Nyfrälst, Juwel Vision 260 - Bakgrund och inredningstips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Nyfrälst, Juwel Vision 260 - Bakgrund och inredningstips?

    Hej alla! Jäklar vilket läckert forum.
    Har alltid velat men aldrig tidigare haft akvarium. Nu när dottern börjat tjata om det så slog jag till efter att ha läst, läst, läst. Och dregglat över massa bilder.

    Nu har jag beställt ett Juwel Vision 260L. Största jag fick tillåtelse att köpa för frugan
    Jag håller nu på och försöker bestämma mig för hur jag ska inreda det.
    Helst av allt skulle jag velat haft en mörk bakgrund (smal) och ljust grus som utgångspunkt.
    Typ Juwel Stone.. Men herregud vilka hemska skarvar det är i Juwels bakgrunder!!


    Alternativet som jag sett då är ljusa bakgrunden från BTN, känns inte hundra då jag hade en bild i huvudet om mörk sten vägg och ljust grus.. men men, kanske får ge mig där.

    Nån som lite tips på någon snygg bakgrund som går i mörkt grått eller nåt sånt som ser riktigt bra ut. Bör vara slimline så att det inte tar allt för mycket plats i akvariumet som inte är så speciellt djupt.

    .. känns som jag gett mig in på ett projekt som ska bli extremt spännande. Vill verkligen försöka skapa ett vackert akvarium.


    Sidoberättelse:
    Allt började med att dottern ville ha en fisk. Så vi gick till en lokal zoo affär och de i butiken rekommenderade oss att köpa en fiskskål på 13 liter. Jaha?? Men får de verkligen syre och utrymme nog då. Javisst sa de.. dessa växter bara så blir det kanon. Kör två slöjstjärtar och två malar så håller de rent också.
    Jaha... kändes skumt men gick med på det. Nästa dag såg inte fiskarna ut att må bra. Jag åkte ner fort som fan och frågade vad det kan vara.. Ingen aning, de repar sig nog ska du se.
    Njaaa.. beslutade mig för att köpa en pump då jag hade svårt att se att de skulle klara få syre nog. Så jag köpte den. Och genast mår de bättre.
    Men! Fortfarande kändes det inte rätt.. så jag började googla som en dåre och får veta att det är olagligt!

    Blir så jäkla förbannad. När man har dålig koll går man till de som man förväntar sig ska bry sig och kunna en del. Och så slänger dom på en skit som inte bara skadar fiskarna utan också är olagligt.
    Inte bra.. inte bra.. hostPALMZOOhost

    Ska gå ner med skålen och kräva tillbaka de 2000kr som detta korta äventyr kostade =)
    Men jag är glad över att jag började läsa, fick igång intresset som pyrt och att dottern nu ska få ett "riktigt" akvarium!

    Tack för dunderfint forum!
    /Bass
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Ursprungligen postat av Bass
    Hej alla! Jäklar vilket läckert forum.
    Har alltid velat men aldrig tidigare haft akvarium. Nu när dottern börjat tjata om det så slog jag till efter att ha läst, läst, läst. Och dregglat över massa bilder.

    Nu har jag beställt ett Juwel Vision 260L. Största jag fick tillåtelse att köpa för frugan
    Jag håller nu på och försöker bestämma mig för hur jag ska inreda det.
    Helst av allt skulle jag velat haft en mörk bakgrund (smal) och ljust grus som utgångspunkt.
    Typ Juwel Stone.. Men herregud vilka hemska skarvar det är i Juwels bakgrunder!!


    Alternativet som jag sett då är ljusa bakgrunden från BTN, känns inte hundra då jag hade en bild i huvudet om mörk sten vägg och ljust grus.. men men, kanske får ge mig där.

    Nån som lite tips på någon snygg bakgrund som går i mörkt grått eller nåt sånt som ser riktigt bra ut. Bör vara slimline så att det inte tar allt för mycket plats i akvariumet som inte är så speciellt djupt.

    .. känns som jag gett mig in på ett projekt som ska bli extremt spännande. Vill verkligen försöka skapa ett vackert akvarium.


    Sidoberättelse:
    Allt började med att dottern ville ha en fisk. Så vi gick till en lokal zoo affär och de i butiken rekommenderade oss att köpa en fiskskål på 13 liter. Jaha?? Men får de verkligen syre och utrymme nog då. Javisst sa de.. dessa växter bara så blir det kanon. Kör två slöjstjärtar och två malar så håller de rent också.
    Jaha... kändes skumt men gick med på det. Nästa dag såg inte fiskarna ut att må bra. Jag åkte ner fort som fan och frågade vad det kan vara.. Ingen aning, de repar sig nog ska du se.
    Njaaa.. beslutade mig för att köpa en pump då jag hade svårt att se att de skulle klara få syre nog. Så jag köpte den. Och genast mår de bättre.
    Men! Fortfarande kändes det inte rätt.. så jag började googla som en dåre och får veta att det är olagligt!

