Sänkning av pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gilderon
    • May 2010
    • 14

    Sänkning av pH

    Hej. Upptäckte att mitt pH i mitt 450l växtkar låg på pH 8 och då jag ska ha i tetror oxå
    Behöver nog pH ligga lägre. Behöver bra tips på hur jag enklast sänker och bibehåller lägre pH.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    i med mer rötter. i med torv i en damstrumpa o häng i karet.

    Kommentar

    • gilderon
      • May 2010
      • 14

      #3
      Har det någon betydelse vilken sort av rötter. Har mangroverötter i just nu..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nästan allt kranvatten i Sverige har ca. 8 i pH, men det stora probemet är snarare att KH också är extremt lågt vilket innebär att pH i akvariet snabbt rasar och gör vattnet instabilt.
        Nästan alla tetror klarar ett pH på 7,5 - vad de gillar sämre är ett instabilt vatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gilderon
          • May 2010
          • 14

          #5
          okej ja instabilitet måste undvikas, jag har ett kh på 5 och ph ligger på 8...

          Kommentar

          • slade
            • May 2010
            • 159

            #6
            Vilket KH bör man ligga på i ett SA-kar?
            450 L SA
            80 L SA

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2881

              #7
              Tycker inte du behöver bekymra dig för dina vattenvärden. För tetrorna funkar det alldeles utmärkt. Precis som Kjell säger så är ett stabilt vatten att föredra, framför den "berg å dalbana" med pH-värdet som det kan bli vid användning av pH-sänkande preparat, torv mm. Trots allt behöver man ju göra regelbundna delvattenbyten som höjer pH igen osv. Enda reella möjligheten man har att styra pH, är genom att tillsätta CO2 och ha en pH-controller.

              Kommentar

              Arbetssätt...