Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fotografica
    • July 2008
    • 2

    Vattenbyten

    Hej alla glada!

    Har en tank på ca. 500 liter inbyggt i väggen mellan vardagsrum och tvättstuga, så all skötsel sker från tvättstugan.
    Teknikfreak som jag är, så har jag provat en ny variant av vattenbytessystem sedan en vecka tillbaks, genom att koppla ett par digitalt styrda pumpar till tanken. Funderingen är nu om någon här har erfarenhet av min "nya" teknik och om det kan gå galet det jag hittat på???


    Pump 1. tömmer akvariet på en liter bottenvatten, varje heltimme, dygnet runt.
    Pump 2. fyller akvariet med en liter färskt ytvatten, varje heltimme, dygnet runt.

    Detta ger alltså 24 st. enliters vattenbyten per dygn, totalt 168 liter i veckan = 33,6% av akvariets vattenvolym.

    Någon som har erfarenhet och vet om detta fungerar i längden, så att man slipper tömma och fylla karet på stora mängder vatten varje vecka??
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför itne låta pumparna tömma 1 gång i veckan? eller går det inte programmera de så?

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Du måste mäta upp dina vattenvärden under överskådligtid för att kunna avgöra om just detta koncept är bra för just din tank!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • fotografica
        • July 2008
        • 2

        #4
        Jodå, dom går att programera i stort sett hur som helst. Men min ide bygger på att det dels inte skall "synas" att vattenbyten utförs (vilket det inte gör när så liten vattenmängd växlar åt gången) samt att jag inbillar mig att vattenkvaliten påverkas mindre med kontinuerligt "flöde" av vattnet. Det borde ju rimligen upplevas mer naturligt av fiskarna?? om det hela tiden cirkulerar vatten, än om det plötsligt blir ebb för att minuten senare bli flod?? Dessutom måste det ju bli mindre koncentrationer av ev. klor och tungmetaller från kommunens ledningar om man inte byter så stora mängder åt gången... tänkte jag.

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Jag tycker det låter som en bra idée!

          Men som Gaffel säger så får du göra kontinuerliga tester i början för att se hur värdena står sig. Och blir det inte bra är det bara att börja med veckliga vattenbyte igen.

          Men verkar vara ett smidigt sätt
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kommer troligen på detta sätt få ett vaten som inte åker jojo på några värden och det är bara att gratulera till detta. Men för säkerhets skull bör du kolla upp dina värden på vattnet som Gaffel skrev för att se under en längre tid hur det ter sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              finns ju en hel del fiskar som gillar när man byter större mängd,
              det simulerar regn, och triggar lek.



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                finns ju en hel del fiskar som gillar när man byter större mängd,
                det simulerar regn, och triggar lek.



                .
                Det kan man ju göra ändå om man vill stimulera till lek
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av fotografica
                  Jodå, dom går att programera i stort sett hur som helst. Men min ide bygger på att det dels inte skall "synas" att vattenbyten utförs (vilket det inte gör när så liten vattenmängd växlar åt gången) samt att jag inbillar mig att vattenkvaliten påverkas mindre med kontinuerligt "flöde" av vattnet. Det borde ju rimligen upplevas mer naturligt av fiskarna?? om det hela tiden cirkulerar vatten, än om det plötsligt blir ebb för att minuten senare bli flod?? Dessutom måste det ju bli mindre koncentrationer av ev. klor och tungmetaller från kommunens ledningar om man inte byter så stora mängder åt gången... tänkte jag.
                  Det går utmärkt att byta vatten på detta sätt, finns några långa trådar om det tidigare. Ev. halter av tungmetaller kommer inte att bli annorlunda, det påverkas inte av hur vattenbytena går till.
                  När det gäller behovet att mäta vattenvärden är det självfallet så att det är mindre anledning att mäta med din metod än om man byter stora mängder mera sällan. Lycka till!

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Om man har en pump som tömmer och en som fyller på och ena går sönder. Hur blir det då?
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Om man har en pump som tömmer och en som fyller på och ena går sönder. Hur blir det då?
                      Bra kommentar! Har man inte tänkt på detta kan det bli förödande konsekvenser.

                      Men nivåvakt och överrinningsskydd borde kunna lösa detta
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • esoxlucius74
                        • October 2009
                        • 493

                        #12
                        Ursprungligen postat av tulle89
                        Bra kommentar! Har man inte tänkt på detta kan det bli förödande konsekvenser.

                        Men nivåvakt och överrinningsskydd borde kunna lösa detta
                        Då blir det ännu mer teknik.. det borde tilltala trådskaparen!?
                        360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                        16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Ursprungligen postat av esoxlucius74
                          Då blir det ännu mer teknik.. det borde tilltala trådskaparen!?
                          Haha jo som handen i handsken

                          Men snart har han inget akvarie längre. Det blir en teknikburk med vatten i haha
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...