    Blir så jäkla förbannad. När man har dålig koll går man till de som man förväntar sig ska bry sig och kunna en del. Och så slänger dom på en skit som inte bara skadar fiskarna utan också är olagligt.
    Inte bra.. inte bra.. hostPALMZOOhost

    Ska gå ner med skålen och kräva tillbaka de 2000kr som detta korta äventyr kostade =)
    Men jag är glad över att jag började läsa, fick igång intresset som pyrt och att dottern nu ska få ett "riktigt" akvarium!

    Tack för dunderfint forum!
    /Bass

    Skålar är inte olagliga.
    DOck är dom i små mått idiotiska och 2 malar och 2 slöjstjärtar på 13 liter är förjävligt. Men säljare i djuraffärer är oärliga och oetiska och gör det för pengar. Så är det. Förjävligt men sant.. Du gjorde helt rätt, så credit till dig!
    Var med om liknande när jag var blott 7-8 år och köpte mitt första (eller ja, mormor och morfar köpte det till mig) 40 liter, i djuraffärer fick säljaren hjälpa till och välja en bra blandning som skulle få plats och trivas.
    Detta är vad löken valde: (och som sagt så visste vi ingenting, litade på honom. visste heller ingenting om stim och sådant för olika arter)

    2 pakistanbotior
    4 silvermollys
    1 citrontetra
    Okänt antal neontetror, tror det var 10 stycken
    1 pleco

    I ett 40 liters, herrejösses.
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Jag tycker att bakgrunderna i Ansjos kuber är sntgga http://www.zoopet.com/forum/showthre...=142308&page=4
      tror att det är BTN:s nya bakgrund, visserligen inte svart men väldigt naturtrogen.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Hörnsten
        • January 2010
        • 123

        #4
        Ursprungligen postat av roosterboy
        Skålar är inte olagliga.
        Så gott som alla skålar som innehåller fiskar bryter nog mot Jordbruksverkets föreskrifter:

        3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
        kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
        4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
        inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
        Utrymmen
        5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
        och levnadssätt.
        Allmänna råd till 13 kap. 5 §
        Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
        anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
        fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
        som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
        i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Köpte du juwelet frå djurhobby/akvariehobby då? såg att dom hade riktigt bra pris på dom nu.
          Får väl rekommendera ovanstående butiker också om du ska ha rätt grejer, han som har butiken har haft butiken länge och vet vad han pratar om.
          Förövrigt har han en bild på en fullvuxen slöjstjärt(30+cm) i karet med slöjstjärtar bara så man ska veta hur stor dom blir.

          Åter till ämnet. Köpte själv ett vision 260 för två veckor sedan och är riktigt nöjd med det, lite höjd på det karet så man får i dom där storväxta växterna. Kör bara en plansch som bakgrund i mitt men har två andra juwel sen innan med röd gneijs slimline.
          Du bör ha dom som är 60cm höga och två st om jag minns rätt. sen ett par småbitar till om du ska dölja filterbehållaren.

          Välkommen hit och akta dig för akvariesjukan. Började själv med "bara" ett trigon 190 för 4:a år sedan och köpte som sagt mitt tredje för två veckor sedan.

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #6
            Tjenare och tack för svaren!
            Jo jag åkte till Akvariehobby och jäklar vilken skillnad. Dom har varit så hjälpsamma och tydligt kunniga, att det känns riktigt tryggt att handla från dom.
            Jag köpte Juwel karet från dom, 5990kr kändes kanon!

            Jag hittade dessa bakgrunder... ojojoj.. http://www.unimati.biz/group.asp?group=178

            Blev sååå sugen på denna, mörk som jag önskade och snygg!


            Men problemet är ju att man inte får in den i karet!! Det är ju det där mittstaget i vägen.
            Lär ju inte vara så snyggt att dela på det och sen försöka klistra ihop det så det ser snyggt ut. Med min tumme mitt i handen så lär det vara omöjligt haha

            Så det lär bli en av BTN slimline även om jag hade önskat mig liiite mer djup och 3D i bakgrunden.

            Några frågor för den som orkar:

            1. När man lägger silicon runt om bakgrunden, så ser jag att de flesta har som en svart silicon kant kvar. Läste att några strör sand över för att dölja. Är det ett måste? Tycker inte att det ser så snyggt ut med den svarta kanten, men det kanske ser värre ut utan?

            2. Vid monterina av Slimline Bakgrund. Problemet är ju pumpen som är i vägen för att man skulle kunna lägga bakgrunden hela vägen.
            Tror inte att jag vill lägga en bakgrund framför pumpen, men gärna täcka så mycket som möjligt runt om den eller vad man ska säja. Svårt? Hur har ni gjort?

            3. Juwel Vision 260. Låter den mycket?

            4. Är det nåt man borde köpa till direkt. Tänkte på ljusrör eller nåt för att få till det snyggare direkt. Får för mig att jag gärna skulle ha ljus som får det att se lite kallt och saltvatten ut trots att jag kör sötvatten =) Vet ju inte hur ljuset är orginal ^^

            4. Denna som Ansjo har pysslat ihop va sjuuukt snygg! (näst sista bilden) http://www.zoopet.com/forum/showthre...=142308&page=4
            Grymt snyggt med kvisten vid ytan. Vill gärna ha nåt sånt, men har sett nån bild på ytväxter som ser otroligt vackert ut.. typ

            Går det att köra eller kommer draget från pumpen att pressa allt till ena hörnet bara?

