Vitt "slem" på rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    Vitt "slem" på rot

    tja! jag var och köpte en sån där spretig rot, (bogwood tror jag det heter) i helgen till mitt nya SA-kar, men den sjönk inte när jag la i den som andra rötter gör,
    och efter ca 2 dagar upptäckte jag att det var något vitt slem på den som jag antar kan vara mögel eller att den har börjat ruttna, så jag tog ut den ur akvariet.

    Ska verkligen en rot man köper i zoo-butiken bli så?
    Måste jag koka den eller något?

    tacksam för svar
    // jonte

    P.S. hur får man lättast bort proteinhinna?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    red moore är det nog.

    det är fullt normalt att det blir sånt vitt slem. låt bara vara så försvinner det efter nån månad. har du nån mal så brukar de käka upp det med.

    proteinhinna kan du få bort om du tar ett tidningspapper o lägger på ytan o sen tar bort. det suger upp den. gör så ett par gånger om dagen ett tag o kanske mata lite mindre så försvinner det

    Kommentar

    • Jonteeh
      • September 2008
      • 50

      #3
      okej tack för tipsen! ska lägga i min ena ancistrus där i så får vi se.

      Kommentar

      • Jonteeh
        • September 2008
        • 50

        #4
        men sjunker roten också?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jaa då. det tar ett litet tag bara. ett par veckor kanske. vissa tynger ner dom med sten men det rekomenderar jag inte då de kan välta av stenen o pajja hela karet. bättre låta den ligga o flyta tills den sjunker.

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #6
            Vi hade i våran i badkaret 2 dagar innan vi la i den i karet! Hade precis samma "symtom" som du med vitt slem!

            Kommentar

            • Klas Mars
              • September 2011
              • 1

              #7
              Slem...

              Jag har åxå fått slem på min, jag brukar ta ut den ur akvariet och tvätta den, men det kommer tebax dir. Får skaffa en mal snart..

              Problemet med att roten flyter kan man fixa lätt.. Man kokar den i 3-4 timmar.. Kruxet är att man måste fylla på vatten för det förångas ju.. Men det funkade för mig. Koka på..

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                eller så låter man bara den ligga i karet tills den sjunker. inte alltid det funkar med att koka heller. vissa sjunker snabbt, vissa tar veckor. o slemet är bara låta vara. det försvinner.

                Kommentar

                • firejackan
                  • August 2004
                  • 616

                  #9
                  vissa rötter tar mer än veckor att sjunka, hade en som inte sjönk under de månaderna jag hade akvariet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...