligen.. innebär detta att jag inte fått igång processen ordentligt ännu?
                      Hur ser ditt kranvatten ut? Samma som ovanstående skulle jag tro.

                      Borde jag mäta Ammonium.
                      Nej, enligt många finns det inga bra och enkla tester för det.
                      Vad är det som borde ske här med nitritvärdet exempel
                      Nitrit skall visa 0, Nitrat borde gå ned något,
                      Kan jag snabba på processen ännu mer för att hinna få klart karet på 2 veckor till?
                      Ja, se min andra post.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Bass
                        • October 2010
                        • 379

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Jag tycker du kan ta bort innerfiltret nu. Men krama ur det i akvariet så får du kvar en massa av bakterierna som finns i det. Det mesta ”mulmet” hamnar i ytterfiltret reste i sanden där det också gör nytta.
                        Räktricket fungerar om du har 0 fisk i akvariet, alltså inte nu!
                        Jag har följt din andra tråd http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143128&page=1 med intresse och har lite synpunkter.
                        Det ser riktigt snyggt ut men innan jag skulle koppa in diskusarna skulle jag dubble växt mängden.
                        Dels kommer detta att öka stabiliteten i vattnet och sedan har diskusarna något att gömma sig i så du undviker för mycket stress.

                        Det här med Kväve och dess cykel är riktigt svårt men generellt fungerar det så här i ett modernt akvarium.
                        • Protein bryts ned till Ammonium av bakterier
                        • Ammonium bryts ned till Nitrit av andra bakterier
                        • Nitrit bryts ned till Nitrat av ännu en typ av bakterier.

                        Dessa bakterier finns i filtret, sanden, på växterna och fritt i vattnet.

                        Växter och framför allt alger och cyanobakterier kan ta åt sig Ammonium. Nitrit har framför allt växter problem med men även alger. Nitrat gillas av Växter men är lite mer problematiskt för alger och cyanobakterier.
                        Förutom Kväve behöver både växter och bakterier Kol och Fosfor samt spårämnen.

                        Jag tror att många av dagens uppstartsproblem är relaterat till för lite växter. Så jag skulle börja med PMDD redan nu. Sedan skulle jag nog fundera starkt på någon form av CO2 lösning om jag vore du.

                        När du ser att växterna börjar växa så är det ganska riskfritt att släppa i fisk eftersom de sannolikt drar i sig det mesta av Ammoniumet vilket i sin tur inte blir Nitrit.

                        Kanske man kan använda Easy Carbo vid upp start men jag är inte helt säker på denna soppa.
                        Tack Bossep! Jätteintressant inlägg.
                        I med fler växter.. har funderat en hel del på detta eftersom jag just nu inte har skydd nog åt diskusarna, känns som jag mest lyckats ta plats från dom mer än ordnat skydd.
                        Att växterna sen hjälper till med nitrit och att balansera karet är ju i så fall skäl nog att ta in lite nya växter.

                        Slängde in en rot till idag, http://bassel.se/diskus/260L_5.jpg
                        Du får jättegärna komma med tips på växter som kan passa för ändamålet.
                        Svärdplantorna är snygga, men de vart lite höga.. undrar om diskusen kommer känna för att använda det utrymmet. Kanske lite lägre växter?

                        Ang. Ammonium.. ok, skulle läst inlägget innan jag köpte testet haha. Köpte Seras Ammonium/Ammoniak test. Visar 0 på det testet.
                        Du hade rätt ang. kranvattnet... ger ungefär samma resultat som akvariumet.. Jag använder Seras stickor.

                        Började läsa lite om Pmdd, tyckte det kändes som en djungel, hade väl tillräckligt att försöka ta in då jag höll på med inköp av akvarium och inredning =P Kanske dags att försöka sig på detta då?
                        CO2 får nog bli ett senare steg känns det som..

                        Easy Carbo, måste googla vad det är för nåt.

                        Övrigt, så fick jag en av killarna på Akvariehobby att krama ur ett friskt akvariums filter ordentligt i en påse, skyndade hem och släppte ner säkert två liter av den sörjan i ytterfiltret. Lät det stå en kvart och körde igång igen. Hoppas det ger en liten boost åt rätt håll =P

                        Är så extremt tacksam för all hjälp här på forumet! Har stått här som ett riktigt fån utan en aning om hur jag skulle gå vidare. Nu går det sakta framåt i alla fall. Förhoppningsvis lär man sig lite för varje steg =)

                        Kommentar

                        • Bass
                          • October 2010
                          • 379

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Mäter du med stickor? Dom ger opolitliga värden och du skall inte fästa för mycket vikt på det.


                          Hur ser ditt kranvatten ut? Samma som ovanstående skulle jag tro.


                          Nej, enligt många finns det inga bra och enkla tester för det.

                          Nitrit skall visa 0, Nitrat borde gå ned något,

                          Ja, se min andra post.
                          Tja igen =P
                          Jo kranvattnet ser nästan lika ut.
                          NO3 mg/l = 10
                          NO2 mg/l = 0
                          GH = >6d
                          KH = 6d (högre)
                          PH = ca 7.2

                          Kommentar

                          • Bass
                            • October 2010
                            • 379

                            #14
                            Hmm Pmdd.
                            Hittade haack.se och tänkte faktiskt köra direkt med en beställning. Mina växter börjar se trötta ut redan så det är väl bara att köra på?!
                            Frågan är vad jag ska använda för någon, finns ju några varianter? Nån som sysslar med detta och kan ge tips?

                            Enkel pack av Nutrisi väljer man om man vet att man har mjukt vatten under Kh7
                            Enkel pack av Micro+ väljer man om man vet att man har hårt vatten över Kh7
                            Jag har ju KH 6 som det ser ut nu.. alltså ska jag köra på Nutrisi?
                            Nåt annat man behöver?

                            Mvh Bass

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Jag har fått tips om att köra Mikro+ om jag inte bombat ner pH med CO2 eller liknande och ska testa det istället nu när jag beställer igen. Sök på plantswap.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...