Kranvatten i Saigon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    Kranvatten i Saigon?

    Hej! Bor i Saigon, Vietnam fram tills januari och funderar på att starta upp något litet kar här... Undrar bara om det finns någon med akvaristisk erfarenhet härifrån eller andra områden där man inte har någon koll på kranvattnet förutom att man inte bör dricka det. Smakar ganska mkt klor när jag borstar tänderna i alla fall.

    Har även en fundering på om man skulle håva fiskar från Mekong-floden och i så fall hur de skulle kunna tänkas reagera på kranvatten.

    Svåra frågor men kanske någon annan som varit på spännande ställen och känt akvariebehovet sakta krypa på?

    PS. Såg förresten diskusar ca 10-12 cm för 60 kr här...
    //Salle
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ingen aning om Saigon (får man kalla staden det utan att bli föremål för polisens intresse förresten?). Skicka efter vattentest-kits och analysera väl. Testa med billig fisk. Termostatvärmare tror jag inte du behöver . Själv har jag funderat över vattenvärden i Cebu, Phil. Uppenbart mycket hårt vatten där (vulkaniska bergarter) men S*igon kanske tar sitt vatten från den någon lokal flod.
    Senast redigerad av erikthur; 15 October 2010, 17:55.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Ingen aning om Saigon (får man kalla staden det utan att bli föremål för polisens intresse förresten?). Skicka efter vattentest-kits och analysera väl. Testa med billig fisk. Termostatvärmare tror jag inte du behöver . Själv har jag funderat över vattenvärden i Cebu, Phil. Uppenbart mycket hårt vatten där (vulkaniska bergarter) men S*igon kanske tar sitt vatten från den någon lokal flod.
      Vietnameserna själva föredrar Saigon. När polisen är nära är man bara tyst och går snällt därifrån
      Får se om jag hittar några vattentester. Ska försöka hitta mer info på nätet också...

      Annars regnar det massvis och kan kanske ta till vara på det...

      Jaja kommer skriva här i tråden hur det går...

      Tack för input.
      //Salle

      Kommentar

      • Ralleballe
        • May 2010
        • 80

        #4
        Är det något fel på flaskvattnet? Även om det blir en del, borde det kosta så mycket i Vietnam.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Kranvattnet borde fungera om du tillsätter en knivsudd askorbinsyra.

          (Azur, kan du konfirmera?!)

          Kommentar

          • Big_Sal
            • March 2008
            • 470

            #6
            Ursprungligen postat av Ralleballe
            Är det något fel på flaskvattnet? Även om det blir en del, borde det kosta så mycket i Vietnam.
            Nej inget fel men känns slösaktigt, dels plasten i flaskorna dels själva vattnet, dvs om det nu ändå går att använda kranvattnet.

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Kranvattnet borde fungera om du tillsätter en knivsudd askorbinsyra.

            (Azur, kan du konfirmera?!)
            Tack för svar! googlade askorbinsyra. Är tydligen C-vitamin. Vad har den för effekt på vatten?
            //Salle

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Askorbinsyra, C-vitamin ja, bryter ner kloramin. Men luktar vattnet starkt av klor kanske det räcker med genomluftning ett dygn. Klor kan ju tillsättas på olika sätt och är olika svårt att få bort. Kloramin är det vanligaste i Sverige idag, kanske för att det inte "luktar klor" så mycket.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Jepp, askorbinsyra klipper klor/kloramin. Behövs extremt lite. Rekommenderas till klorallergiker, bl a. Onödigt att tillsätta om det räcker med genomluftning. Kloraminer är däremot en annan femma. Trist nog kan jag inte bidra med något mer om kranvattnet i Vietnam. Finns det inga utrikiska forum där detta diskuteras? Kollat om det ligger mer info på någon officiell hemsida?
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Big_Sal
                  Nej inget fel men känns slösaktigt, dels plasten i flaskorna dels själva vattnet, dvs om det nu ändå går att använda kranvattnet.
                  Man kan även köpa dricksvatten i stora returförpackningar som man brukar använda vattenautomater hemmavid.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  Arbetssätt...