Infusorier HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna93
    • May 2010
    • 62

    Infusorier HJÄLP!!!

    Hjälp jag startade upp mitt 150L kar i februari i år och jag övermatar inte och jag har nästan alltid fått såna där infusorier och jag har rivigt upp allt i akvariumet å kokat grushelvetet och skaffat en större å bättre pump och när jag matar fiskarna med räkor så tar jag upp dom som blir över och det blir en då så har haft det släkt sen söndag tills på onsdag och haft i salt men det hjälpte inte heller jag har fått bort det 2 ggr förut men det kommer tillbaka hela hela tiden och har provat med vattenbyten och det funkar inte vad ska jag göra jag har 2 st till akvarium och dom är otroligt klara och fina du kan ju knappt se fiskarna eller bakgrunden ens.

    Så vad ska jag göra nu? snälla hjälp mig det är verkligen jättetråkigt att ha det sådär grumligt hela tiden och har frågat många och dom säger att det är infusorier.

    Tack få förhand för hjälpen

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    1. styckeindelning o punkter vore trevligt. myclet svårt att läsa vad du skrivit.

    det är infusorier. skaffa ett uvfilter så kommer det försvinna,

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      1. Styckeindelning och punkter vore trevligt. Det är mycket svårt att läsa vad du skrivit.

      Det är infusioner. Skaffa ett uv-filter så kommer det försvinna.


      Men som hannes säger så skaffa UV-filter, vilket är dyrt..

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        haha jag tänker inte hävda att jag är språkpolis på nått sätt men att skriva nästan ett helt inlägg i en mening blir lite jobbigt

        Kommentar

        • joelvuo
          • September 2009
          • 771

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          haha jag tänker inte hävda att jag är språkpolis på nått sätt men att skriva nästan ett helt inlägg i en mening blir lite jobbigt
          True story

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jepp. men back to topic.

            infusorier kan vara riktigt jobbigt.

            delvattenbyten, sparsam matning. nedsläckning o uv-filter brukar vara lösningen,

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Tänk om infusorievatten kom på beställning när man har små yngel för att sedan försvinna?
              Tror också UV-filter är lösningen även om jag aldrig åkt på grumligt vatten. Dammgrejer borde väl fungera och hamna på rea nu?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Don Kiwin
                • April 2007
                • 114

                #8
                Innan du lägger pengar på ett UV-filter kan du ju testa filtvarianten i stället.
                Lägg en filt över karet, släck all belysning. Se med andra ord till att det är mörkt i karet.
                Vänta i tre dagar, ta bort filten och tänd belysningen igen.

                Och ja, fiskarna klarar tre dagar utan mat och ljus.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kan nog behövas mer än 3 dagar men som kiwi säger. testa tre daga först o är det inte borta så mörklägg igen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...