PH höjning i brunn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    PH höjning i brunn

    I förrgår så hällde vi i en spann kalk i våran brunn och hällde en massa kalk (sånt kalk som dom häller i åar med flygplan)i bäcken och ph höjdes från 5,5 till 6,0 , så till min fråga om vi häller mer kalk i brunnen kommer ph att höjas mera då och vilket ph rekommenderas att ha i kranvattnet

    Kan man använda detta kalket i karet direkt om man vill höja pht
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kalk kan höja till 7.5 cirka. Vet inte vad som är lämpligt i en brunn.

    Ja, du kan använda kalk i karet om du vill höja pH.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tack för svaret, funderar på om jag ska hälla i en spann till med kalk men tänker vänta några dagar så jag ser ifall värdet ändrar sig med det kalket som är där.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Jo klart det funker men med kalk ökar också hårdheten och jag vet inte detta med risken för utfällningar och så vidare (varmvattenberedare osv). Om du vill höja pH mera prova kristalsoda (Na2CO3) uppepå kalken så att säga. ta tex 1 kg kristallsoda för varje kg kalk som används..

        Om du inte har varmvattenberedare tror jag dock 100% kalk är OK.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Vi har inte vattenberedare utan slinga i en stor vattentank så då borde det funka, har faktiskt inte mätt det sen sist skulle kanske göra det idag och se om det höjts ytterligare eller om det är samma som innan.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...