            Ojoj.. har igentligen miljoner frågor men ska försöka tat lite lugnt.
            Sista!! Nån som har någon bra länk för inspiration nu när man ska försöka planera ihop hur det ska se ut =)
            Såja... tack!!
            Mvh Bass

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Ursprungligen postat av Hörnsten
              Så gott som alla skålar som innehåller fiskar bryter nog mot Jordbruksverkets föreskrifter:

              3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
              kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
              4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
              inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
              Utrymmen
              5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
              och levnadssätt.
              Allmänna råd till 13 kap. 5 §
              Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
              anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
              fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
              som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
              i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
              gick vi inte igenom detta i forumet för typ 2 dagar sedan?
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Whizzer
                • May 2005
                • 498

                #8
                Ursprungligen postat av Bass
                Jag hittade dessa bakgrunder... ojojoj.. http://www.unimati.biz/group.asp?group=178

                Åååhh, tropical forest tree! Me like, me want!!
                Hur sjutton ska jag få ner denna i mitt 450L?? Har samma bekymmer med de där mittstagen
                Whizzer
                http://ninavarblane.blogspot.com

                Kommentar

                • Bass
                  • October 2010
                  • 379

                  #9
                  Ja.. alltså hade det inte varit för mittstaget hade jag inte tvekat en hundradel på bakgrund. Nu överväger jag på att köra svart bara istället för slimline Basalt/Gneiss... Ångest!

                  Kommentar

                  • Grottbert
                    • November 2009
                    • 340

                    #10
                    jag kan försöka visa hur jag gjorde det runt filterbehållaren.
                    Redigt skitigt i akvariet då jag gjorde en ommöblering igår.

                    Så här ser det ut i helhet med röd gneiss:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie 013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,4 KB
ID: 2128058

                    Så har gjorde jag med filterbehållaren, man får karva lite så att allt passar.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,2 KB
ID: 2128059

                    Jag skar ut ett hål runt utblåset och gjorde hål för insugen, sen höll jag nog på 30 min att bara få dom att passa i varann. Lite missnöjd med skarven längst ut(där två smala ändar möts) men bättre än så kunde jag inte få till det.

                    Kommentar

                    • Bass
                      • October 2010
                      • 379

                      #11
                      Tjenare och tack!! Skitsnyggt akvarium du har ju.

                      Hmm.. det enda är att jag troligen inte vill köra slimline runt filterboxen. Bäst hade då ju varit om man kunde ta bort filterboxen, installera BTN genom hela bakrutan. Sedan sätta fast filterboxen en bit längre fram än tidigare???

                      Jag antar att den inte får plats bakom boxen som det är nu, och vad gör man då? Skär runt så att det bara är glas bakom filterboxen men det lär ju bli fut som stryk.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bass
                        Tjenare och tack!! Skitsnyggt akvarium du har ju.

                        Hmm.. det enda är att jag troligen inte vill köra slimline runt filterboxen. Bäst hade då ju varit om man kunde ta bort filterboxen, installera BTN genom hela bakrutan. Sedan sätta fast filterboxen en bit längre fram än tidigare???

                        Jag antar att den inte får plats bakom boxen som det är nu, och vad gör man då? Skär runt så att det bara är glas bakom filterboxen men det lär ju bli fut som stryk.


                        om du nu störs av filterboxen, så släng ut den, och investera i ett adekvat ytterfilter istället.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Bass
                          • October 2010
                          • 379

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          om du nu störs av filterboxen, så släng ut den, och investera i ett adekvat ytterfilter istället.
                          Tja!
                          Jo jag har tänkt att man kanske skulle skaffa ytterfilter om det nu går att placera det skysst inne i möbeln som kommer med. Ingenting får synas är en direkt order hemmifrån, småbarn som kryper omkring osv.
                          Men samtidigt så har jag nog inte råd nu med detta. Känns lite tungt också då jag just pröjsat för akvariumet + innerfilter/pump som enl. vad jag läst ska vara helt ok också?

                          Kommentar

                          • Grottbert
                            • November 2009
                            • 340

                            #14
                            Jodå, juwels innerfilter är helt ok, men som med alla innerfilter är det mer underhåll(sätter igen oftare).
                            Den enkla varianten är just att bara köra slimlines fram till filterboxen och lämna det så.
                            Det kommer ju inte synas att man inte har slimline bakom filterboxen ändå.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av Grottbert
                              Jodå, juwels innerfilter är helt ok, men som med alla innerfilter är det mer underhåll(sätter igen oftare).
                              .

                              stämmer inte på mitt 240 liters kar.

                              har bara satt igen sig 1 gång på 3 år....och det var mitt eget fel......

                              behöver normalt sett bara rengöra var 6.e månad.....


                              allt beror på set up.........


                              har ett ytterfilter till mitt 110 liters kar, behövde rengöra det var 14.e dag....

                              men så var karet extremt överbelastat.....

                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...