sepiaskal till snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 82noll2tjugo
    • August 2010
    • 13

    sepiaskal till snäckor

    Sepiaskal är en mycket bra kalciumkälla för fågel att ha fri tillgång till. Speciellt bra vid äggläggning och häckning.


    någon som vet om jag kan slänga ner ett sånt här i mitt kar för att förhindra skador på snäckornas skal?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Visst kan man ha sepiaskal i vattnet, men man ska vara medveten om att det höjer pH och det kan men behöver inte vara bra. Det är svårt för snäckorna att tillgodoföra sig kalk direkt från vattnet, kalkrik mat är bättre. Gröna grönsaker innehåller kalk, spenat, broccoli mm.
    Högt pH gör att skalen inte eroderar, och det är ju bra.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Broccoli har varit mirakelkur för mina äppelsnäckor jag tar en ur frysen och släpper ner i karet
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Jag har en snäcka (en landsnäcka) och enligt skötselråd på dessa så ska dom inte ha spenat, (nånting i spenat som inte är bra för skalet)
        nu är det ju skillnad på land och vattensnäckor, men jag tycker dom är tillräckligt lika i skalen för att inte mata spenat.
        Jag matar med broccoli, en riktigt bra snäckfoder som verkar tillgodose det mesta en snäcka behöver.

        Vad gäller kalket så räcker det INTE med att vattnet är kalkrikt, utan dom måste ÄTA kalk för att kunna bygga sitt skal med det.
        Jag brukar ta en bit sepiaskal och trycka ner i fodret, så att när snäckorna äter så ganger dom lite på sepian.
        har också tagit kokt äggskal (tagit bort ägghinnan som finns i) och mortlat sönder till grovt pulver, och rullar matbiten i detta.

        Sen kan man också köpa "kalkstenar" som man har till sköldpaddor. påminner lite om weekendfoder, detta ska också ligga brevid maten och sedan avlägsnas efter nån timme för att inte utsöndra en massa kalk i vattnet (som höjer Ph:t)

        broccoli är det bästa fodret jag prövat.
        Man koka den (då sjunker den = praktiskt, men vissa nyttiga vitaminer kan bli färre av kokningen)
        Eller lägga i den rå, men då kan den flyta, enkelt löst med en rotfri sked som tyngd.
        folk frågar alltid varför jag har skedar i mina akvarium

        Vadå det finns ju GAFFELstjärt och KNIVfisk... borde ju finnas SKEDräka då eller?
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Pff, SKEDnosmal!
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Spenat är bra det har jag som bass föda till mina vatten snäckor

            köp ett gäng http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9ae4823a0d8095 "kalk sköldpaddor"
            Dom har för lite kalk i sig för att hålla på med ph och samtidigt skit bra mängd kalk för att skalen blir bra.

            Du bara slänger i en sådan sköldpadda åt gången i vattnen så kommer snäckorna äta på den.. plus att den löses upp i vattnet efter några dagar.. Fungerar kanon.

            Dock om din/dina snäckor redan har skador på skalet så kvittar du hur mycket kalk du har i den skadan kommer va kvar.

            Kommentar

            • 82noll2tjugo
              • August 2010
              • 13

              #7
              mina snäckor får broccoli. tänkte mest ha sepian för ph-värdet i vattnet
              tack för svar!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...