Skadligt/farligt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misantrop
    • January 2010
    • 151

    Skadligt/farligt ?

    Hej!

    Jag har upptäckt en hinna/lager på vattenytan, ser ut som olja nästan. Är detta farligt för mina fiskar eller växter ?

    MVH
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det är i alla fall inte nyttigt så du bör försöka få bort det. Akut så kan du ta en glasburk, sänk ner den precis i ytan så ythinnan rinner ner i burken, jagar du runt lite så kan du få bort det mesta. Sen kan du fundera över källan till problemet, att pula i akvariet med händer insmorda med nåt kan vara en källa, olämpligt foder en annan. Ett annat effektivt sätt att få bort ythinnan är en cirkulationspump som du sätter med utloppet så att den sätter fart på ytan och rör om.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      njaa onyttigt vill jag inte hålla med om att det är. det är en proteinhinna som bildas av maten.
      du kan lägga ett tidnigspapper på ytan lite snabbt för att suga upp den. gör man det ett par ggr o som bygert säger, har bra fart på ytan så försvinner det. kanske mata lite mindre eller mata med annat foder ett tag med mindre protein-innehåll.

      men onyttigt eller skadligt är det inte. bara irriterande

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=6387 bygg en sådan

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          fasen majk! det där var en spännade ide

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Aaa jag tog tipset från där och byggde en likadan till mitt malawi kar:P

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              funkar bra?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Varianten med insug från ytan är vanligt inom saltvatten, där nöjer man sig dock inte med att hacka sönder skiten i en pump och fördela ut den i akvariet utan skickar det som sugs in från ytan till en skummare så att det försvinner från akvariet. Nackdelen med lösningen är att den är mycket känslig för nivån, har man akvarie utan täckglas med stark avdunstning så är det svårt att få det att fungera på ett bra sätt.

                Hinnan består ofta inte bara av proteiner utan även av fett. Vissa fiskfoder kan innehålla mycket fett vilket snart nog visar sig vid ytan. En rejäl fetthinna vid ytan försvårar gasutbytet mellan vatten och luft vilket bland annat kan leda till syrebrist i akvariet.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Den jag länka hackar inte sönder skiten heller... Det är filtermediat som tar upp hinnan inte pumpen.. Den suger bara.

                  Ja den fungerar skit bra Hannesc. Faktiskt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Och i filtermediat bryts skiten ner till nitrat, fosfat och annat. Skräpet fortfarande kvar i burken alltså även om man inte ser det, poängen med saltvattenslösningen är alltså att exportera ut skiten en gång för alla.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      herregud. Ja efter som du verkar ha en och vet hur den fungerar så borde du ju också kunna rek den.


                      Men ja till någon som faktiskt har den! Den fungerar skit bra och ändrar inte några nitrit värden eller något i karet Den håller helt enkelt bara ytan ren

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Jag har två. Och som sagt, bra grej men med vissa nackdelar, problem med justering vid varierande nivå är en.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          för att vara en enkel o billig DIY-grej så funkar det ju men som du säger så går det ju alltid göra mer avancerat o få bättre resultat. såg nån som byggde ihop en såndär ytavriningsgrej som justerar sig efter vattennivån (flythistoria) med ett litet fluval 1 innerfilter. typ samma sak men behöver de j inte bry sig om vattennivån så myclet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...