Nytt akvarium - döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    okaj! gytt. a släng i ett par billiga firrar. typ 3-4 gyppy. låt gå en månad o håll koll på värdena.

    när karet är balanserat efter nånmånad o inpinkat kan du köpa några fiskar till.

    ofasen jag bodde i gbg förr

    Kommentar

    • Johan82
      • September 2010
      • 89

      #17
      Hej igen,
      köpte 5st Rödfenstetror igår för att testa akvariet lite. Eller, jag tror att det var det jag köpte. Dessa är genomskinliga i kroppen och har en röd stjärtfena. De verkar må bra hittills i vart fall. Akvariebutiken erbjöd sig att analysera mitt vatten vid nästa besök, det var vänligt av dem tycker jag

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #18
        Tips:

        Dropptester finns så kan du kolla vattnet själv, så kallade dropptester är mest tillförlitliga. Viktigast i början är att du håller koll på nitriten så att du inte får en nitritspik så alla fiskar dör. Mata väldigt sparsamt i början och kolla värdena på vattnet minst någon gång i veckan. Bio Nitrivec är en god försäkring för att undvika nitrit i början. Och glöm inte att byta 1/4-1/3 vatten varje vecka.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #19
          Varför skrubba? I med vatten och pump. Sen kör du 1 del klorin och 19 delar vatten. Inget som överlever det. Se till att skölja ordentligt sen bara.....
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Johan82
            • September 2010
            • 89

            #20
            Mina blodfenstetror har överlevt både ett riksdagsval och snart en vecka i den potentiellt kontaminerade tanken. Jag tänker att om de fixar första veckan kan jag kanske utöka innevånarantalet lite. Funderar på dvärgguramis och nån gammel mal, men har inte bestämt mig ännu.

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #21
              blodfenstetror är tåliga jävlar
              Tar du hand om dom bra kan dom bli redigt gamla, 10 år är inte ovanligt.
              Lek kan man också relativt lätt.
              Har själv såna tetror, mycket vackra

              Du kan nog köpa kanske 5 tetror till, det är en spinkig fisk som inte skitar ner så mkt så 10 st funkar nog.
              Men sen tycker jag att du ska vänta med fisk iaf 3-4 veckor, sen kan du successivt introducera ett gäng på kanske 4-5 fiskar var vecka.
              Under tiden ska du hålla koll på nitrit och bästa sättet, enligt min mening, att göra detta är att mata försiktigt, typ var annan till var tredje dag.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Johan82
                • September 2010
                • 89

                #22
                Blir de "roligare" i större mängder? Missförstå mig rätt, men de är ena sorgliga jävlar just nu. Simmar fortfarande runt lite var för sig och undrar var de håller hus. Nån gång då och då har de simmat i stim, men mestadels solo eller två och två.

                Kommentar

                Arbetssätt...