Rutin vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ceda
    • August 2010
    • 8

    Rutin vid vattenbyte

    Hej.
    En fråga till er lite med erfarna akvarierister (heter det så?)

    Vad har ni för rutin vid era vattenbyten?
    Hur ofta byter ni vatten?
    Hur mycket vatten byter ni?
    Vilka moment passar ni på att utföra samtidigt?
    Vad skall man passa sig för att göra i samband med vattenbyten?
    112 liters trivsel...
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    alla gör väll olika men jag gör typ så här.

    byter 1gång i veckan, då byter jag 20-30% beroende på vilket kar jag byter i, behövs det städar jag botten och rutor samtidigt
    planterar om lite växter också
    man ska väll inte koppa i nya fiskar i samband men vattenbyte.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Jag byter också ca 20% i veckan, slamsuger iland om jag ser att det börjar samlas mycket skit på något ställe.
      Hmm, vad gör jag annars.. tar bort döda blad och sånt från växterna om det finns några..
      Ja, det var väl i princip det.

      Sedan rent allmänt, inte nödvändigtvis vid vb:
      Rengör filtret när det behövs, vilket inte är ofta alls, och så skrapar jag rutorna ibland om jag börjar störa mig på att det finns alger där. Och rätar upp en rot som envisas med att falla ner lite så fort man varit och grejjat i karet!
      Senast redigerad av Miliimli; 19 September 2010, 22:04.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Rent allmänt gör jag små vattenbyten i samtliga kar ungefär två gånger i veckan (jag har svårt för stora vattenbyten, eftersom jag springer med hinkar istället för att koppla trädgårdsslangen till badkaret. ) och passar samtidigt på att knipsa bland växterna vid behov, precis som de flesta andra. Pytsar i gödning vid båda tillfällena.
        Inga konstigheter.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Akvarist är väl rätta termen.

          Jag gör som de flesta som har svarat, byter 20-30% varje vecka, nyper fula blad, planterar om det behövs, gör rent rutorna, lite allmän puts som gör att akvariet ser fint ut efteråt.

          Jag gör helst inte rent filtret samtidigt, eftersom jag är rädd om bakterierna som finns i vattnet och filtret.
          Jag slamsuger sällan botten eftersom jag inte tycker det samlas så mycket på botten, det kan bero på att jag har mycket växter och många snäckor.
          Filtret gör jag rent när spruttet minskat, vilket blir några gånger per år.

          Ett rätt skött akvarium brukar inte behöva mer städning än så.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag bytar ca 30 % varannan vecka och slamsuger botten, gör rent filter om det behövs, det är sällan jag hinner med finputs av växterna i samband med byte av vatten.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              På mina små kar brukar jag byta 30% varje vecka med slang till duschen. Vattnet som komme rur slangen brukar jag fylla vattenkannor med och vattna blommor på den våningen (gratis gödning). Om filtren tappat kraft rengör jag dem i vattnet som kommer ur slangen. Jag gräver minimalt i gruset och tar bort flytande blad ej blad som sitter fast, även om de är lite "fula" jag gillar den looken.

              Vid behov skrapar jag rutorna med rakblad samtidigt som jag suger upp rester runt rakbladet.
              Checking out...

              Kommentar

              • ceda
                • August 2010
                • 8

                #8
                hur slamsuger ni botten?
                112 liters trivsel...

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  med en slamsugare. via hävertfunktion. en sånhär tex

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Eller så gör man det med slangen... glöm bara inte att sätta på en nylonstrumpa på slangänden i duschen/badkaret. I annat fall KAN det bli stopp i avloppet...

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      haha. jag sätter inte på nånting. kör bara ner. grus o grejjer följer med. det är ju bara at trensa avloppet lite då o då. o det är ju med slangen man gör det. sätter fast cylindern på vattenbytar slangen o sen bara kör på. (fast jag slamsuger aldrig...har aldrig behövts..)

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Något att undvika är t ex att hålla på med tvätt, diska, ha salvor eller annat på händerna
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          varför då? jag behöver aldrig nog aldrig nudda vattnet när jag gör vattenbyte. sätter dit slangen med en klämma på kanten. suger ut vattnet. sätter på slangen på duschblandaren o fyller upp. klart!

                          men visst jag förstår vad du menar med kemikalier.

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #14
                            Tror det är mer om man ska rensa bland växterna, rengöra rutorna eller flytta runt i karet i samband med vattenbytet som eriahl menar

                            Men håller med dig hannesc, har inte händerna i vattnet när jag byter heller
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            Arbetssätt...