Första vattenbytet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    Första vattenbytet?

    Hej!
    Har startat upp ett 180 liters kar från grunden.
    Vill ikke ha nitrit o all denna skit så har försökt vara försiktig.

    Köpte karet, inredde med lite växter och hällde i den här röda o blåa flaskan.

    Lät det gå ~3dagar, köpte 7stycken golden yngel (~3cm).. Det var en 5dagar sen nu.. har matat försiktigt etc..

    När kan jag sätta i mer fiskar och hur/när ska jag göra vattenbytena nu i början för att få igång balansen etc?

    Tack på förhand!
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Efter 1mån kan du göra första delvattenbytet (ca 20-30%) sen uttöka fiskantalet stegvis!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Oskar Ahlner
      • August 2010
      • 90

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Efter 1mån kan du göra första delvattenbytet (ca 20-30%) sen uttöka fiskantalet stegvis!
      Motivera den långa tiden en månad?

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Så att bakteriekulturen ska hinna börja komma igång antar jag?

        Kommentar

        • Oskar Ahlner
          • August 2010
          • 90

          #5
          Ursprungligen postat av Miliimli
          Så att bakteriekulturen ska hinna börja komma igång antar jag?
          De allra flesta av de goda bakterierna lever ju i filtret och substratet. Så att byta lite vatten efter ca två veckor är ju mer logiskt då bakteriekulturen inte riktigt kommit igång till fullo och således kan det bli förhöjda värden av nitrit och så vidare.

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Ja jag vet inte? Men eftersom BÅDE åheim OCH Kjell säger så så räcker det för mig!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Normalt sett så bör man vänta åtminstone 1 månad innan man börjar med vattenbyten (som redan nämnts för att få fart på tillväxten av nyttobakterier) - detta förutsatt förstås att man startar upp akvariet rätt.
              Om man matat för mycket etc. - dvs gett akvariet en dålig start så måste man självklart byta vatten tidigare, men det innebär också att det tar ännu längre tid för att skapa en bra biologisk balans i akvariet och då bör man vänta ännu längre med att lägga i resterande fiskar
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Oskar Ahlner
                • August 2010
                • 90

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Normalt sett så bör man vänta åtminstone 1 månad innan man börjar med vattenbyten (som redan nämnts för att få fart på tillväxten av nyttobakterier) - detta förutsatt förstås att man startar upp akvariet rätt.
                Om man matat för mycket etc. - dvs gett akvariet en dålig start så måste man självklart byta vatten tidigare, men det innebär också att det tar ännu längre tid för att skapa en bra biologisk balans i akvariet och då bör man vänta ännu längre med att lägga i resterande fiskar
                Jag tar till mig ifrån dom som har mycket mer erfarenhet! =) Tack så mkt.

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Tja, om du är tveksam så börja byta vatten varje vecka max 30 %, inkörningen tar förvisso längre tid då men akvariet blir inte lika laddat på ammonium så det håller ner nitrithalten då nitriten kommer. Kanske inte bästa metoden men ialla fall den säkraste. Fast kom ihåg att när kloramin används gäller tydligen andra regler..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...