vit hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • putte90
    • July 2010
    • 62

    vit hinna på ytan

    Hej, jag har en vit hinna som ligger på vatten ytan i mitt 720l och har inte en aning om va de är??
    fiskar som går i är 16 rosentetror, 10 briljant tetror,30 kardinal tetror och 10 prakt botior. inredningen består av massa mangroove och en halvstor redmoore rot. temp ligger på 29 och cirkulationen består av eheims stora ytterfilter som blåser på rätt bra.. har nån någon aning om vad den vita hinnan kan vara?

    MVH Patrick
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Först och främst varför har du tempen på 29C eller har jag missat något


    men men förmodligen är det bara en proteinhina....hade själv något liknande och jag flytta utblåset på pumpen så att det blev mer cirkulation på ytan ( vågor då ) så försvann den nästa dag.

    brukar få det när jag matar fiskarna med frysfoder
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      eller tar du ett tidningspapper o lägger på ytan o tar bort. då suger det upp proteinhinnan. det är inget farligt men det ser ju inte så himla najs ut.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        eller en liten luft pump om du har det, små bubblor, tar bort skiten på 15 min....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          bubblor borde förbjudas för det är fult :P haha

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            bubblor borde förbjudas för det är fult :P haha


            nu var vi där igen....(eländiga norrlänningar som inte begriper design....)


            det kanske kan debbateras om det är snyggt eller inte.....

            men....på 15 min så är det borta....du behöver ju inte glo in i karet
            dessa minuter....gå på dass, koka kaffe, kolla trå trådar på zoopet....
            sedan är det klart....


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              japp-. tänker inte ge mig kensa :P

              hmm..kanske kan ge det 15 min. men tamefan inte mer!!!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                jag tror på kensa

                Kommentar

                • putte90
                  • July 2010
                  • 62

                  #9
                  29 grader har jag för att diskus står härnäst på inköpts listan. Och cirkulationen är de absolut inge fel på. men de där tidningspappret ska jag prova tack hannesc

                  mvh patrick

                  Kommentar

                  • esoxlucius74
                    • October 2009
                    • 493

                    #10
                    Jag hoppar på tråden...

                    Jag får också en hinna på mitt vatten...
                    Jag testar att suga upp den med papper ett par gånger i veckan = snyggt men tillbaka efter ett par dagar..
                    Full sprutt med utblåset upp i ytan = rejäl turbulens så det plaskar.... den kommer tillbaka ändå..

                    Men min yta är mer vit/grön.. Är det alger då??
                    360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                    16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                    Kommentar

                    Arbetssätt...